När bilen presenterades 2018 var Audi e-tron något av en sensation. Audi var sena ut med sin första elbil och var tvungen att lansera en bil som fick köparna att höja på ögonbrynen. Audi e-tron var fullspäckad med lyx och avancerad teknik. Designen var futuristisk med små kamerabackspeglarna som pricken över i:et.
Bilen sålde bra och var bland annat Norges mest sålda bilmodell under ett par år. I Sverige avskräckte det höga inköpspriset, men Audi fick ut många bilar tack vare mycket attraktiva leasingerbjudanden. Nu börjar den lyxiga modellen komma ut på begagnatmarknaden – och på många sätt är det en bättre bil än helt nya billigare elbilar som har längre räckvidd.
Audi e-tron är en stor och lyxig elektrisk SUV som är nästan fem meter lång. Innerutrymmena är generösa för 4-5 åkande. Bilen har luftfjädring och det känns nästan som man svävarnär man ljudlöst kryssar sig fram i en Audi e-tron. Styrningen och bilen är mjuk och komfortabel, bilen har snabb acceleration, men det känns knappt, för den går så mjukt. Interiören känns fortfarande modern med tre digitala skärmar; en infotainmentskärm, en skärm för klimatanläggning som du också kan rita på och ett instrumentkuster. Audi har till skillnad från Tesla behållit många fysiska reglage, det gör förarmiljön mer ergonomisk. Komforten inbjuder till verkliga långkörningar, men bilens nackdel är att den är tung och drar mycket ström, så räckvidden är en begränsande faktor hos modellen. Men knappast någon elbil på marknaden erbjuder högre komfort och mer vilsam långfärdskörning. Det elektriska quattrosystemet är mycket avancerad och erbjuder hög framkomlighet och säkerhet på hala underlag, en svårslagen vinterbil i Sverige. Kamerabackspeglarna har visat sig vara en vattendelare, endera älskar man finessen, eller så hatar man dem. De är i alla fall inte svåra att leva utan. På nyare årsmodeller finns även en sluttande Sportback-kaross. Den ger lite fräckare utseende, men en del av det goda innerutrymmet försvinner, så särskilt praktisk är den inte.
Alla exemplar av Audi e-tron är fyrhjulsdrivna. Bilar med beteckningen 50 har ett mindre batteri på 71 kWh, medan de som heter 55 har det större batteriet på 95 kWh och elmotorer på 365 hk istället för 313 hk. Oavsett batteri har den tunga e-tron en mycket hög strömförbrukning, ofta runt 3 kWh per mil. Det gör att räckvidden är en begränsande faktor, du måste ladda ofta på långkörningar.
Audi e-tron 50 kommer i verkligheten sällan längre än 25 mil på långkörning, medan du kan komma runt 30 mil med en e-tron 55.
För verkligt sportiga förare finns också en e-tron S som har ännu högre effekt, men i vardagen räcker de något svagare motorerna gott och väl.
Problem
Många nya elbilsmodeller har haft gott om barnsjukdomar, men ägare av Audi e-tron rapporterar om ett tämligen problemfritt ägande. Bilen har återkallats för att fukt kan tränga in i batteriet och för att göra en ny hjulinställning. Vissa ägare har haft problem med kamerabackspeglarna, men det har lösts på garanti.
Audi e-tron var otroligt dyr som ny, ofta över en miljon kronor för den som köpte bilen. Värdeminskningen har varit avsevärd och idag går det att hitta mycket fina exemplar strax över 500 000 kronor, för det lilla batteriet. Många väljer enklare nya bilar med längre räckvidd istället för den lyxiga e-tron med kortare räckvidd. Det gör att du kan få mycket lyx för pengarna. Bilen är dock dyr att försäkra, även om servicekostnaderna är låga. Andrahandsvärdet bör stabiliseras strax under 500 000 kronor, så för den som klarar sig med e-trons räckvidd finns det chans till en gynnsam affär.
Om du uppskattar premiumkänsla och komfort i särklass kan Audi e-tron vara rätt begagnade elbil för dig. Nya elbilar som Volkswagen ID.4 och Audi Q4 e-tron har längre räckvidd, men när det gäller komfort och lyxkänsla står de sig slätt mot e-tron. Men begagnade e-tron är inte lättsålda, så pruta rejält innan du slår till. Audi e-tron med det lilla batteriet går att fynda, medan prispåslaget på 200 000 kronor för det större batteriet är omotiverat.