BMW var en föregångare när det gäller att lansera SUV:ar Först ut var stora X5 som lanserades redan vi millennieskiftet, före de flesta andra tillverkare. Några år senare var det dags för mellanklassaren X3. Första generationen kom 2003 och blev snabbt en stor framgång.
I dag är X3 den tredje populäraste modellserien efter 3-serien och 5-serien och har blivit populär som tjänstebil i Sverige. Den senaste generationen av X3 kom 2017 och det som karaktäriserar bilen är dess körglädje. För att vara en SUV känns den väldigt närvarande på vägen och direkt i styrningen. Det är verkligen förarens bil. Blippa en BMW X3 här
Den nuvarande X3-modellen, även kallad G01, som kom 2017 är den tredje generationen. Bilen möter hård konkurrens från Volvo XC60, Audi Q5 och Mercedes GLC, men har sålt bra trots den tuffa konkurrensen och ett högt pris. BMW X3 är ganska dyr och eftertraktad som begagnad. Den nuvarande generationen är både komfortabel och skön att köra och en av marknadens bästa SUV:ar.
X3 ser relativt liten ut på utsidan, men bilen är bara aningen mindre än Volvo XC60, och innerutrymmena är nästan lika stora som hos Volvos storsäljare. Jämfört med andra alternativ i klassen så ligger BMW högre i inköpspris, men driftskostnaderna är inte så farligt höga, så bilen behöver inte bli dyrare att äga i slutändan.
BMW:s fyrcylindriga diesel på 190 hästkrafter är den överlägset vanligaste motorn i X3. Det finns också en treliters dieselsexa på 265 hästkrafter ger dig en SUV med sportiga prestanda. Bensinfyran på 184 hästkrafter är också ganska vanlig. Det finns också flera bensinmotorer, vanligast är fyran på 184 hästkrafter. Vilken du väljer är en smaksak, det finns en motor som passar de flesta om du letar lite.
BMW X3 är såpass ny att den haft få modelltypiska problem. Vissa ägare har rapporterat om strul med infotainmentsystem och elektronik, men det har oftast kunnat lösas med mjukvaruuppdateringar. X3 har inte behövt återkallas för BMW:s problem med motorbränder.
BMW X3 är dyr även som begagnad. Du får räkna med att lägga upp omkring 330 000 kronor för en snart fyra år gammal X3:a med 10 000 mil på nacken. Vägegenskaperna och körglädjen är klassledande, så kanske är de värt de höga prislappen, men söker du billiga mil finns det bättre val, till exempel BMW 5-serie. Med Blipps billån blir månadskostnaden för nya generationen av X3 från 3161 kronor.
För bilar som är mindre än tre år gamla är fordonsskatten väldigt hög, ofta över 10 000 kronor. När bilen fyller tre år sänks skatten rejält. Om du inte absolut behöver en SUV finns det andra BMW-modeller som erbjuder bättre totalekonomi. M-sportmodellerna av BMW står lite högre i pris, men brukar vara lättare att sälja som begagnade, så merkostnaden behöver inte vara någon dum investering.