Den mest påtagliga förändringen när du byter till elbil är att du laddar bilen i stället för att tanka den och att det går att köra bilen helt utan lokala utsläpp. Många som ska köpa elbil är oroliga för att laddningen ska vara krånglig. Vi på blipp reder ut vad som gäller – här är det mesta du behöver veta om elbilsladdning. Byt till elbil med blipp
Det finns i princip tre olika sätt att ladda elbilens batteri på. Du kan ladda det den med växelström via ett vanligt vägguttag, från en laddstation med växelström eller en snabbladdare med likström och högspänning. För att kunna ladda via ett vägguttag behöver du ha en speciell laddsladd med en kontrollbox som vanligen medföljer bilen. Den fasta laddstationen kan installeras vid din bostad av en elektriker. För att ladda vid en snabbladdare behöver du ofta ladda ner en app eller ha ett kort eller bricka.
Det enklaste är om din bil har en typ-2-kontakt som passar i nästan alla hemmaladdare och laddstationer. Om bilen har en annan typ av uttag finns det adaptrar du kan använda.
Vanligen medföljer det en laddkabel med typ-2-kontakt som du kan ansluta till externa laddstationer. Men för det mesta har snabbladdarna egna kablar. Men det är bra att ha laddsladden liggande i bilen, ibland behövs den vid olika typer av laddstationer du kan stöta på.
Det beror på flera saker. Dels är effekten i kilowatt hos laddstationen eller snabbladdaren viktig. Om laddstationen hemma har tvåfas eller trefas påverkar också. Bilen har också inbyggda begränsningar för hur snabbt batteriet kan laddas vid en snabbladdare. Slutligen beror det på hur stort bilens batteri är, hur urladdat det är och vilken temperatur det håller. Men några tumregler är att du vanligen kan ladda batteriet fullt hemma över natten, har du hög effekt kan det gå på några timmar. På en snabbladdningsstation kan du ofta fylla på upp till 80 procent inom en halvtimme om du har en nyare elbil. De allra snabbaste elbilarna kan ladda på omkring 15 minuter om snabbladdaren har högsta effekt. Laddar du via vägguttaget kan det ta över ett dygn.
Att ladda hemma är överlägset billigast. Den senaste tiden har elpriserna stigit, men fortfarande är det mycket billigare än att tanka än bensin- eller dieselbil. Om en kilowattimme kostar drygt två kronor kan du ladda fullt i en större elbil för drygt 100 kronor om batteriet inte är helt urladdat. Att ladda bilen på en snabbladdare eller laddstation längs vägarna kan vara betydligt dyrare. Laddnätverket Ionity tar 8,60 kronor per kWh, vilket gör att det kan kosta över 400 kronor att snabbladda. Det finns dock abonnemang som gör det billigare. Den som köper en Tesla kan ladda billigare vid Superchargers, cirka 3,62 kronor per KWh. De flesta laddar dock mest hemma, så den dyra snabbladdningen är oftast inte ett problem.
Oftast räcker det med att ladda hem en app och koppla ihop ditt kreditkort med appen. Sedan scannar du en QR-kod vid laddningen. Vissa stationer kräver dock en bricka och abonnemang, kolla på hemsidan för den station du planerar att ladda vid vad som gäller. Förbered i god tid innan en långresa, så att du inte blir stående med urladdat batteri.
Det händer ganska ofta att bilen inte börjar ladda som den ska, men det brukar gå bra att få hjälp från kundtjänst och ofta kan de starta laddningen på distans.
En elbil är alltid renare än en bensinbil, oavsett var den laddas. Det slår en ny rapport fast. Det är en långlivad myt i bilvärlden att en elbil inte är grönare än en bensin- eller dieselbil om hela bilens livscykel, från produktion och laddning till återvinning, räknas in. Enligt den senaste genomgången från Internationella rådet för rena transporter, ICCT, orsakar en elbil alltid mindre koldioxidutsläpp än en motsvarande bensinbil under sin livstid – även om den laddas med ström från icke-förnybara källor när den används. I Europa, som har störst andel förnybar energi i sin elmix, orsakar en elbil 66–69 procent mindre klimatutsläpp under sin livstid än en jämförbar bensinbil.
Ja, nästan alltid. Laddar du den hemma kostar det inte mer än ett par kronor milen i elförbrukning. Snabbladdningen kan bli lika dyr som att tanka en bensin- eller dieselbil, men oftast är det några få procent av din körning.
Det beror på utetemperatur och hur du kör. Vid kallt väder och hög hastighet drar bilen mycket. Kör du försiktigt på sommaren drar bilen lite. En stor elbil drar mer än en liten. En vanlig förbrukning är mellan 1,5 och 2 kWh per mil, men en stor SUV kan dra mer.
Nej, det går att ladda bilen på en laddstation, men det kommer att orsaka extra arbete för dig att åka i väg och ladda bilen, så det är enklare om du kan ladda när du är hemma. Vissa elbilsägare säger dock att det går alldeles utmärkt att alltid ladda bilen på en laddstation. Bor du nära en laddstation är det fullt möjligt.
Nej, i dag har så gott som alla elbilar Typ-2-laddare och CCS för snabbladdning. Äldre Teslabilar kan ha andra uttag.
Nej, hittills har laddarna räckt bra, undantaget har varit vid vissa storhelger då det blivit lite kö längs populära vägar. Nu i höst säger många elbilsägare att det gått snabbt och smidigt att få ladda under långresor. Undantagen är vissa laddstationer i södra Sverige där det tidvis varit kö. Ska du köra långt väldigt ofta kan en laddhybrid vara ett bra alternativ.
Javisst, det går bra, men det tar lång tid. Det är också viktigt att dina kablar är dimensionerade för att ha så hög belastning under långt tid. Bor du i ett äldre hus bör du låta en elektriker kontrollera så att kablarna håller, de kan bli varma när du laddar med hög effekt under lång tid.
Det bästa är att du hittar en laddbox som passar dina önskemål och sedan kontaktar en behörig elektriker. Det finns gott om aktörer som erbjuder olika lösningar i dag. Det finns också olika paket på nätet där du köper laddboxen komplett med installation.
Om du ska installera grön teknik kan du få skattereduktion för kostnaden för arbete och material. Det gäller installationer som påbörjats, betalats och slutförts tidigast 1 januari 2021. Det fungerar på liknande sätt som med rot och rut, men är en egen skattereduktion. Du får avdraget direkt på fakturan från företaget som utför installationen (din utförare). Företaget begär sedan utbetalning från Skatteverket. Laddstationen måste installeras på en fastighet som du som ansöker om skattereduktionen äger eller har nyttjanderätt till. Om du bor i en fastighet som du inte äger behöver du bifoga intyg från fastighetsägaren om att du har tillåtelse att installera laddboxen på fastigheten. Det kan till exempel vara ett intyg från styrelsen i bostadsrättsföreningen. Du får bidrag för hälften av kostnaderna för material inklusive laddbox och arbetskostnaden för att installera laddstationen.