Gör en trygg privat bilaffär med blipp
Begagnatmarknaden för bilar är hetare än på många år i Sverige. Under det senaste året har priserna gått upp och det går allt snabbare att sälja bilen. En stor anledning är bristen på nya bilar som orsakats av halvledarkrisen. Det saknas helt enkelt delar för att tillverka nya bilar i den takt de efterfrågas.
I oktober föll nybilsförsäljningen med 29 procent i Sverige. I stället sökte sig många köpare till nyare begagnade bilar som går att få utan lång leveranstid. Men även på begagnatmarknaden blev det en nedgång i antal sålda bilar med sju procent i oktober.
– Orsaken är inte att det fattas köpare, det börjar helt enkelt bli brist på nyare begagnade bilar. Den som har en nyare begagnad bil har i princip kunnat köra gratis det senaste året, då begagnatpriserna stigit. När det säljs färre nya bilar blir det också färre begagnade bilar på marknaden. Den som ska sälja bilen har ett guldläge och bör inte ta första bästa bud, det går att få bra betalt för fina bilar idag om du säljer privat, säger Jonny Lindén.
På begagnatmarknaden är det Volkswagen Golf som är svenskarnas favorit nummer ett. Trots att Volkswagen Golf tappat rejält senaste året är den överlägsen etta före Volvo V90 som ökar starkt.
Gör en trygg privat bilaffär med blipp
SUV:ar är populära även på andrahandsmarknaden och Volvo XC60 tar en tredjeplats före Volkswagen Tiguan som ökar snabbt. Tiguan är numera populärare än folkhemsfavoriten Volkswagen Passat. Även Volvos minsta SUV XC40 ökar starkt i takt med att det kommer ut fler bilar.
– Just nu kan man som privatperson göra sig ett ordentligt klipp om du säljer själv. Vi hör talas om skillnader på uppemot 100 000 kronor för dyrare modeller mot vad bilhandlare kan betala. Med hjälp av Blipp kan du göra bilaffärer med samma fördelar som hos bilhandlaren. Det blir tryggt och enkelt att köpa och sälja. Eftersom affären sker utan mellanhänder blir det mer fördelaktigt för både köpare och säljare, säger Jonny Lindén.
Bilmodell | Antal | Andel | Utveckling |
Volkswagen Golf | 714 | 4,63% | −33,46% |
Volvo V90 | 553 | 3,58% | 70,15% |
Volvo XC60 | 461 | 2,99% | −18,98% |
Volkswagen Tiguan | 455 | 2,95% | 39,14% |
Volvo V60 | 418 | 2,71% | −15,38% |
Volkswagen Passat | 340 | 2,20% | −9,09% |
Volvo V40 | 316 | 2,05% | −19,80% |
Renault Clio | 300 | 1,94% | 9,09% |
Kia Ceed | 284 | 1,84% | −8,68% |
Mercedes E-klass | 259 | 1,68% | −5,47% |
Volkswagen Polo | 257 | 1,67% | 22,38% |
Nissan Qashqai | 228 | 1,48% | −12,64% |
Toyota Yaris | 226 | 1,46% | −28,03% |
Kia Niro | 214 | 1,39% | 51,77% |
Skoda Fabia | 202 | 1,31% | −38,97% |
Mercedes C-klass | 201 | 1,30% | 8,65% |
Volvo XC40 | 186 | 1,21% | 173,53% |
Fiat Ducato | 183 | 1,19% | −11,59% |
Toyota C-HR | 180 | 1,17% | 1,69% |
Audi A6 | 177 | 1,15% | −14,49% |
Källa: Vroom, avser bilar fem år och nyare som sålts av privatpersoner i Sverige under oktober 2021.