”Blir en wow-effekt när det varit så krångligt”

Blipps proffsiga affärsrådgivare hjälper dig när det är dags att göra bilaffär. Malin Floberg är en av alla som ser till att bilaffären blir både trygg och smidig – kostnadsfritt för kunden. – Många tycker att det är fantastiskt. Det blir en wow-effekt när det tidigare varit så krångligt och otryggt, säger Malin Floberg.

Gör en tryggare bilaffär med blipp

Fler och fler upptäcker fördelarna med att ta hjälp av Blipp när det är dags för privat bilaffär. Både köpare och säljare får en tryggare och enklare bilaffär när Blipp hjälper till med saker som bakgrundskontroll, billån, betalning och ägarbyte.

En av alla proffsiga affärsrådgivare som arbetar på Blipps kundtjänst i Skövde är Malin Floberg. Varje dag hjälper hon köpare och säljare att göra tryggare bilaffärer och slippa krånglig administration.

– Det är ett väldigt utvecklande jobb och jag tycker det är stimulerande att få arbeta med service och kundkontakt. Sedan har vi en härlig gruppdynamik som gör det stimulerande att arbeta här, säger Malin.

Många kunder har frågor innan de ska genomföra sin bilaffär. Det finns en hel del saker runt bilaffären som är krångliga som Blipp kan lösa smidigt och tryggt.

– Det är vanligt att kunder frågar oss hur de ska göra med tidigare krediter på bilen, och vill försäkra sig om att den blir löst. Där kan vi hjälpa till. Sedan undrar många över ägarbytet med gula lappen, det är en annan bit vi löser smidigt. Köparna undrar ofta över upplägget på finansieringen och vad vår lösning kostar.

Att betalningen för bilen ska försvinna på vägen är en vanlig oro både hos bilköpare och bilsäljare. Där erbjuder Blipp trygga betalningslösningar som underlättar för båda parter.

– Många är oroliga för att de inte ska få pengarna. De flesta vill inte lämna ifrån sig bilen om de inte har pengarna tillhanda, säger Malin. Gör en tryggare bilaffär med blipp

En annan vanlig fråga Malin och de andra på kundtjänsten får är hur Blipp kan vara kostnadsfritt. Finns det verkligen inga dolda avgifter?

– Jag brukar förklara att det är kostnadsfritt och berätta att våra intäkter som finansierar tjänsten kommer från våra samarbetspartners. Det finns inga dolda avgifter för den som ska göra en bilaffär via Blipp.

När det är dags för bilaffären är Malin Floberg eller någon annan av Blipps affärsrådgivare med via videolänk och löser allt det krångliga och ser till att det blir maximal trygghet i affären.

– Vi skickar alltid ut en videolänk och där följer vi hela processen tillsammans med köpare och säljare. Det börjar med att vi hälsar de välkomna. Vissa köpare har själva tittat på bilen och provkört, annars erbjuder vi dem hjälp med det.

Ungefär hälften av de som ska köpa bil har redan gått igenom bilen och provkört den, medan den andra hälften vill ha mer historik och genomgång innan affären slutförs.

– Vi kan hjälpa till via videosamtalet när köpare och säljare går igenom och kontrollerar bilen. Vi kan även vara med under provkörningen. Hela videosamtalet spelas in och sparas för dokumentation så alla vet vad som är bestämt och överenskommet.

Hela processen med videosamtalet brukar ta 30-45 minuter, beroende på hur mycket hjälp kunderna vill ha med genomgång av bilen.

När själv köpet görs ser Blipp till att säljaren får betalt och att ägarbytet genomförs när säljaren ser pengarna på sitt konto. Olika avtal signeras med hjälp av Bank-ID. Gör en tryggare bilaffär med blipp

– Pengarna brukar synas på kontot redan efter fem minuter. När säljaren har sett dem klickar vi igenom ägarbytet. De som inte ser köpeskillingen direkt är de som har Länsförsäkringar, Skandiabanken och ICA-banken, berättar Malin.

Malin Floberg får mycket positiv respons efter affärerna och många kunder är förvånade över hur enkel och säker bilaffären blev med Blipp.

– Det blir en wow-effekt då det var smidigare än vad de trodde. Många tycker det är helt fantastiskt, de är förvånande att det inte kommits på tidigare. Det har behövts länge när det varit krångligt och otryggt.