När Tesla Model S lanserades 2012 var den revolutionerande. Tidigare hade elektriska bilar varit udda skapelser som knappt kom tio mil på en laddning. Körglädjen var högst tveksam.
Model S var något helt annat. En lyxig och komfortabel bil med riktigt vassa fartresurser och teknologi i absolut framkant. Bilen hade en otrolig acceleration och omedelbar gasrespons. För första gången någonsin gick det att åka på långresa på en laddning. Och tog batteriet slut hade Tesla satt upp så kallade Superchargers.
I dag är Tesla på god väg att förändra en hel bilbransch. Alla biltillverkare har sedan flera år anammat Teslas stora digitala skärmar med infotainmentsystem. Nu försöker de flesta biltillverkare fasa ut bensin och diesel för att bli helt elektriska.
Och det var Tesla Model S som startade hela vågen. Modellen lanserades 2012, och säljs än i dag i något modifierat skick. De som valde en Model S tidigt var ofta teknikintresserade och så kallade early adopters. I dag är Model S en av de vanligaste begagnade elbilarna, i Sverige finns det omkring 6000 Tesla Model S. Köp din Tesla med blipp
Tesla har behållit samma grundkaross, men förbättrat bilen kraftigt under de nio år som den funnits på marknaden. I dag finns det ett antal olika batteristorlekar och drivlinor att välja mellan. Sikta gärna på så stort batteri du har råd med. Modellen känns fortfarande futuristisk i interiören och nästan allt styrs från skärmen. Gillar du en traditionell ergonomi med knappar och rattar är det här kanske inte bilen för dig.
När Model S lanserades 2012 var batteriet på 60 kWh och bilen hade 362 hästkrafter. Ganska snart kom den med fyrhjulsdrift och under åren har batteriet vuxit ända till 100 kWh och bilen erbjuds endast med fyrhjulsdrift. Om du ska köra korta sträckor kanske du klarar dig med ett litet 60 kWh-batteri, men ju större batteri, desto bättre är grundregeln. De motorstarkaste versionerna P100D erbjuder en otrolig acceleration i Ludicrious-läge. 0-100 km/h går på under tre sekunder. Så snabb bil behöver du kanske inte, men du får en lång räckvidd på köpet. Det minsta batteriet 60 ger en räckvidd på under 40 mil, medan det största batteriet på 100 kWh tar dig omkring 60 mil om förhållandena är bra.
Tesla Model S är en världens första massproducerade elbilar, så det är inte konstigt att det blev lite barnsjukdomar. Batterierna och motorerna har dock hållit relativt bra. Det finns vissa problem med elmotorerna på äldre bilar, men för det mesta håller de bra. Vissa ägare har kört över 50 000 mil utan problem med batteriet. Ett byte kostar över 200 000 kronor, så kolla batterihälsan så gott det går om du köper en äldre bil. Som många andra Teslamodeller har Model S haft en del bekymmer med karosspassningen. Kontrollera att glastaket och bakluckan sitter som de ska, annars kan det läcka in vatten. Dörrhandtaget är en klassisk källa till bekymmer, de går sönder och vill inte fällas ut eller blir kvar i utfällt läge, då måste de bytas eller renoveras. Lite knirr och knarr i inredningen får du räkna med och det är inget att oroa sig för. Ett värre problem är infotainmentskärmar som slocknar, det kan bli dyrbart. Trots en del problem är ägarna väldigt nöjda med sina bilar i olika nöjdhetsundersökningar. Köp din Tesla med blipp
I dag börjar priserna för en begagnad Model S från 2015 med 85 kWh-batteri på cirka 350 000 kronor, och det ger en månadskostnad på cirka 3300 kronor med Blipps förmånliga billån. Vissa Model S har gratis supercharching på Teslas egna stationer, då kan du köra otroligt billigt. Det som kan kosta är reparationer, så lägg gärna undan en liten budget för att kunna laga sådant som går sönder. Försäkringen kan också vara koststam på Model S, ta helst offerter innan du köper bilen.
Trots att modellen har några år på nacken är den modern och slår många nya elbilar. Men räkna inte med att du får ett helt problemfritt bilägande om du köper en äldre begagnad Model S, men du får en bil som ger väldigt mycket tillbaka och har låga driftskostnader till vardags. Om du kan hitta en lågmilad nyare bil med stort batteri är den troligen bästa köpet. Karossen är helt i aluminum, så bilen kommer inte att rosta. Välj gärna en bil med luftfjädring, det ger en svårslagen komfort.