Volvo V90 - begtest, köpguide och tips

Volvos kombibilar är en del av den svenska folksjälen. Under många år var V70 den stora favoriten – men på senare år är det V90 som gäller. I Blipps test och guide får du råden som hjälper dig att lyckas när du ska köpa en begagnad Volvo V90. Du kan finansiera en Volvo V90 för under 2000 kronor i månaden med Blipp.

Ända sedan 1970-talet har Volvos kombibilar toppat försäljningsstatistiken på den svenska bilmarknaden. Volvos praktiska bilar har blivit en riktig favorit bland svenska familjer.

Under många år var det Volvo V70 som gällde – men 2016 lade Volvo ner V70 och ersatte den med V90. Den nya modellen var ett steg uppåt storleksmässigt och byggde på Volvos nya SPA-plattform.

Därmed delar den teknik med den stora suv:en XC90. Det har gjort Volvo V90 till en riktigt stor kombi stora innerutrymmen, men den är också lite dyrare än gamla V70.

Trots det blev bilen en försäljningssuccé och toppade under flera år den svenska nybilsförsäljningen. När V60 kom minskade försäljningen något. Nu finns det gott om fina begagnade V90 ute på marknaden, och det är en bil som passar perfekt för familjen som behöver en komfortabel bil med stora utrymmen.

V90 är väldigt trevlig att köra, och en perfekt bil på långfärden. En stor favorit bland begagnatköparna är Cross-country-modellen. Köp din Volvo V90 med blipp

MODELLEN Volvo V90 2016-

V90 erbjuder riktigt rejäla innerutrymmen både i baksätet och bagageutrymmet. V90 liknar XC90 på många sätt, men är en kombi i stället för SUV. Alla gillar inte designen på den långa kombin, men interiören känns verkligen lyxig och premium. 

Modellen har haft en hel del barnsjukdomar. Mest är det elektroniska fel och dålig karosspassning, men ett fåtal ägare har även haft krångel med motorer. Behöver du en stor familjekombi kan V90 ändå vara ett bra val.

MOTORERNA

V90 finns med samma bensin- och dieselmotorer som övriga bilar i SPA-familjen. Allra vanligast är dieselmodellerna D3, D4 och D5. Många ser D4 med 190 hk som en bra kompromiss för den ganska tunga bilen. Bensinmotorerna blir ganska törstiga i den stora V90. Laddhybriden T8 med 390 hästkrafter ger bilen rena sportbilsprestanda, men räckvidden är knappt fyra mil. Om du kör korta sträckor och kan ladda ofta kan laddhybriden löna sig, men för många begköpare är dieseln mer ekonomisk. 

PROBLEMEN

Elektronikfel och dålig karosspassning var de vanligaste felen till en början, men det mesta bör vara löst på de begagnade bilarna nu. V90 har också varit återkallad för åtgärder ett antal gånger, bland annat för krockkuddar, insugsrör som kan börja brinna och fel på nödsamtalssystemet. Kontrollera gärna att allt är gjort. Bilar av årsmodell 2018 och framåt har bättre kvalitet än de första årsmodellerna.  

EKONOMI 

V90 har blivit populär på begagnatmarknaden, men utbudet har ökat vilket gjort att det är en prispress nedåt. Även konkurrensen från V60 har pressat ner priserna på V90, och modellen är inte mycket dyrare än V60. Även V90 har höga servicekostnader och ska du göra en årsservice och byta bromsklossar går det på över 12 000 kronor. Men värdeminskningen har möjlighet att hålla sig på en någorlunda stabil nivå, så bilägandet blir mer ekonomiskt än de stora SUV:arna XC60 och XC90. Det går att köpa en V90 med relativt få mil på mätaren för drygt 200 000 kronor, med billån från Blipp kostar den från 1967 kronor i månaden.

Köp din Volvo V90 med blipp

GODA RÅD INFÖR KÖPET

Det finns extremt många begagnade Volvo V90 ute på marknaden - och även om begpriserna ökar så har V90 relativt sett gått ner lite i pris på slutet. Om du köper en långmilare, tänk på att kamremmen ska bytas redan vid 15 000 mil, det är ett dyrt underhåll. Minsta dieseln D3 är prisvärd, men bilen känns lite slö. Köper du en bil som är äldre än tre år slipper du den höga malusskatten och kan spara 10 000 kronor om året enbart på skatten.