Begagnatförsäljningen i Sverige minskade med 20 procent i april jämfört med föregående månad. Orsaken är främst att det är brist på nyare bilar och svårt att få leverans av en fabriksny bil. Då har många sökt sig till begagnatmarknaden för att få en bil snabbt. När det gäller elbilar och laddhybrider är dock utvecklingen den motsatta, beroende på att allt fler bilar kommer ut på andrahandsmarknaden.
Köp, sälj och äg elbil med blipp
I april ökade elbilsförsäljningen med 140 procent, laddhybrider ökade med 49 procent. Det betyder att elbilarna nu knappar in på laddhybriderna, som hittills haft en större andel av begagnatmarknaden. – Om ett par år kan elbilarna ha gått om laddhybriderna, även på begagnatmarknaden. Ungefär en fjärdedel av Blipps bilaffärer utgörs av elbilar redan idag, säger Jonny Lindén, elbilsexpert och vd för Blipp.
Den mest sålda elbilen blev Tesla Model 3, följd av Renault Zoe. Flera nya modeller har slagit sig in på topplistan, bland annat Polestar 2 och Volkswagen ID.3. Tesla dominerar marknaden för begagnade elbilar och har en marknadsandel på 25 procent.
Trots att elbilar ökar mycket snabbt kommer det ta mycket lång tid innan hela Sveriges bilpark med cirka fem miljoner bilar i trafik är helt elektrifierad. – Trots att elbilarna ökar med över 100 procent kommer omställningen vara en lång process. Om alla nya bilar som säljs i Sverige vore elbilar redan idag skulle det ändå ta 16 år, säger Jonny Lindén.
Tesla Model 3 | 214 | 15,05% |
Nissan Leaf | 162 | 11,39% |
Renault Zoe | 159 | 11,18% |
Tesla Model S | 95 | 6,68% |
BMW i3 | 90 | 6,33% |
Kia Niro | 73 | 5,13% |
Audi E-tron | 67 | 4,71% |
Polestar 2 | 46 | 3,23% |
Volkswagen ID.3 | 43 | 3,02% |
Tesla Model X | 38 | 2,67% |