Den nuvarande modellen av Kia Niro lanserades för sex år sedan och blev Kias minsta SUV under de större Sorento och Sportage. Niro blev populär direkt och en stor del av framgången berodde på att bilen fanns både som laddhybrid och elbil till relativt överkomliga priser. Nu är en ny modell av Niro på väg, men den gamla modellen toppar fortfarande försäljningen till privatpersoner. Kia Niro har ungefär samma utseende oavsett om den är i hybrid, laddhybrid eller helt elektriskt utförande. Niro är inte en jättestor bil, men utrymmena räcker till bra för en mindre familj. Baksätet fungerar fint även på långfärd om de åkande inte är allt för långa. Modellen är väldigt mjuk och enkel att köra, men det kanske inte är den allra körgladaste bilen du kan hitta. Den trivs allra bäst på kortare körningar, på långresan kan bilen känns lite bullrig och tröttande att köra. I stället är det en väldigt praktisk vardagsbil, med hög driftsäkerhet och låga ägarkostnader. Att Kia har sju års garanti omfattar även begagnatköparen tills bilen har gått 15 000 mil.
Det finns tre olika drivlinor att välja mellan. Dels en traditionell hybridversion som inte går att ansluta till eluttaget för att ladda bilen. Den laddar i stället ett mindre batteri medan du kör. Det finns också en laddhybrid som går nästan fem mil på en full laddning. En liten nackdel är att bensinmotorn startar på vintern, så helt elektrisk blir inte körningen då. Den som vill köra helt elektriskt får istället gå på e-Niro som kom 2018 och är en renodlad elbil. e-Niro kommer ungefär 45 mil på en full laddning under optimala förhållanden, men i verkligheten får du räkna med lite mindre. Räckvidden slår ändå många nyare och dyrare elbilar, så det är ett av de bästa begagnade elbilsköpen. Oavsett vilken drivlina du väljer så är bilen mjuk och smidig att köra med automatlåda.
Kia brukar ligga i topp i olika kvalitetsmätningar, så det finns inte så många problem att oroa sig för. Modellen kommer dessutom med sju års nybilsgaranti upp till 15 000 mil som även omfattar begagnatköpare. Några smärre fel finns i alla fall att se upp med. På vissa Niro som byggdes mellan november 2016 och september 2017 finns det en möjlig risk för att ett elektriskt relä överhettas. Relät ska vara bytt i en återkallelse. Det finns också ett elektriskt ställdonshölje hos tidiga bilar som ska bytas som en återkallelse.
De billigaste exemplaren av hybridmodellen som är sex år gamla börjar på omkring 170 000 kronor. Laddhybriden kan du hitta från cirka 200 000 kronor, vilket gör den till en av de mest prisvärda begagnade laddbara bilarna. En elektrisk e-Niro börjar på omkring 300 000 kronor, vilket är ett ganska saftigt påslag för att få köra helt elektriskt, men troligen har du igen pengarna när det är dags för försäljning, och du får mycket räckvidd för pengarna. Med dagens drivmedelspriser tittar många förstås lite extra på laddhybriden och elbilen. När det gäller kostnader för service, skatt och försäkring ligger de på en låg nivå, så förutsättningarna för ett billigt bilägande är goda med Kia Niro.
För många som kör några få mil till vardags kommer laddhybriden sannolikt att ge de lägsta ägarkostnaderna. Kör du över fem mil om dagen blir elbilen sannolikt mer kostnadseffektiv. Och har du inga laddmöjligheter är hybridversionen en av de mest bränslesnåla kompakt-SUV:arna med överkomlig prislapp. Ja Kia Niro är en bil för den förnuftiga och ekonomiska bilägaren.