Vilka bilar har bäst kvalitet som nästan nya? Årets resultat har förvånat många. Pickuperna Ram och Dodge är nu mer pålitliga än eviga ettan Lexus. Sämre gick det för Volvo och Tesla som hamnar i botten.
Ansedda JD Power har mätt kvaliteten på nästa nya bilar. Ägarna har fått svara på vilka problem de upplevt under sina första 90 dagar med bilen. Värdefull statistik för dig som planerar att köpa en nästa ny bil.
Något förvånande toppade pickupen Ram årets mätning av JD Power. Det är första gången någonsin Ram vinner kvalitetsmätningen. Även koncernkollegan Dodge placerar sig högt, på andra plats. Båda bilarna tillverkas av Stellantis, tidigare Fiat-Chrysler.
Den ständiga vinnaren Lexus hade förbättrat kvaliteten i årets mätning, men kunde ändå inte hålla Ram och Dodge bakom sig, utan fick nöja sig med en tredjeplats i år.
Det vanligaste felet på nästan nya bilar i år är uppkopplingen till mobiltelefonen. Ofta är det Android Auto eller Apple CarPlay som trasslar. Tidigare har röststyrningen varit den mest problemfyllda detaljer i bilarna.
Tesla ingår officiellt sett inte i mätningen eftersom de inte delar sina kunddata. JD Power kunde ändå mäta Tesla och märket hamnade tredje sist. Endast Audi och Chrysler hade fler problem. Oftast var det passformen och finishen på bilen som inte var till ägarnas belåtenhet.
Sveriges två mest sålda bilmärken, Volvo och Volkswagen, klarade sig dåligt i mätningen. Volvo slutade femma från slutet och Volkswagen var fjärde sist. Volvo XC40 utmärkte sig dock och var den tredje mest pålitliga mindre suven. Även Audis ära räddas av en liten suv: Audi Q3 var även den en av de mest pålitliga mindre suvarna.
J.D: Power kvalitetsmätning 2021 | ||||
---|---|---|---|---|
Rank | Märke | Poäng | Förändring | Nya poäng |
1 | Ram | 128 | +2 | +13 |
2 | Dodge | 139 | -1 | -3 |
3 ( | Lexus | 144 | +9 | +15 |
3 | Mitsubishi | 144 | +3 | +4 |
5 | Nissan | 146 | +8 | +15 |
6 | Kia | 147 | -4 | -11 |
7 | Genesis | 148 | -2 | -6 |
8 | Hyundai | 149 | +2 | +4 |
8 | Jeep | 149 | +3 | +6 |
10 | Chevrolet | 151 | -7 | -10 |
10 | Mini | 151 | +7 | +23 |
12 | Buick | 156 | -5 | -6 |
13 | Toyota | 157 | +7 | +20 |
14 | Ford | 162 | +2 | +12 |
-- | Genomsnitt | 162 | -- | +4 |
15 | Lincoln | 163 | +6 | +19 |
15 | Porsche | 163 | +9 | +23 |
17 | GMC | 164 | -9 | -13 |
17 | Honda | 164 | +2 | +13 |
19 | Jaguar | 165 | +7 | +24 |
20 | BMW | 166 | -2 | +10 |
21 | Infiniti | 170 | -6 | +3 |
22 | Cadillac | 173 | -8 | -11 |
23 | Mazda | 177 | -1 | +7 |
24 | Subaru | 182 | +1 | +5 |
25 | Mercedes-Benz | 193 | +3 | +9 |
26 | Acura | 200 | -3 | -15 |
26 | Land Rover | 200 | +5 | +28 |
28 | Alfa Romeo | 204 | -- | -- |
29 | Volvo | 210 | +0 | +0 |
30 | Volkswagen | 213 | -21 | -61 |
31 | Audi | 240 | -1 | -15 |
32 | Chrysler | 251 | -6 | -62 |
-- | Tesla* | 231 | -- | +19 |