Begtest: BMW 1-serie

BMW:s minsta modell 1-serien är en körglad och trevlig bil – men med begränsade innerutrymmen. Det är den enda bilen i klassen med bakhjulsdrift och det finns ett stort antal motorer att välja på. Blipps begtest hjälper dig att köpa rätt BMW 1-serie för dina behov.


Första generationen BMW 1-serie gjorde sin debut 2004 och blev snabbt en stor framgång. Det var en riktig BMW i kompaktformat med bakhjulsdrift och sportiga köregenskaper. Den andra generationen, som vi går igenom i det här begagagnattestet, kom 2011 och levde kvar på marknaden fram till 2019. Det är den sista bakhjulsdrivna modellen i 1-serien, eftersom den nyaste modellen delar bottenplatta med Mini och har framhjulsdrift. Många uppskattar 1-serien för dess pigga köregenskaper och höga BMW-kvalitet i interiören. Den näst senaste generationen kan vara den allra trevligaste att köra, för den som har lite svårt att tänka sig en framhjulsdriven BMW.

Gör ett tryggt bilköp med blipp

Modellen: BMW 1-serie 2011-2019

Den andra generationen av BMW 1-serie blev en långlivad modell och såldes som nybil under hela nio år. Det är en klassisk BMW med längsmonterad motor och bakhjulsdrift, fyrhjulsdrift går att få som tillval. Instrumenteringen och framstolarna påminner en hel del om 3-serien och det är trots den kompakta storleken en bil som fungerar bra på långresan, den är både tyst och komfortabel. För den som ska åka i bak är utrymmena betydligt sämre, här kommer BMW 1-serie till korta jämfört med Volkswagen Golf, Audi A1, Mercedes A-klass och andra bilar i klassen. Dessutom stjäl kardantunneln mycket plats i mitten. Vissa förare klagar också på att insteget är snävt, både i bak och fram. Bagageutrymmet rymmer ett par resväskor och matkassarna när du handlar, men det blir trångt om du ska frakta barnvagnar eller golfklubbor, då måste du fälla baksätet. Bilen passar bäst för den som i första hand använder framsätena och uppskattar sportiga vägegenskaper och körglädje. Från 2015 kom modellen med en ansiktslyftning. De största skillnaderna är andra framstrålkastare och baklyktor, samt ett något modernare infotainmentsystem. För den som vill ha en sportigare look kan vi rekommendera M-sportpaketet som även innehåller sköna sportstolar, på varianter med M-sportchassi är dock fjädringen onödigt hård i långa loppet.

Motorer

En av styrkorna med 1-serien är att den finns med ett stort antal olika motoralternativ. För den som vill köra verkligt snålt kan den minsta dieseln 116d vara passande, den drar under en halv liter milen utan att du behöver kompromissa alltför mycket med prestandan. Även 118d och 120d går relativt snålt, och erbjuder lite mer kraft. 118i är en ekonomisk och trevlig bensinare, men många 1-serie har dieselmotor. För den som vill köra mer sportigt finns motorstarkare bensinvarianter som 125i och 135i med turbomotorer. Väljer du M140i får du en rak sexa med dubbelturbo och härlig BMW-känsla i det lilla formatet. 0-100 km/h går på endast 4,6 sekunder.

Problem

BMW 1-serie är ungefär lika tillförlitlig som medelbilen i olika undersökningar. Det finns en del modelltypiska fel du ska se upp med. Många dieseldrivna BMW-bilar har återkallats för brandrisk, så kontrollera att det är gjort för den 1-serie du är spekulant på. Vissa mer avancerade motorer har ett variabelt kamaxelsystem som kallas Vanos, och det har förekommit att systemet krånglat. 1-serien är bakhjulsdriven och på bilar som har gått långt kan kardanknuten förr eller senare behöva bytas. På de tidigaste årsmodellerna av 1-serien (2012) förekommer det motorer som har problem med kamkedja. Kontrollera gärna med en BMW-återförsäljare om den aktuella bilen kan vara drabbad.

Ekonomi

Priserna börjar på omkring 90 000 för en tio år gammal bil, om du vill ha en som inte gått alltför långt. Då får du en 2012 års 118d med cirka 14 000 mil på mätaren. Om du vill ha en nyare 118i bensinare från 2018 som gått omkring 7000 mil får du räkna med omkring 170 000 kronor. Då har vissa exemplar lyxutrustning som M-sportpaket och läderklädsel. Med Blipps billån kostar en sådan bil omkring 1700 kronor i månaden att finansiera. BMW 1-serie är något dyrare än motsvarande Volkswagen Golf att försäkra, se upp för motorstarka versioner, de kan ha en hög försäkringskostnad. De flesta 1-serie har mycket låg fordonsskatt. Servicekostnaden ligger högre än för medelbilen, men i regel räcker det med en service vartannat år enligt serviceprogrammet. Bilen har en dator som räknar ut när det är dags för service baserat på ditt körmönster. På det hela taget brukar 1-serien ge ett ekonomiskt bilägande då andrahandsvärdet har legat stabilt och bilen varit mycket lättsåld. De senaste åren har vissa modeller till och med ökat i pris.

Goda råd

Bakhjulsdrivna 1-serien tillverkas inte längre, så modellen kommer att fortsätta vara eftertraktad bland de som uppskattar bakhjulsdriven körglädje. Om du väljer en bil med M-sportpaket på någon av de motorsvagare varianterna så är det en fördel om den inte har M-sportchassi, som kan upplevas som stötigt. Minsta motoralternativet 116d är lite undervärderat och kan vara ett prisvärt köp.

Tryggt bilköp med blipp