Model X visades första gången för ganska exakt tio år sedan. Den 9 februari 2012 avtäckte Elon Musk i sammetskostym Tesla Model X i företagets designstudio i Los Angeles. Det var första gången någonsin världen hade sett en elektrisk SUV. Det som verkligen fick publiken att häpna till var de så kallade falkvingedörrarna för passagerarna i bak. Aldrig tidigare hade en stor personbil haft sådana dörrar. Tidigare hade liknande, men mindre avancerade, dörrar suttit på sportbilar.
Målet var att bilen skulle vara lika funktionell som en minivan, lika tuff som en SUV och snabbare än en sportbil. Med tanke på att bilen var nästan lika snabb som Model S måste man säga att Tesla och Elon Musk hade lyckats med sina mål. Dessutom var bilen den första fyrhjulsdrivna elbilen med dubbla elmotorer när den lanserades.
Men det kom att ta ytterligare drygt tre år innan de första serietillverkade bilarna rullade av bandet i Teslas fabrik i Fremont utanför San Francisco. Falkvingedörrarna visade sig vara en stor utmaning att få i serieproduktion. Dörrarna har dubbla gångjärn och viker sig uppåt för att inte slå i bilar som är parkerade intill. Tesla stämde leverantören av hydrauliken för att dörrarna läckte och överhettades.
Bilen fick ett gott mottagande och många köpare i såväl Sverige som resten av världen lade beställningar på bilen. Under åren har Tesla gjort en mängd stora förbättringar av både hårdvaran och mjukvaran. I augusti 2016 introducerade Tesla den snabba P100D med Ludicrous Mode som blev den nya toppmodellen av Model X. P100D har ett 100 kWh batteri och gör 0-100 km/h på cirka tre sekunder. Tider som endast superbilar klarat av tidigare.
Fortfarande är den sjusitsiga Tesla Model X världens största elektriska SUV. Och fortfarande är Model X så avancerad att den ligger i bilvärldens absoluta framkant när det gäller komfort och köregenskaper. Det senaste året har modellen inte importerats till Sverige, så enda chansen att köpa ett exemplar just nu är via begagnatmarknaden. Via Blipp finns det just nu flera fina Model X du kan köpa långt under nypriset, bilar med flera olika storlekar på batteriet. Priserna startar på 600 00 - 700 000 kronor. Vill du köpa en annan privatägd Tesla med hjälp av Blipp så går det också bra.
Om något år ska en ännu snabbare och något uppfräschad Tesla Model X börja levereras till svenska kunder. Den bilen ska klara 0-100 km/h på 2,6 sekunder och ha en toppfart på 262 km/h.