Se upp för dyra fel som kan drabba bilen du äger eller tänker köpa. Varje år drabbas 10 000-tals svenskar av maskinskador på bilen som i snitt kostar 18 000 kronor att laga. Ett motorbyte kan kosta dig 75 000 kronor om du inte är försäkrad. Men det finns bilmodeller som nästan aldrig går sönder. Här är listor bilmärke för bilmärke på de vanligaste felen.
Försäkringsbolaget Länsförsäkringar gör varje år en jättelik granskning av maskinskadorna som drabbar våra bilar. Det är maskinskador som är de verkligt dyra felen. Det handlar om dyra detaljer i drivlinan eller bilens komponenter som går sönder och kostar många tusenlappar att laga om garantin har gått ut. I genomsnitt kostar en maskinskada 18 000 kr. I den senaste rapporten har över 12 000 skador gåtts igenom på bilar som är av årsmodell 2011–2016. Förutom att informera konsumenterna om vilka skador som är vanliga och vilka märken som drabbas mest vill försäkringsbolaget påverka tillverkarna att förbättra bilarna och ta ansvar för bristfälliga konstruktioner.
Försäkringen gäller inte om bilen är för gammal eller när den har passerat försäkringens gräns på antal körda mil. Gränsen brukar vara äldre än åtta år och över 12 000 mil.
I genomsnitt inträffar felen efter 7 900 körda mil. Skador på motorn är dyrast att reparera, följt av skador på växellåda/ drivning. Allra mest kostar det om hela motorn eller växellådan behöver bytas ut. En motorskada kostar i genomsnitt 25 000 kronor, att byta hela motorn kostar i snitt 75 000 kronor. Om växellådan behöver bytas får du räkna med 53 000 kronor för en automatlåda.
Många asiatiska märken har långa garantitider och det påverkar sannolikt att de har mycket få maskinskador. Några märken har mycket få skador och allra lägsta skadefrekvenserna har Lexus, Kia, Honda, Toyota och Mazda. Det är bilar som nästan aldrig drabbas av dyrbara fel och kan vara ett bra val för den som vill ha en problemfri ”evighetsmaskin”. Högst skadefrekvens har mindre bilmärken som Porsche, Jeep och Land Rover/Range Rover. Dieselbilar är något mer drabbade av maskinskador i undersökningen än bensinbilar. De mest typiska skadorna för dieselbilar är skador på bränslevärmare, avgasrening, svänghjul, fördelningslåda/fyrhjulsdrift och spridare.
Vanliga skador för bensinbilar är kamdrivningen och skador som kräver att hela motorn byts. En motorskada kostar i genomsnitt 25 000 kronor, att byta hela motorn kostar i snitt 75 000 kronor.
Bilarna med flest och minst antal maskinskador på ett år
Reparationskostnad i snitt: 18 000 kronor. Bilarna har i snitt körts 7 900 mil när skadan inträffar Porsche Växellåda och drivning är vanligaste fel. Även elektronik kylsystemet går sönder. Både Cayenne och Macan har haft problem med fördelningslådorna till fyrhjulsdriften. Även fel på turbo, topplock och byte av hela motorn förekommer. Sju bilar av 100 har drabbats av maskinskada under ett år i undersökningen. Jeep Enligt rapporten är motorn den vanligaste felkällan. Även växellåda och kylsystem har drabbats av skador. Specifikt handlar det om fel på avgasrening, turbo samt motorbyten. Även elektroniken är en svag punkt, fel på styrenhet, elektroniska komfortsystem, generator, kommunikation/info-system sticker ut. 5,5 bilar av 100 har drabbats under det år undersökningen gjorde Land Rover Växellådorna är en svag punkt, men även kyl- och värmesystem har drabbats av skador. Fel på avgasrening, turbo, kompressor, topplock samt motorbyten är inte ovanligt. Fem bilar av 100 har drabbats av maskinskador. Fiat Motorn är den krånglande punkten, och mer specifikt generatorer. 3,1 bilar av 100 har drabbats. Chevrolet Felet är ganska jämt fördelade mellan motor, drivning/växellåda och kylning/värme. Även blandade elektronikfel har noterats. 3,1 bilar av 100 är drabbade. Seat Kyl- och värmesystem är klart överrepresenterat hos Seat. Även motorn har varit utsatt och då handlar det ofta om fel på turbo och kamdrivning. 2,9 bilar av 100 drabbade. Peugeot Fel på bränslesystemet är vanligare än hos andra bilar, då handlar det om både spridare och bränslepump. Även kyl- och värmesystem är utsatta. När det gäller motorskador är det ofta kamdrivningen som är orsaken. 2,6 av 100 bilar är drabbade. Volkswagen Kyl- och värmesystemet är det som krånglat mest. Mer specifikt är det vattenpumpar till 1,4 liters TSI-motorn. Även vattenpumpar på TDI-motorer har haft fel på vattenpumpar. 2,5 bilar av 100 är drabbade. Opel Växellåda och drivsystem är den vanligaste felkällan. Opel har oftare skador än medelbilen när det gäller byte av manuella växellådor, en av de dyraste skadorna, och skador på drev/synkringar. Opel har betydligt oftare skador på tändspolar än medelbilen och här är modellen Opel Corsa överrepresenterad. 2,4 bilar av 100 är drabbade. BMW Motorn är den punkt som krånglar mest, följt av växellåda/drivning. Bland de lite större märkena sticker BMW ut med en stor andel av skadorna på fyrhjulsdriften. BMW har en högre frekvens av skador på de elektroniska komfortsystemen än medelbilen i undersökningen. 2,3 bilar av 100 är drabbade. Nissan Motor och kyl/värmesystem är lika drabbade av fel. För Nissan är det övervägande deras 1,2-liters bensinmotor som drabbas av skador på kamdrivningen. Bränslesystemet har knappt krånglat alls. 2,2 av 100 bilar drabbade. Citroën Bränslesystemet är en utsatt del. Även kyl/värmesystem krånglar ibland. 2,1 av 100 bilar drabbade. Audi I första hand är det själva motorn som drabbas av skador. Fel på vattenpumpen är vanligare än hos andra märken. Två av 100 bilar drabbade. Mini Motorn, följt av kyl/värmesystem och växellåda drivning är det som varit utsatt hos Mini. 1,9 bilar av 100 drabbade.
Volvo Växellåda/drivning är det vanligaste felet på Volvo. Det beror främst på skador på kopplingen, där Volvos 1,6-litersmotor är kraftigt överrepresenterad.. Bränslesystem är något överrepresenterade, då handlar det om fel på spridare. Bland de större bilmärkena står Volvo för en relativt stor andel av skadorna på bränslevärmaren på sina dieselmodeller, men det är trots allt sällan denna typ av skada inträffar. Bland de större märkena har även Volvo klart fler skador på spridare än medelbilen. Även för Volvo är det 1,6-litersmotorn som är drabbad och det gäller både bilar drivna med diesel och med bensin/etanol. 1,7 bilar av 100 drabbade. Skoda Motorn och kyl/värmesystem är det som är mest utsatt för skador. Fel på vattenpumpen är vanligare än hos andra märken. 1,7 bilar av 100 drabbade. Ford Växellåda/drivning och kyl/värmesystem har varit upphov till maskinskador. 1,6 bilar av 100 drabbade. Mercedes Själva motorn är den vanligaste orsaken till maskinskada hos Mercedes. 1,5 bilar av 100 drabbade. Saab Kyl/värmesystem har varit den främsta skadeorsaken hos Saab. 1,3 bilar av 100 drabbade. Subaru 1,2 bilar av 100 drabbade Dacia 1,1 bilar av 100 drabbade Renault 1,1 bilar av 100 drabbade Hyundai 0,8 bilar av 100 drabbade Suzuki 0,8 bilar av 100 drabbade Mitsubishi 0,5 bilar av 100 drabbafde Mazda 0,4 bilar av 100 drabbade Honda 0,3 bilar av 100 drabbade Toyota 0,3 bilar av 100 drabbade Kia 0,2 bilar av 100 drabbade Lexus 0,1 bilar av 100 drabbade BÄST! Källa: Länsförsäkringars Maskinskaderapport
Motorskador Genomsnittlig reparationskostnad: 25 000 kr. Genomsnittlig körsträcka vid skada: 8 100 mil. Bäst Lexus Toyota Honda Kia Hyundai Sämst Seat Land Rover/Range Rover Jeep Porsche Peugeot
Kyl-/värmesystem Reparationskostnad i snitt: 9 600 kr. Körsträcka vid skada, genosnitt: 7 500 mil. Bäst Kia Mazda Lexus Honda Toyota Sämst Volkswagen Nissan Seat Chevrolet Peugeot
Växellåda/drivning Reparationskostnad i snitt: 24 600 kr. Körsträcka vid skada, genosnitt: 8 300 mil. Bäst Lexus Honda Toyota Kia Mitsubishi Sämst Porsche Land Rover/Range Rover Jeep Chevrolet Opel
Elektronik Reparationskostnad i snitt: 11 900 kr. Genomsnittlig körsträcka vid skada: 7 400 mil. Bäst Suzuki Kia Mazda Mitsubishi Toyota Sämst Jeep Porsche . Fiat Land Rover/Range Rover Chevrolet
Bränslesystem Reparationskostnad i snitt: : 13 100 kr. Genomsnittlig körsträcka vid skada: 8 200 mil. Bäst Lexus Mitsubishi Kia Hyundai Nissan Sämst Peugeot Jeep Citroën Volvo Opel
Fakta Maskinskador En maskinskada på en personbil kostar i genomsnitt 18 000 kronor att reparera, varav ungefär två tredjedelar är reservdelskostnad och en tredjedel är arbetskostnad. Kostnaden kan dock variera mycket beroende på vad som gått sönder. Dyrast är skador på motorer och växellådor/drivning. Allra dyrast blir det vid ett komplett motorbyte, där kostnaden varierar kraftigt men i snitt uppgår till 75 000 kronor. Byte av växellåda kan också bli väldigt kostsamt, cirka 53 000 kronor för automatiska växellådor och 36 000 för manuella växellådor. Skador på komponenter i kyl- och värmesystemet är de som i genomsnitt kostar minst att reparera.
Så gör du om skadan är framme Ta reda på om skadan omfattas av garanti eller om generalagenten eller bilens återförsäljare kan tänkas ta skadan som ett så kallat goodwill-åtagande. För svensksålda bilar som är upp till fem år och har körts högst 8 000 mil har generalagenten ett ansvar för skador som påverkar bilens avgasrening. Detta innebär att skadorna enligt lag ska åtgärdas utan kostnad. För en skada som varken täcks av garanti, goodwillåtagande eller faller under avgasreningslagen kan maskinskadeförsäkringen gälla. Kontakta ditt försäkringsbolag. I de fall där varken garanti eller maskinskadeförsäkring täcker skadan, ta om möjligt in offerter från olika verkstäder. Reparationspriserna kan variera kraftigt.