Köpa elbil? Här är 30 frågor och svar

Allt fler överväger att köpa elbil. Men omställningen från en bil du tankar till en du laddar är stor. Det finns många frågor som gör att många är osäkra och drar sig från att byta till en helt elektrisk bil. Vi på blipp har gått igenom de vanligaste frågorna och reder ut frågetecknen. Här är 30 frågor och svar om elbilar.

Är elbilen mer miljövänlig än en traditionell bil? En elbil är alltid renare än en bensinbil, oavsett var den laddas. Det slår en ny rapport fast. Det är en långlivad myt i bilvärlden att en elbil inte är grönare än en bensin- eller dieselbil om hela bilens livscykel, från produktion och laddning till återvinning, räknas in. Enligt den senaste genomgången från Internationella rådet för rena transporter, ICCT, orsakar en elbil alltid mindre koldioxidutsläpp än en motsvarande bensinbil under sin livstid – även om den laddas med ström från icke-förnybara källor när den används.I Europa, som har störst andel förnybar energi i sin elmix, orsakar en elbil 66–69 procent mindre klimatutsläpp under sin livstid än en jämförbar bensinbil.

Är det billigare att ladda elbilen än att tanka en bensinbil? Ja, nästan alltid. Laddar du den hemma kostar det inte mer än ett par kronor milen i elförbrukning.

Köp elbilen med blipp

Hur mycket ström drar en elbil? Det beror på utetemperatur och hur du kör. Vid kallt väder och hög hastighet drar bilen mycket. Kör du försiktigt på sommaren drar bilen lite. En stor elbil drar mer än en liten. En vanlig förbrukning är mellan 1,5 och 2 kWh per mil, men en stor SUV kan dra mer.

Vad kostar det att ladda fullt? Laddar du hemma kostar det mindre än två kronor per kWh. Så räkna med knappt en hundralapp om inte batteriet är helt tomt. Om du snabbladdare längs vägen är det betydligt dyrare, upp emot 15 kr per mil.

Hur mycket kortare går bilen i vinterväglag? Bilen kan tappa uppemot 30 procent av sin räckvidd på grund av kylan och att det går åt energi för att värma upp kupén.

Hur är det med varma sommardagar, går bilen kortare då? Även riktigt varma sommardagar sjunker räckvidden något när du använder din luftkonditionering på hög effekt.

Hur lång är den verkliga räckvidden egentligen? Det beror helt på vilken elbil du har, hur vädret är och hur du kör. Många nyare elbilar har en teoretisk räckvidd på cirka 50 mil. Det brukar betyda knappt 40 mil vid motorvägskörning. Du bör planera in ett laddstopp efter knappt 30 mil för att ha lite marginal. Det betyder ändå att du kan köra omkring 60-70 mil med bara ett stopp. På vintern kan du behöva två stopp på samma sträcka.

Hur länge håller batteriet innan jag behöver byta? Ingen vet exakt ännu, men de har visat sig hålla betydligt bättre än förväntat. Många batterier håller långt över 30 000 mil i Tesla-bilar som är de som gått längst hittills. Generellt sett orsakar elbilen mindre underhåll än en bensin- eller dieselbil.

Måste jag ha en hemmaladdare för att äga elbil? Nej, det går att ladda bilen på en laddstation, men det kommer att orsaka extra arbete för dig, så det är enklare om du kan ladda när du är hemma. Vissa elbilsägare säger att det går alldeles utmärkt att alltid ladda bilen på en laddstation.

Är det krångligt att välja en bil med rätt laddningsstandard? Nej, i dag har så gott som alla elbilar Typ2-laddare och CCS för snabbladdning. Äldre Teslabilar kan ha andra uttag.

Får jag köa mycket för att snabbladda längs vägarna? Nej, hittills har laddarna räckt bra, undantaget har varit vid vissa storhelger då det blivit lite kö längs populära vägar. Nu i sommar säger många elbilsägare att det gått snabbt och smidigt att få ladda under långresor. Undantagen är vissa laddstationer i södra Sverige där det tidvis varit kö.

Hur långt tid tar det att snabbladda? Det beror på din bil och på laddstationen, men de snabbaste bilarna laddar upp till 80 procent på bara en kvart på en station med riktigt hög kapacitet.

Köp elbilen med blipp

Är det krångligt att betala på laddstationerna? Nej, det är lite av en myt. Nästan alla laddnätverk har smidiga appar där du betalar med ditt kreditkort. Men visst kan det vara knepigt att behöva ha flera appar i mobilen.

Går det att ladda elbilen med en vanlig stickproppsladdare? Javisst, det går bra, men det tar lång tid. Det är också viktigt att dina kablar är dimensionerade för att ha så hög belastning under långt tid. Bor du i ett äldre hus bör du låta en elektriker kontrollera så att kablarna håller.

Hur sätter jag in en laddbox hemma? Det bästa är att du hittar en laddbox som passar dina önskemål och sedan kontaktar en behörig elektriker. Det finns också olika paket på nätet där du köper laddboxen med installation.

Får jag bidrag för att sätta upp en laddstation hemma? Ja, du får det så kallade ladda hemma-stödet. Privatpersoner som äger en fastighet eller innehar en fastighet med nyttjanderätt, kan ansöka om bidrag till laddstation för elfordon. Laddstationen måste installeras på en fastighet som du som ansöker om bidraget äger eller har nyttjanderätt till. Om du bor i en fastighet som du inte äger behöver du bifoga intyg från fastighetsägaren om att du har tillåtelse att installera laddboxen på fastigheten. Det kan till exempel vara ett intyg från styrelsen i bostadsrättsföreningen. Du får bidrag för hälften av kostnaderna för material inklusive. laddbox och arbetskostnaden för att installera laddstationen. Som mest kan man få 10 000 kronor i bidrag per fastighet. Med begreppet fastighet menar Naturvårdsverket beteckningen enligt fastighetsregistret.

Köp elbilen med blipp

Hur lång tid tar det att ladda bilen? Det beror på hur hög effekt din laddare har. En vanlig hemmaladdare brukar kunna ladda fullt på 5-6 timmar. Använder du en vanlig stickproppsladdare kan det ta över ett dygn. På en snabbladdare tar det ofta mindre än 30 minuter att ladda in 80 procent.

Riskerar bilen att ha blivit omodern och svår att sälja när det kommer bättre elbilar? Ja, det finns en sådan risk, men hittills har andrahandsvärdet hållit sig stabilt även på äldre elbilar. Teknikutvecklingen har hittills inte gått så fort som många trott. Många elbilar har högre andrahandsvärden än bensin- och dieselbilar.

Är det inte dyrare att äga en elbil? De är dyrare i inköp, men ofta blir den totala ägarkostnaden lägre än för motsvarande bensin- eller dieselbil. När bonus-malusskatt och drivmedelskostnad vägts in blir det för många svenska hushåll billigare att äga en elbil.

Hur mycket kostar det att serva en elbil? Nästan ingenting, i alla fall inte om du äger en Tesla. Du slipper byta olja och kamrem, den saken är säker. Däremot måste du byta bromsklossar, bromsvätska och i vissa fall kylarvätska till batteriet. Vissa bilmärken, som BMW, har infört svindyra kontroller av sina elbilar.

Är det inte dyrare att försäkra en elbil? Jo, det stämmer. Elbilen är lite dyrare och därmed blir den en lite högre försäkringspremie, men skillnaden är relativt liten.

Är det dyrare däck till en elbil? Ja, det stämmer. De flesta elbilar har större hjul eftersom bilen är tyngre, det gör att det är dyrare att köpa nya däck. Dessutom blir vinterdäcken dyrare. Och däcken slits i regel snabbare än hos en bensinbil, så räkna med att däckkontot ökar.

Det går väl inte att dra släpvagn med elbil? Jo, det börjar faktiskt komma allt fler elbilar som får dra tunga släpvagnar. De största suvarna får dra 1800 kg. Men vissa elbilar, som Volkswagen ID.4, får bara dra 1000 kg. Kolla noga om du ska dra tunga släp. Det är också bra att känna till att ett släp minskar räckvidden hos batteriet.

Hur är det med kobolt i elbilsbatterier, är det barnarbete? Kobolt är en viktig beståndsdel i de flesta elbilsbatterier än så länge. Och det har förekommit problem med barnarbete i koboltgruvorna i Kongo. Men även oljeutvinningen i vissa länder har arbetsvillkor som inte är godtagbara. Elbilstillverkarna arbetar hårt för att få bort barnarbete.

Är inte en dieselbil som körs på HVO100 ett lika bra alternativ? Jo, det stämmer att biodieseln HVO100 ger mycket låga utsläpp av fossil koldioxid och kan vara ett bra alternativ till elbil för den som kör långt. HVO100 orsakar höga utsläpp av försurande och farliga kväveoxider i äldre dieselbil. Nya dieslar har en mer effektiv rening. En del HVO har visat sig innehålla PFAD, en restprodukt vid tillverkning av palmolja och då kan klimatnyttan ifrågasättas.

Är det svårare att köra en elbil än en fossil bil? Nej, snarare tvärtom. Elbilen har ingen växellåda, så du behöver aldrig tänka på att växla, det är nästan som att köra radiobil på Gröna Lund. Motorn ger mjuk kraft som finns tillgänglig direkt. Trampar du hårt på gasen har en elbil i regel bättre acceleration än en fossil bil. Kan du köra en vanlig bil har du inga problem att köra en elbil.

Är elbilar mer brandfarliga än en bensin- och dieselbil? Nej, elbilar brinner betydligt mer sällan, även om det ofta blir tidningsartiklar när det väl händer. Däremot kan det utvecklas giftiga gaser om batteriet börjar brinna och det är svårt att släcka. Många räddningstjänster har nu fått specialutbildning för att kunna hantera elbilsbränder.

Om alla i Sverige köper elbilar, kommer elen att ta slut då? Nej, elen kommer att räcka även om alla ska ladda sin elbil i stället för att tanka bensin och diesel. Däremot är kapaciteten i elnäten redan ett problem på många håll och den kan behöva byggas ut ytterligare när fler köper elbilar.

Elbilar har väl dåliga vinteregenskaper? Nej, detta stämmer inte. Många elbilar är bättre i vinterväglag, då de har en låg tyngdpunkt, dessutom är det vanligt med fyrhjulsdrift. Antispinnsystemet är ofta mer avancerat än hos en vanlig bil, så elbilar är säkra vinterbilar. ­ ­ Är elbilar tråkiga och långsamma? Nej, de flesta som provkört en en elbil tycker att de är roligare. De är ofta starkare och piggare än en vanlig bil. Tyngden kan dock göra att bilen inte är lika kvick i reaktionerna vid till exempel bankörning.

Köp elbilen med blipp