BMW:s futuristiska elbil i3 kom ut på marknaden ungefär samtidigt som Tesla Model S, och på flera sätt var BMW:n till och med modernare än Tesla, på andra sätt kom bilen till korta. BMW i3 byggdes helt i kolfiber och aluminium och karossen är än idag toppmodern. Bilen var lätt och energieffektiv, vilket var ett måste då batteriets effekt inte var mycket att skryta med.
Trots att BMW var pionjärer på elbilsmarknaden fick i3 ingen ersättare eller utveckling, allt man gjorde var att sätta i större batterier i bilen med åren. BMW tappade sitt försprång när det gäller elektrifiering, och idag är BMW:s nya elbilar varianter på plattformar som i grunden utvecklats för förbränningsmotorer.
BMW i3 slutade tillverkas tidigare under 2022 och bilen var på många sätt mer modern än BMW:s nya elbilsmodeller. Idag finns det gott om bilar ute på begagnatmarknaden och modellen kan vara en prisvärd inträdesbiljett till elbilar, om man klarar sig med lite kortare räckvidd.
BMW i3 60 ah hade en räckvidd på cirka 19 mil när den lanserades 2013, i verkligheten handlade det om cirka 15 mil, kalla vinterdagar ner mot 10 mil. Efter några år kom ett större batteri på 92 Ah, och då fick bilen omkring 20 mils verklig räckvidd, och slutligen kom ett ännu större batteri som gör att bilen på papperet ska klara över 30 mil. Det är med andra ord i första hand en bil för kortare pendling och körning i stad och tätort. Samtliga BMW i3 är fyrsitsiga och har fin komfort i framsätena, men baksätet är trångt och har ett lite speciellt insteg genom de bakhängda dörrarna. Bakdörrarna är speciella genom att man måste öppna framdörren innan de kan öppnas. Bilen går ganska tyst, men kan kännas lite skumpig om du åker långt, men du kommer inte alltför långt innan det är dags för laddning. Körkänslan är fin och BMW i3 är riktigt rolig att köra med sina smala däck. Accelerationen från stillastående är kvick, även om kraften mattas när det börjar gå fort. I stan är den otroligt smidig och har väldigt liten svängradie. Bagageutrymmet är inte särskilt stort, men BMW i3 räcker faktiskt till för en liten barnfamilj på tre personer, eller två vuxna som inte behöver baksätet så ofta.
De flesta BMW i3 har en elmotor på 170 hk med bakhjulsdrift som sitter på bakaxeln. Vissa sportigare varianter har 184 hästkrafter. Vridmomentet ligger på 250-270 Newtonmeter. Det är tillräckligt för att ge bilen pigga prestanda. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 160 km/h. Batteristorlekerna skiljer sig mellan modellerna och det finns 60 ah, 92 ah och 120 ah. Det minsta batteriet ger mycket kort räckvidd, på vintern under 10 mil, och rekommenderas bara för kort pendling. Det finns också modeller som har en Range Extender, en liten tvåcylindrig bensinmotor som kan ladda batteriet. Den motorn sitter i bagaget och med full tank kan den ladda batteriet med ytterligare 15 mils räckvidd. För den som ska snabbladda sin i3 är det värt att veta att den max kan ta emot 50 kW, vid hemmaladdning är det 11 kW som gäller, äldre modeller klarar inte trefasladdning.
BMW i3 har varit förvånansvärt problemfri, även om de första årsmodellerna hade en del barnsjukdomar. Dörrhandtagen kan strula när bilarna börjar bli slitna. De bilar som har räckviddsförlängaren REX får problem om inte bensinmotorn körs regelbundet. Batteriet har 8 års eller 10 000 mils garanti, och det har visat sig att batterierna håller bättre än förväntat med relativt liten degradering. Kolfiberkarossen gör att bilarna inte rostar alls.
Den som köpte en BMW i3 för tre år sedan kan blicka tillbaka på ett otroligt billigt bilägande, bilen är värd mer idag än för tre år sedan. Trots att räckvidden är mycket kort kostar BMW i3 med det minsta batteriet omkring 200 000 kronor idag. Modeller med det större batteriet kostar från 250 000 kronor, och det största batteriet börjar på omkring 290 000 kronor. Det är mer än en för en ny småbil, men det kan bli billigt bilägande i alla fall om bilen fortsätter att vara lika prisstabilitet och lättsåld som idag.
Merkostnaden på 90 000 kronor för modellen som har dubbelt så bra räckvidd som de första årgångarna känns väl motiverad. Det går att hitta exemplar med största batteriet och utrustningspaket som innehåller härlig skinnklädsel och mysiga träpaneler, det är en tuff liten elbil för drygt 300 00 kronor om du hittar en lågmilare.