Köpguide: Ford Focus

Ford Focus har gjort sig känd som en körglad bil till överkomligt pris i Golfklassen. Utrymmena är ganska goda för klassen – men det finns en del att tänka på inför köpet. Blipps begagnatguide hjälper dig inför ditt Focusköp.


Ford Focus debuterade redan 1998 och utsågs till Årets Bil 1999. Sedan dess har flera generationer kommit och modellen har varit en storsäljare såväl i Sverige som i resten av världen. Den generation vi går igenom i det här begagnattestet är den som såldes som ny mellan 2011 och 2018 och har sålts i stort antal i Sverige. Den var ett stort steg framåt jämfört med tidigare generationer och matchade klassledaren Volkswagen Golf i flera aspekter.

Välj rätt bil med blipp

Modellen: Ford Focus 2011-2018

Den tredje generationen av Ford Focus var en ganska välutrustad bilmodell som kom med bland annat luftkonditionering, blåtandshandsfree, lättmetallfälgar och uppvärmd vindruta i de flesta versioner. De fanns flera utrustningsnivåer bland annat Edge, Zetec och Titanium som har mest utrustning. Många uppskattar styrningen i Ford Focus, den är exakt och responsiv och gör modellen körglad. Vägegenskaperna är alerta och ganska underhållande. Komforten får klart godkänd, även om den inte helt matchar Volkswagen Golf. Du sitter skönt i Focus stolar och bilen fungerar fint även på längre körningar. En lite besvärlig detalj är att tjocka stolpar skymmer en del av sikten snett framåt. Baksätet är relativt rymligt för två åkande, men kardantunneln är hög och tar upp en hel utrymme på mittplatsen. Bagageutrymmet är inte jättestort, den som vill lasta mycket gör klokt i att välja kombin. Från 2014 fick Focus en rejäl facelift, och då tillkom bland annat en pekskärm.

Motorer

Det finns ett ganska stort urval av motorer att välja bland, men den lilla trecylindriga ecoboost på 125 hästkrafter är nog vanligast. Den kan låta liten, men den är ganska livlig och rivig. Den som vill ha mer effekt kan välja en 1,5-liters fyra, men då stiger förbrukningen. Dieslarna är inte lika vanliga, 1,5 105 Econetic går väldigt snålt. För den som vill ha mycket kraft så finns dieseln 2.0 TDCi 150. Det finns också sportiga ST-modeller med upp till 250 hästkrafter. På toppen finns en supersportig fyrhjulsdriven 350 hk 2,3 -liters RS-version, som lanserades 2016, men den är relativt ovanlig i Sverige.

Problem

Denna generation av Ford Focus är ungefär lika pålitlig som medelbilen, och det finns en del att se upp med. Powershift automatlådan är känslig för att oljbytena skötts korrekt och se till att den växlar smidigt utan ryck och skakningar. Bilar byggda mellan 2012 och början av 2013 med 1,0-liters Ecoboost har varit kända för att läcka kylvätska, vilket i slutändan kan leda till motorfel, de motorerna ska vara åtgärdade med en ny slang.   Bilar med manuell växellåda kan få kopplingsproblem, så kontrollera att växlarna går i ordentligt och att kopplingen inte slirar.

Ekonomi

Priserna startar på omkring 60 000 kronor för en tio år gammal bil som rullat en bit över 10 000 mil. Den kan du finansiera via Blipps billån för cirka 600 kronor i månaden. Lägger du 100 000 kronor kan du få en 2015 års modell med cirka 8000 mil på mätaren. Det innebär att Ford Focus är ganska billig i inköp. Även ägandekostnaderna är låga, särskilt om du väljer 1.0 Ecoboost-modellen. Varken skatt eller försäkring kommer heller gräva några djupare hål i din plånbok.

Goda råd

Välj gärna en topputrustad ST-modell från någon av de senaste årsmodellerna, mycket bil för pengarna och en härligt pigg motor på 250 hästkrafter, trots en prislapp på rimliga 200 000 kronor. Vill du ha en snabb bil till budgetpris kan vi tipsa om RS-modellen. Den har en riktigt rivig turbomotor på hela 350 hästkrafter och är busigt rolig att köra!

Välj rätt bil med blipp