Stor guide - byt till sommardäck

Nu börjar det bli dags att byta till sommardäck på många håll i Sverige. Från och med 15 april är dubbdäcken förbjudna. Vi på Blipp har sammanställt en guide inför årets däckbyte. Här är reglerna du behöver ha koll på – och nyttiga tips inför bytet.


På vissa håll i Sverige är det fortfarande vinter, men på många ställen i vårt avlånga land är det dags att byta till sommardäck. Halkan kan fortfarande slå till, men längre än till 15 april får du inte ha dubbdäcken på, om det inte råder vinterväglag. Blir du stoppad av polisen kan du få 500 kronor i böter. Den som har dubbfria friktionsdäck riskerar inte böter.

Att byta till sommardäck är ändå viktigt, för alla tester visar att sommardäck har bättre grepp och kortare bromssträcka när det inte är kallt och halt.

Om du förvarar dina däck hemma, ställ dem mörkt och svalt i garaget eller källarförrådet. Det är också viktigt att tvätta av vinterhjulen noggrant. Varken däck eller fälgar mår bra av salt och partiklar från vägarna. Fälgarna kan korrodera och däcken kan reagera både med smuts och rengöringsmedel som inte tvättas bort.

Kontrollera dina sommardäck innan de sätts på bilen. Lagen säger att mönsterdjupet ska vara minst 1,6 mm på minst 75% av slitbanans bredd. Men vi rekommenderar att du byter om det understiger 3 mm. Om du byter hjulen själv så dra åt bultarna lagom hårt, helst med en momentnyckel. Efter cirka tio mil är det lämpligt att efterdra dem. Har du en elbil är det viktigt att bilen lyfts rätt vid bytet, annars kan batteriet skadas, något som kan kosta över 100 000 kronor att åtgärda.

Trygga bilaffärer med blipp

Undvik olyckor

Varje år inträffar 100-tals olyckor på grund av dåligt dragna hjulbultar så glöm inte det. Enbart försäkringsbolaget Trygg-Hansa, som har 10 procents marknadsandel, har 100-150 kunder som drabbas av olyckor varje år på grund av hjul som trillar av bilen. – Att efterdra hjulbultarna är otroligt viktigt för att undvika att utsätta sig själv och andra trafikanter för livsfara, säger Mattias Pössl, motorexpert hos Trygg-Hansa.

Undvik ekodäcken

Behöver du byta däck så rekommenderar experterna att du satsar på riktiga sommardäck och undviker lättrullade ekodäck. Ett nytt test som Vi Bilägare gjort visar att de har betydligt längre bromssträcka och sämre egenskaper i regn. Vid ett bromsprov i hög fart var stoppstäckan hela fem meter längre. – Biltillverkarna uppskattar den här typen av däck men efter vår testvecka ställer vi oss väldigt kritiska till att privatpersoner ska välja den här typen av däck. Säkerhetskompromissen är för hög! För den som är miljömedveten finns flera snåla däck med marginellt högre rullmotstånd men med betydligt större säkerhetsmarginaler, säger Nils Svärd, ansvarig för däcktesterna i Vi Bilägare.

Däcken som är bäst i test

Vilket däck ska jag då välja om jag behöver köpa nya? I veckan som gått har både Vi Bilägare och Aftonbladet presenterat sina sommardäcktester. I båda testerna vinner Continental PremiumContact™6 från Continental. Däcket får full poäng i bromsprestanda på både torrt och vått underlag och tar hem en klar slutseger i Vi Bilägare. I Aftonbladets test delar däcket förstaplatsen med två andra däck, nämligen Goodyear Eagle f1 Asymmetric 6 och Nokian Hakka Blue 3. – Continental har imponerande bromsprestanda på både våt och torr väg. Här finns de allra kor­taste bromssträckorna, speciellt på torrt väglag, skriver Vi Bilägare.

Trygga bilaffärer med blipp

Åtta tips för däckbytet

Se till att däcken inte är för slitna Mönsterdjupet på sommardäcken krävs ett mönsterdjup på minst 1,6 millimeter, men vi rekommenderar 3 mm.

Använd rätt verktyg
 Använd gärna garagedomkraft och pallbock, men kontrollera först var bilens lyftpunkter är. Se till att din bil står på ett plant underlag med en växel ilagd och handbromsen åtdragen, innan du sätter igång arbetet. Har du elbil kan du behöva speciella lyftverktyg för att inte skada batteriet.

Sätt de bästa däcken bak
 Oavsett om du har en fram- eller bakhjulsdriven bil bör de bästa däcken, med andra ord de som har störst mönsterdjup, sättas bak på bilen. Det minskr risken för sladd när du svänger eller bromsar.

Är du osäker – anlita proffs
 Om du är det minsta osäker på hur du byter däck på ett korrekt sätt, bör du vända dig till en verkstad eller däckfirma. De kan även hjälpa dig med förvaring av däcken.

Kontrollera lufttrycket Rätt lufttryck i däcken sparar inte bara bränsle utan påverkar också däckens livslängd. Kom också ihåg att anpassa lufttrycket efter hur mycket du lastar. Rekommenderat luftryck hittar du i bilens instruktionsbok, eller på ett klistermärke vid tankluckan eller dörrstolpen.

Kom ihåg att efterdra hjulbultarna
 Oavsett om man bytt däcken själv eller låtit någon annan göra det är det av stor vikt att man efter några mils körning efterdrar hjulbultarna. Det går att göra med ett fälgkors men har du tillgång till en momentnyckel är det klart bäst så att du inte drar hjulbultarna för löst eller hårt. Är du osäker är det alltid bäst att låta en verkstad göra det.

Förvara däcken rätt Om du förvarar däcken hemma, tänk på att undvika hög värme och solljus. Om däcken sitter på fälg ska de staplas eller hängas upp, medan lösa däck ska stå upp med slitbanan mot underlaget och helst roteras en gång i månaden.

Behåll vinterdäcken på om du ska köra i halka
 Byt inte för tidigt om du riskerar att få halt väglag. Vid vinterväglag får du faktiskt ha dubbdäck efter 15 april. Definitionen av vinterväglag är när man kan se snö, frost, snömodd eller is på vägen. Det är polisen som avgör om det råder vinterväglag på platsen. Källa: Trygg Hansa

Trygga bilaffärer med blipp