Toyota Yaris gjorde sin debut på bilscenen 1999. Tanken var att skapa en bränslesnål småbil som var mer komfortabel än konkurrenterna. Köparna tog bilen till sitt hjärta omedelbart och modellen blev snabbt populär.
I dag är Yaris Sveriges populäraste småbil före konkurrenter som Renault Clio och Volkswagen Polo. Toyota har hela tiden legat före konkurrenterna när det gäller kundnöjdhet och pålitlighet, så många verkar gilla Toyota Yaris.
2010 kom en ny generation av Toyota Yaris, och det är den vi nu ska gå igenom i Blipps begagnattest. Modellen finns både med renodlad bensindrift och som elhybrid. Tredje generationen av Yaris var en riktig långkörare och kom att produceras ända fram till 2020.
Det är få bilmodeller i dag som lever under tio år, det kan ses som ett tecken på att den tredje generationen av Toyota Yaris var ovanligt lyckad. Den fanns både som renodlad bensinbil och som elhybrid som laddar ett litet batteri när du kör. Yaris är väldigt lättkörd, körglädjen kanske inte är modellens allra starkaste egenskap. Men det är karaktärsdrag som den delar med fler Toyotamodeller. Yaris är lite dyrare än andra småbilar, i gengäld är reparationskostnaderna låga och andrahandsvärdet stabilt.
Köparna kan välja på elhybrid, diesel och vanlig bensinbil. Bensinmotorn på 1,3 liter och 99 hästkrafter är det mest sålda alternativet. De finns också en mindre bensinare på 69 hästkrafter. Yaris med dieselmotor är väldigt ovanlig. Elhybriden är lite dyrare att köpa, men går snålare i stadstrafik. Dessutom är den smidig att köra med CVT-automat. Vi rekommenderar 1,3 litersmotorn om du inte väljer den dyrare hybriden. För den som kör mycket i stan kan det löna sig med elhybriden, trots att den är dyrare. Som vanligt när det gäller Toyota är drivlinorna väldigt pålitliga.
Många väljer Toyota för att bilarna är så problemfria och Yaris är inget undantag. Men några saker ska du ända hålla koll på innan du köper en Yaris. Rostskyddet är inte det bästa och köper du en äldre bil så kolla karossen noga så det inte finns begynnande rost. Vissa ägare verkar ha en tendens att slira på kopplingen på sina Yaris, så det finns exemplar med slitna kopplingar. Ett kopplingsbyte är dyrt, så kolla så att kopplingen tar som den ska. För det mesta behöver du bara byta slitdelar, undersök så att däck och bromsar inte är för slitna.
För drygt 100 000 kronor kan du hitta en fin Toyota Yaris Hybrid Hybrid 1.5 VVT-i CVT från 2015. Med Blipps billån kostar den under 1000 kronor i månaden att finansiera. Skatten är endast 360 kronor per och bilen drar omkring en halv liter bränsle per mil. Det innebär att du får ett bilägande med mycket låga kostnader och du kommer att ha svårt att hitta en annan bilmodell med lägre totalkostnad. Yaris är helt enkelt en rullande sparbössa så länge du hittar ett bra exemplar. Det som kan dra upp kostnaden är om du behöver byta däck, bromsar och koppling, så försök att hitta en bil i bra skick.
Det finns en modell med tre dörrar, men den är mindre eftertraktad än femdörrarsmodellen, om du köper en bil med tre dörrar ska den ligga lägre i pris. Om du köper en nyare modell och planerar att äga bilen länge kan det löna sig att rostskydda den, rostskyddet från fabrik är inte det allra bästa. Yaris passar bäst för dig som kör kortare turer i och runt omkring städer och tätorter. På riktigt långa körningar känns Yaris lite för bullrig och tröttande att köra. Blippa en Toyota Yaris här