Skoda var från början något av ett budgetmärke som utmärkte sig för praktiska bilar till en relativt låg kostnad. På senare år har bilarna blivit alltmer förfinade och många tycker nu att Skoda känns mer premium och elegant än Volkswagen, som delar många komponenter med Skoda. Det är inte heller längre än självklarhet att en Skoda är billigare än en Volkswagen.
En av de mest populära och uppskattade bilarna på den svenska marknaden är SUV:en Skoda Kodiaq som funnits på marknaden i fem år. Bilen är Skodas variant på Volkswagen Tiguan och Audi Q5, och Kodiaq lockar med många fina egenskaper som gjort den minst lika eftertraktad på begagnatmarknaden spm syskonen inom koncernen.
Köp din bil tryggt med blipp - klicka här
Skoda Kodiaq presenterades 2017 och blev omgående en stor framgång på marknaden. Det är en sjusitsig familjevänlig SUV med gott om plats fram, bak och i bagageutrymmet. För den som söker en komfortabel sjusitsig SUV utan att bli ruinerad har Kodiaq varit nästan det enda valet. Det finns också varianter med endast fem säten. Kodiaq är en svårslagen långfärdsbil i sin klass. Precis om på många andra Skodamodeller innehåller modellen ett antal smarta detaljer, till exempel ett paraply i dörren. Kodiaq har en ergonomisk instrumentpanel med tydlig instrumentering och fin kvalitet med bra känsla i materialvalen. Idag har relativt många Kodiaq hunnit ut på begagnatmarknaden, och modellen är eftersökt av begagnatköparna. Bilen är ett ganska säkert begagnatköp, men det finns en del goda råd att ta i beaktande och några fällor du ska undvika när du köper en Kodiaq.
I Sverige är det klart vanligast med dieseldrivna Skoda Kodiaq, det finns både 150 höstkrafter och 190 hästkrafter starka TDI-fyror, det är en motor som är välbekant från många modeller i Volkswagenkoncernen. Den är både stark och snål, men på en tung SUV som Kodiaq föredrar vi 190-hästaren, då kommer bilen bäst till sin rätt. Kodiaq finns både med tvåhjulsdrift och fyrhjulsdrift, i Sverige är de flesta fyrhjulsdrivna. Det finns också bilar med bensinmotorer på 150 hästkrafter och 180 hästkrafter från Volkswagenkoncernens välkända 1.5 och 2.0-TSI bensinare. De fungerar fint i bilen, men räkna med högre förbrukning jämfört med dieseln. Det finns också en sportig och snabb Kodiaq vRS som har en dubbelturboldiesel på 240 hästkrafter. Det är en stark och snabb bil för långfärd och den som drar tunga släp. Det mest vettiga motoralternativet torde vara 2.0 TDI som är stark och ekonomisk på samma gång, frånsett de just nu höga dieselpriserna. De flesta bilar har automatlåda, men det förekommer manuella Kodiaq, automaten ger en behaglig färd utan att höja bränsleförbrukningen.
Skoda Kodiaq har haft en del återkallelser av ett mindre antal bilar, och de flesta har inte berört Sverige. Bland annat på grund av att några bilar haft lösa muttrar i baksätet och ett mindre antal haft felaktiga krockkuddar. I olika undersökningar har den kommit väl ut och ägarna har haft få eller nästan inga problem med sina Kodiaq-bilar. Enstaka bilägare rapporterar om läckande takluckor och problem med infotainmentsystem, men det är inte vanligt så vitt vi kunnat utröna.
Skoda Kodiaq ska servas minst vartannat år eller var 3000:e mil, beroende på körsätt. Bilen är relativt bränslesnål trots sin storlek och borde hålla värdet ganska bra, så ägarkostnaderna blir överkomliga trots att det är en SUV. Priserna börjar på runt 230 000 kronor för en långmilare med fem säten. För en lite nyare sjusitsig Kodiaq med 190-hästarsdiesel, 7 säten och fyrhjulsdrift är prislappen cirka 300 000 kronor, då har bilen gått strax under 10 000 mil. Med Blipps billån blir månadskostnaden omkring 3000 kronor.
Skoda Kodiaq är ett av de bästa SUV-köpen i sin klass, du får en komfortabel långfärdsbil till en någorlunda vettig prislapp, även begagnatpriserna på Kodiaq har stigit. Ett av de bästa köpet är en fyrhjulsdriven, sjusitsig modell med 190 hästarsdieseln.