Köpguide: Audi A3

En tuff liten bil i lyxförpackning – så kan man sammanfatta Audi A3. A3 har varit en succé ända sedan lanseringen för drygt 25 år sedan. Den tredje generationen av Audi A3 är en mycket trevlig bil som begagnad – men se upp för tidiga exemplar med kamkedja.

När Audi A3 lanserades för 25 år sedan var den banbrytande. På den tiden skulle mindre bilar i Golfklassen helst vara billiga och enkla. Ingen hade tänkt på att publiken skulle vilja ha en lyxbil i mindre format.

Audi A3 kom med ett mer sofistikerat utseende, hög kvalitet, premiumkänsla och en hög prislapp. Bilen blev en succé direkt och ganska snart släppte både BMW och Mercedes konkurrenter till A3. Audi skapade ett helt segment.

Konceptet är detsamma än i dag. Audi A3 är en lyxigare kompaktbil som är lite mer sofistikerad än vardagligare märken och modeller. Som ny är den betydligt dyrare, men som begagnad skiljer det inte så mycket i andrahandsvärde mot till exempel en Golf.

Audi A3 2013-2020

Den tredje generationen av Audi A3 lanserades 2013 och bygger på samma bottenplatta som Volkswagen Golf. Audi A3 delar även de flesta motorerna med Golf. Däremot erbjuder A3 en betydligt lyxigare och mer ombonad känsla. Audi A3 är betydligt dyrare än Golf som ny, men som begagnat är skillnaden mindre. När det gäller köregenskaper och komfort är bilarna ganska jämbördiga, kanske är Audi A3 lite tightare på vägen. Modellen fick en facelift 2017 innan den ersattes av helt nya Audi A3 för två år sedan. Trots det praktiska formatet är Audi A3 en bekväm långfärdsbil med fina köregenskaper. Utrymmena räcker bra för en mindre barnfamilj, men även relativt långa personer sitter bra i baksätet. Bagageutrymmet är relativt litet på vanliga A3, den som behöver större lastutrymme väljer med fördel Sportback som har ett rejält kombiutrymme.

Motorerna

Det finns massor av olika motoralternativ till A3, och det går att hitta en variant som passar nästan alls. I Sverige är det 1.4-liters TFSI-motor på 140 eller 150 hk som är vanligast. Dieseln på 150 hk är också populär. Den som vill åka sportigt kan välja RS3 med en femcylindrig turbomotor på 400 hästkrafter, en riktig pärla till motor med underbart avgassound. Kör du inte alltför långt är bensinversionen att föredra. Dieseln går snålt och kör du långa sträckor går den att räkna hem trots högt bränslepris. Dubbelkopplingslådan S-tronic fungerar väldigt bra för den som inte vill växla själv.

Problem

Fram till 2014 hade bilar med 1.4 TFSI-motorn kamkedja. Den motorn har ett inbyggt fel som gör att kedjan kan kugga över med totalt motorras som följd. Ska du köpa en äldre bil med 1.4-liters TFSI och kamkedja så bör du se till att kedjan och spännarna är bytta. Senare motorer har kamrem och vållar sällan problem, men se till att remmen bytts enligt rekommenderat intervall. På vissa äldre exemplar har servostyrningen krånglat, se till att bilen inte är trögstyrd när du provkör. Bilar byggda innan 2015 kan vara föremål för återkallelse inom dieselgate, och bör vara ombyggda. Det är dock inte obligatoriskt i Sverige.

Ekonomi

Audi A3 är lite dyrare än en Volkswagen Golf eller Kia Ceed, men Audin upplevs som en lyxigare bil och har oftast mer utrusning. En fyra år gammal A3:a med cirka 7000 mil på mätaren går att köpa från 150 000 kronor. Lägger du 200 000 kronor kan du hitta en drygt två år gammal bil som bara gått 3000 mil och har den fina S-tronic-lådan. Med Blipps billån blir månadskostnaden runt 2000 kronor.

Goda råd

Audi A3 är lyxigare än Volkswagen Golf, men kostar knappt mer än motsvarande Volkswagen. Det kan vara svårt att se skillnad på modellgenerationerna. Köper du en bil från 2013, se till så att du får den nya generationen med moderna interiör och nyare strålkastare. Audi A3 finns även som laddhybrid om du är ute efter en bil du köra delvis på elektricitet.