Med några få knapptryck går det nu att ägga ut bilen till försäljning på de stora marknadsplatserna och i Blipps eget showroom. Det enda du behöver göra är att ta bra bilder på bilen och sedan visa upp den för köpare. Du kan luta dig tillbaka medan Blipp lägger ut ditt fordon på de största marknadsplatserna och sköter kontakten med spekulanter. När någon lämnar ett bud får du godkänna priset.
En av de som sköter tjänsten och har kontakt med både bilsäljare och bilköpare är affärsrådgivaren Suraj Hirani. – Det är först när de gjort en affär som de flesta förstår fullt ut hur tryggt och smidigt Blipp är. Vi hjälper kunderna med allt det krångliga och osäkra i en bilaffär. 99 procent är supernöjda. Det är kul att vi får så mycket positiv feedback, säger Suraj.
De som säljer sin bil med Blipp får ofta 10-20 procent mer betalt än hos bilhandlaren. Suraj Hirani har sett exempel där bilägare fått så mycket som 70 000-75000 kronor mer för dyrare bilmärken som BMW och Porsche jämfört med inbytespriset hos bilhandeln.
Att lägga ut bilen till försäljning är väldigt enkelt. Suraj Hirani kommer dessutom med några goda råd som underlättar försäljningen. – Försök att ta bra bilder på en bilen när den är rentvättat och städad inuti, det gör försäljningen mycket lättare, bilderna säljer verkligen bilen. Sedan är det bra om du har koll på vilken utrustning bilen har innan du lägger ut den, det kan du ofta hitta via bilens tillbehörsorder, säger han.
Leveranstiden på nya bilar är väldigt lång just nu, och då har många sökt sig till nästan nya begagnade bilar. Nyligen har flera eftertraktade elbilar med lång leveranstid på nybilsmarknaden sålts via Blipp, bland annat Polestar 2, Skoda Enyaq, Tesla Model 3 och Volkswagen ID.4. Intresset är stort även för bensin- och dieseldrivna bilmodeller. – Det följer topplistorna för begagnatförsäljning till ganska stor del. Vi ser att många vill köpa Volvo V90, flera Kia-modeller, Volkswagen Passat och Tiguan och Tesla.
Trots att säljarna får mer betalt kan köparna hos Blipp få ett lägre pris än hos bilhandeln, genom att ett mellanled tagits bort. Suraj Hirani berättar att det är flera fördelar som säljarna brukar lyfta fram, förutom att få 10-20 procent mer betalt för bilen.
– Många tycker det är skönt att slippa onödiga samtal och meddelanden från spekulanter. Blipp öppnar upp en större kundgrupp för säljarna genom att det blir samma trygghet och fördelar som hos en handlare. För köparna är det också förmånligt genom att du kan få hjälp med finansiering och en kostnadsfri försäkring i 14 dagar. Både köpare och säljare kan känna sig tryggare och slipper en massa krångel.