Blipp grundades 2018 av Jonny Lindén och Filip Samuelsson som båda har lång erfarenhet från bilbranschen. Ambitionen var att göra den begagnade bilmarknaden tryggare, enklare och mer ekonomisk för privatpersoner. Fram tills dess hade man som privat säljare eller köpare nämligen tvingats förhålla sig till traditionella bilhandlare eller digitala plattformar med bristfällig vägledning och hjälp. Men med Blipp får privatpersoner istället full kontroll över fordonaffärens alla moment, samtidigt som de slipper dyra avgifter som annars dras på köp- och försäljningspriset. Sedan starten 2018 har Blipp vuxit från två grundare till 15 anställda och förenklat tusentals fordonsaffärer.
Blipps vision är en marknad där privatpersoner kan fatta informerade beslut – en marknad där köpandet, säljandet och ägandet av bilen, motorcykeln eller husvagnen är fritt från krångel, kostnadseffektivt och så miljövänligt som möjligt. Med en digital, informerad och effektiv andrahandsmarknad bidrar Blipp till hållbar cirkularitet inom transportsektorn som är ett av samhällets viktigaste hållbarhetsområden. Målet är att alla bilägare ska kunna fokusera på friheten som fordonet inger, och leva efter mantrat - My Ride, My Rules.
Att ha en egen bil ska göra dig fri att ta dig vart du vill, när du vill och hur du vill. Framför allt ska det vara enkelt och tryggt för dig att byta ditt fordon när du vill, utan problem. Och därför finns Blipp!
– Jonny Lindén, grundare.
Blipp grundades av Johnny Lindén och Filip Samuelsson
NEA Partners med co-investors investerade 15.5mSEK i Blipp
Blipp växte från 2 grundare till 14 anställda
Blipp tog in ytterligare 28.4mSEK i kapital från befintliga och nya investerare