Audi Q5 är en riktigt dyr bil som ny, men som begagnad är den betydligt mer prisvärd när den första ägaren tagit den största smällen för värdeminskning. En fin begagnad Audi Q5 som bara har gått några tusen mil, men kan vara 100 000-tals kronor billigare än en ny.
SUV:en erbjuder högsta tekniknivå med fyrhjulsdrift och flera innovativ finesser, ändå är bilen för det mesta mycket pålitlig och driftssäker. Extrautrustningen är väldigt dyr när bilen är ny, men som begköpare får du mycket av det på på köpet.
Audi Q5 är en Europas mest sålda modeller bland de mellanstora premium-suvarna. I Sverige är det Volvo XC60 som gäller, och Audis fina modell har hamnat lite i skymundan. Audin är lite dyrare än Volvon, men det handlar om en riktig premiummodell som bjuder på hög kvalitet och fina egenskaper. Bilen är tyst och komfortabel att köra, på många sätt överträffar den storsäljaren Volvo XC60.
Audi Q5 har fyrhjulsdrift som är i toppklass, väghållningen är mycket bra och bilen är relativt bränslesnål trots sin storlek. Bilen är härligt komfortabel på långkörning. Men det bästa av allt är att den är så prisvärd som begagnad. Nypriset med utrustning kan ligga på långt över 500 000 kronor. Du kan köpa en lyxutrustad Q5:a med några tusen mil på nacken för halva nypriset med lyxdetaljer som läderklädsel, luftfjädring och elstolar. Audi Q5 byggs i Mexiko, men bilen håller precis lika hög kvalitet som andra Audimodeller.
Audi Q5 finns med en rad olika motoralternativ, och det är lätt att hitta en drivlina för de flestas behov. I Sverige är det tvålitersdieseln på 190 hk som är allra vanligast. Den som vill ha mer effekt och skönare gång i motorn väljer med fördel trelitersdieseln på 286 hk. En riktigt härlig dieselmotor som går silkesmjukt. Q5 finns också med en bensindriven TFSI-turbo på 252 hk.
Men dieseln på 190 hk-motorn räcker gott och har god bränsleekonomi.. Bensinmotorn är tystare och aningen snabbare, men räkna med högre bränslenotor. För den som vill åka ekonomiskt kan laddhybriden vara det bästa alternativet, räckvidden är knappt fem mil.
Senaste generationen av Q5 finns bara med automatlåda. Quattrosystemet är av ultratyp, vilket innebär att det kopplas in när drivhjulen börjar spinna. Systemet sparar en del bränsle, och funktionen är i stort sett lika bra som ett permanent system.
Senaste generationen av Audi Q5 har ännu så länge varit ganska felfri, och modellen verkar hålla hög kvalitet. Elstolar och elektrisk bagagelucka kan ibland krångla, så testa gärna funktionen. Det är en stor bil, så kolla karossen efter dörruppslag och fälgarna för skrapmärken. Äldre modeller av Audi har haft hög oljeförbrukning. Men numera verkar Audi ha löst det irriterande problemet.
Nypriset på Audi Q5 ligger oftast långt över 500 000 kronor med lite utrustning, dessutom är årsskatten över 10 000 kronor. Då är en begagnad bil mer inom räckhåll för privata köpare. Faktum är att andrahandsvärdet ofta ligger lägre än för Volvo XC60, trots att Audin ofta har mer utrustning. Efter att den initiala värdeminskningen är tagen är ägarkostnaderna relativt rimliga med tanke på bilens storlek och egenskaper.
Väljer du en bil som är äldre än tre år har den höga malusskatten försvunnit, det ger direkt en besparing på 6000-8000 kr per år. Leta gärna efter lyxutrustade exemplar, de ger mest för pengarna. Du kan åka en riktig premium-SUV, men till vanlig kostnad.