10 vanliga myter om elbilar

Elbilar växer med mer än 150 procent på begbilsmarknaden. Men fortfarande är många skeptiska till elbilen. Här är 12 vanliga myter om elbilar – och hur det förhåller sig egentligen.

Elbilen har fått sitt verkliga genombrott i Sverige och står hittills under 2022 för 25 procent av nybilsförsäljningen. På andrahandsmarknaden dominerar fortfarande de traditionella bränslena, men elbilar vinner snabbt mark. Det finns många vanliga missförstånd och myter när det gäller elektriska bilar. Här reder vi ut några av de vanligaste.

Elbilar är dyrare att köra med än traditionella bilar

Det stämmer att elbilar är dyrare att köpa, men när allting vägts in är elbilen billigare att köra och äga för de flesta jämfört med en bensin- eller dieseldriven bil.

Elbilar är tråkiga att köra

Den som tror det har nog aldrig kört en elbil. Oftast är elbilar snabbare och piggare att köra än vanliga bilar. Dessutom har de en lägre tyngdpunkt som gör att väghållningen blir bättre.

Elbilar har kort räckvidd

När det gäller nyare elbilar har de nästan alltid så lång räckvidd att du kan åka på långresa med maximalt en laddning. Många av de nyaste modellerna kommer 40-50 mil på en laddning – längre är inte säkert att köra utan att pauser.

Det tar lång tid att ladda en elbil

När du laddar hemma kan ta nästan hela natten, men när du är ute på långresa så laddar du på en snabbladdare och då kan de allra snabbaste bilarna ladda från nästan tomt batteri upp till 80 procent på bara 20 minuter. De vanligaste modellerna behöver 30-40 minuter på sig. Det är inte mer än att du nätt och jämnt hinner gå på toaletten och ta en snabb fika.

Elen kommer att ta slut

Visst finns det kapacitets- och effektbrist i de svenska elnäten på sina håll. Men det beror inte på elbilarna. Övergången till elbilar sker stegvis och elen kommer att räcka till enligt experterna. Även om alla ska skulle köra elbil motsvarar det bara 10 procent av dagens elförbrukning.

Elbilar är smutsigare än vanliga bilar

Nej, det är också falskt. Även om du kör på den sämsta elen som producerats från fossila källor blir koldioxidutsläppet lägre med en elbil. I Sverige har vi extra ren el, och här är elbilen väldigt ren. Men det tar en stund innan elbilen är effektivare, då det släpps ut mer vid tillverkningen än för en traditionell bil.

Det är alltid mycket kö till laddstationerna

Hittills har laddarna räckt bra, undantaget har varit vid vissa storhelger då det blivit kö längs populära vägar, till exempel på vägen upp till fjällen på sportlovet. Genom smarta appar kan du undvika laddstationer med kö. Men delvis stämmer det att det kan vara kö och infrastrukturen behöver byggas ut snabbt om den ska räcka till framöver.

Det är farligt att ladda med vanlig stickproppsladdare 

Detta stod så sent en månad sedan i vår största morgontidning. Nej, det går bra, men det tar lång tid. Det är viktigt att dina kablar är dimensionerade för att ha så hög belastning under långt tid. Bor du i ett äldre hus bör du låta en elektriker kontrollera så att kablarna håller.

Elbilar är svårsålda

Hittills har andrahandsvärdet hållit sig stabilt även på äldre elbilar och de har varit lättsålda. Teknikutvecklingen har hittills inte gått så fort som många trott. Många elbilar har högre andrahandsvärden än bensin- och dieselbilar.

Det är dyrt att serva en elbil

Nej, oftast är det betydligt billigare. Du slipper byta olja och kamrem, den saken är säker. Däremot måste du byta bromsklossar, bromsvätska och i vissa fall kylarvätska till batteriet.

Elbilar kan inte dra släpvagn

Stämmer delvis, men det börjar faktiskt komma allt fler elbilar som får dra tunga släpvagnar. De största suvarna får dra 1800 kg. Men vissa elbilar, som Volkswagen ID.4, får bara dra 1000 kg. Kolla noga om du ska dra tunga släp. Det är också bra att känna till att ett släp minskar räckvidden hos batteriet.

Elbilar brinner ofta

Nej, elbilar brinner betydligt mer sällan, även om det ofta blir tidningsartiklar när det väl händer. Däremot kan det utvecklas giftiga gaser om batteriet börjar brinna och det är svårt att släcka. Många räddningstjänster har nu fått specialutbildning för att kunna hantera elbilsbränder.