Begtest: Mercedes A-klass: Liten bil med lyxkänsla

Mercedes A-klass firar 25 år som bilmodell. Det började inte bra när den första modellen välte i ett svenskt biltest. Men den senaste modellen står både stadigt på jorden och är ett bra begagnatköp. Här är Blipps test och köpguide till Mercedes A-klass.

Mercedes A-klass var en av märkets största satsningar någonsin när den lanserades för 25 år sedan. Det tyska märket skulle slå sig in i ett helt nytt segment med småbilen A-klass. Bilen var nydanande och hade en annorlunda konstruktion.

Sandwichgolv och högre kaross gjorde den lilla bilen väldigt rymlig, men dessvärre hade bilen högre tyngdpunkt än många andra bilar. Svenske motorjournalisten Robert Collin välte med Mercedes A-klass i ett älgtest och skandalen var ett faktum. Mercedes tvingades bygga om modellen med andra hjul och antisladdsystemet ESP.

Trots debaclet kom modellen att bli en storsäljare och nu är vi inne på fjärde generationen. Senaste generationen av modellen kom 2018 och är en liten lyxbil i miniatyrförpackning. A-klass passar dig som vill ha en premiumbil i mindre förpackning.

Modellen: Mercedes A-klass 2018-

Den nyaste generationen av Mercedes A-klass lanserades 2018 och var ett stort steg framåt jämfört med tidigare modeller. Bilen har växt till sig och interiören är elegant med två stora bildskärmar och andas samma premiumkänsla som de större Merca-modellerna. Sittställningen är bekväm och det är trevligt att köra bilen med den eleganta förarmiljön. Baksätet är förstås inte jätterimligt, men räcker ganska bra för barn och vuxna som inte är alltför långa. Bagageutrymmet fungerar för storhandlingen eller för en semester för två personer, men ska du rymma en barnvagn börjar det bli kritiskt. Även när det gäller chassi och drivlina är den senaste generationen ett steg framåt, flera nya motorer gör att färden är mer bekväm än i tidigare modeller. A-klass finns med många avancerade förarstödssystem, men alla är inte standard, så kontrollera noga vilka som finns på den bil du är spekulant på.

Motorer

Mercedes A-klass finns med flera olika bensinmotorer, och de går snålt tack vare cylinderavstängning när motorn inte belastas så hårt. Många bilar har sjustegad automatlåda, men det finns också sexväxlad manuell. Minsta motorn är A180 som är på 1,3 liter och har 136 hästkrafter. A200 har 165 hästkrafter och är lite piggare. Dieslarna är ovanligare, men A180d är en riktig snålvarg på 116 hästkrafter. För den som vill ha en riktig busbil finns A45 AMG med en av världens mest potenta fyrcylindriga motorer på 421 hästkrafter. Det finns också en laddhybrid vid namn A250e med en räckvidd på drygt 60 km.

Problem

Mercedes detaljkvalitet är inte lika solid som förr i världen, men nya A-klass har ändå varit en relativt problemfri historia så här långt.

Som vanligt med nyare bilar är det viktigt att kontrollera att all elektronik fungerar som den ska. Ett fåtal återkallelser av A-klassen har gjorts av de tidiga bilarna. Bland annat har exemplar tillverkade mellan 16 oktober och 30 november 2018 återkallats för en felaktig svets av sitshöjdsjusteraren. Bilar byggda mellan 1 mars och 30 november 2018 har återkallats för problem med bromsslangarna i bak. Det finns ytterligare återkallelser bland annat för kamaxlar, så kolla med en Mercedeshandlare att allt är genomfört.

Ekonomi

Smakar det så kostar det. En A-klass är en av de mest kompetenta kompaktbilarna på marknaden och den är betydligt dyrare än klassens bästsäljare Volkswagen Golf. Räkna med att inköpspriset börjar på omkring 200 000 kronor för en tre år gammal bil med minsta motorn som inte har så mycket utrustning. Går du upp till 230 000 kronor får du en A200 med betydligt mer utrustning. Driftskostnaderna är i alla fall låga, relativt sett. Mercedes A-klass är snål på bränsle och har rimliga servicekostnader. Skatt och försäkring är som på medelbilen. Förhoppningsvis står sig värdet bra, så i slutändan behöver det inte bli så mycket dyrare än en Golf, även om inträdesbiljetten är dyrare.

Goda råd

Se upp så att du inte köper den tidigare generationen, det är svårt att se skillnad från utsidan. Men nyaste A-klass har skärmar både i mätarklustret och för pekskärmen. Vill du åka riktigt sportigt är A450 AMG med 421 hästkrafter ett riktigt rivjärn. Billigare än en sportbil, betydligt dyrare men också mer underhållande än en vanlig A-klass.