Polo debuterade redan 1975 och är en av Volkswagens absolut mest sålda modeller. Vi är nu inne på sjätte generationen och småbilen har vuxit på sig och blivit ganska rymlig och praktisk. Den är faktiskt större än äldre modeller av Volkswagen Golf. Numera importeras inte Polo längre till Sverige av Volkswagen, så ända chansen att få tag i ett exemplar är att köpa bilen är som begagnad.
Den nya större storleken, en decimeter längre än förra modellen, gör att Volkswagen Polo är en mycket praktisk andrabil för familjen, eller en bra bil för den som inte kör så mycket, eller håller sig mest runt omkring tätorterna. Polo skämmer visserligen inte ut sig på långkörningar, men det finns bekvämare bilar när du ska köra långt, men sitter ni bara 1-2 personer i bilen går det ganska bra.
Den sjätte generationen av Volkswagen Polo mäter hela fyra meter på längden, och är på gränsen att inte vara en småbil. Det gör att innerutrymmena är ganska goda, trots att bilen fortfarande har låga driftskostnader. Polo är smidig att köra i stan och TSI-motorerna känns ganska pigga i den lätta bilen. Du sitter skönt i framstolarna och bilen fungerar helt ok på långresa, men det finns förstås bekvämare milslukare än Polo. Jämfört med andra småbilar är ljudnivån ganska låg. Baksätet passar bäst för barn på långa resor, men vid kortare stadsturer fungerar det för vuxna. Bagageutrymmet är inte så mycket att skryta med, så ska du frakta barnvagnar och golfbaggar kanske du ska titta dig om efter en större bil, men det går förstås att fälla baksätet om du inte behöver det.
Den överlägset vanligaste motorn är en enliters trecylindrig TSI-motor på 95 hästkrafter, och den räcker gott till bilen. Motorn går snålt och drar drygt en halv liter bensin, bra siffror nu när soppan är så dyr. Polo fungerar bra som pendlarbil, kombinationen låg förbrukning och ganska stor tank gör att du kommer 70 mil utan att tanka. Det finns även en variant av Polo med dieselmotor på 95 hästkrafter. Dieseln är ovanlig, men drar ännu mindre än bensinaren. Du måste dock åka väldigt långt för att tjäna in några större slantar på bränslet. Det går också att hitta Polo med automatisk DSG-låda om du inte vill växla själv.
Det är främst de äldre generationerna av Polo som haft problem, fram till 2014. Generation sex har varit tämligen problemfri. Varning för tidiga exemplar som kan ha den gamla motorvarianten 1.2 TSI och 1.4 TSI med kamkedja, kedjan kan kugga över med totalt motorras som följd och då blir det vansinnigt dyrt. Vi på Blipp råder dig att köpa en nyare bil. Det händer att motorlampan tänds på Polo utan att det är något fel. Det kan ändå kosta en bra slant att få lampan släckt hos en auktoriserad verkstad.
Med blipp kan du finansiera en fin Volkswagen Polo för mindre än 1200 kronor i månaden. Volkswagen Polo ligger lite högre i pris än andra småbilar, men den är lite större och har bra komfort för klassen. För cirka 100 000 kronor hittar du någon av de första årsmodellerna av Polo generation sex. Driftskostnaderna är låga, liksom kostnaderna för skatt och försäkring. Volkswagen Polo är en riktig sparbössa till bil.
Välj gärna generation sex av Volkswagen Polo om du har råd, för det är en större och bättre modell än de tidigare versionerna av Polo. Lägg gärna ner lite möda på att hitta ett riktigt fint exemplar som tagits väl om hand av den tidigare ägaren. Det är absolut en fördel om bilen bara har haft en tidigare ägare. Dieseln lönar sig knappt om du inte kör väldigt långt. Vill du ha en busig bil så finns Polo GTI med hela 200 hästkrafter som är ett riktigt rivjärn.