Det fanns en tid när alla bilar var vanliga lågbyggda sedaner, kombibilar och små halvkombis. Men det var före Nissan Qashqai. När modellen presterades 2007 var alla SUV:ar stora bilar både på längden och höjden. Kompakt-SUV:en Qashqai var något alldeles nytt. En bil i Golfklassen, men som var byggd på höjden och såg betydligt tuffare ut än de gamla vanliga kompakta halvkombibilarna.
Bilköparna älskade Nissan Qashqai och idag har mer eller mindre alla biltillverkare en modell i den kompakta SUV-klassen, samtidigt som halvkombibilar är på utdöende, idag vill alla ha SUV:ar. Nissans banbrytande modell är nu inne på sin tredje genrationen och är ett populärt köp även som begagnad.
Köpa begagnad bil - här får du hjälp
Den andra generationen av Nissan Qashqai presenterades 2013 och påminde på många sätt om föregångaren från 2007. Främst var de designen som moderniserats och även interiören var helt ny. Bilköparna tog den snabbt till sitt hjärta och den blev lika populär som den första generationen. Qashqai är visserligen en SUV, men det är en ganska liten bil som är cirka 4,4 meter lång. Framsätena är sköna med gott om svängrum, och även i bak sitter två vuxna någorlunda bekvämt. Bagageutrymmen är dock i minsta laget om du ofta har barnvagn och stor packning. Som tur är går sätena att fälla och då blir lastutrymmet rejält.
I likhet med många andra japanska bilmodeller är Qashqai inte någon direkt körglad bil. Den kan kännas lite vevig på motorväg och fjädringen är ganska fast. Ljudnivån är dock behagligt låg vid långfärd. Bilen trivs allra bäst i tätorter och på mindre landsvägar.
Qashqai finns med fyrhjulsdrift och det har varit ett populärt tillval i Sverige. De bilarna har dieselmotor på 130 hästkrafter. Motorn går snålt, men upplevs av många som knottrig och lite traktoraktig. Det är värst på låga varv, och bättre när motorn kommit upp i varv i högre farter. Den som vill ha en Qashqai med mjukare gång kan med fördel välja bensinmotorn på 1,2 liter, men då är det framhjulsdrift som gäller. Bilen kommer endera med en sexväxlad manuell låda eller en steglös CVT-automat. Från 2018 finns Qashqai med dubbelkopplingslådan DCT.
Japanska bilmärken har skämt bort hos med hög driftsäkerhet, det finns dock en del du ska tänka på innan du slår till på en Qashqai. Bilen har återkallats flera gånger, bland annat för att innerskärmen på höger bakhjul kan lossna. Förra generationen av Qashqai hade vissa problem med rost, och kolla noga runt innerskärmar, trösklar och skärmkanter så att den bruna bilpesten inte börjar komma smygande. Vissa exemplar av bensinmotorn på 1,2 liter kan ha hög oljeförbrukning, kolla noga oljenivån innan köp. CVT-automaten kan krångla och det finns bilar som fått byta växellåda utan att de gått särskilt långt.
Servicekostnaderna är relativt låga, men dieselmotorerna kräver täta kamremsbyte, det drar upp kalkylen en del. En fyrhjulsdriven Nissan Qashqai med dieselmotor från 2015 går att köpa för drygt 150 000 kronor. Då har bilen gått under 10 000 mil. Men Blipps billån ligger månadskostnaden för en sådan bil på omkring 1500 kronor.
Om du inte behöver fyrhjulsdrift så är bensinmotorn ofta ett trevligare val än den lite råa dieseln hos Nissan Qashqai. Oavsett om du planerar att köpa en Nissan Qashqai från bilhandlare eller från en privat säljare kan du använd dig av Blipp. Jämför gärna kostnaden för vårt billån med den du får hos handlaren eller via ett privatlån. Ofta får du en rejält mycket lägre månadskostnad med Blipp.