Mercedes C-klass får anses vara en av mellanklassens bästa modeller när det kommer till komfort och kvalitet, men bilen står också högt i kurs på begagnatmarknaden och du får betala lite extra för Mercedes stjärnglans. Under en period hade Mercedes problem med rost och bristande kvalitet, men de problemen tycks vara botade hos den näst senaste generationen av C-klass som kom 2014 och tillverkades ända fram till 2021. Hitta en C-klass hos blipp
Modellen kallas W205 på Mercedesspråk och har blivit en framgångsrik utmanare till BMW 3-serie och Audi A4. Till C-klassens företräden hör en fin design och en modern och snyggt designad interiör. Fjädringen är väl avstämd och är bekväm på långfärden. Bilen är inte så sportig, men är avkopplande att köra med en väl avvägd styrning.
Baksätet är förstås mindre än på de större Mercedes-modellerna, men det är ändå en stor och rymlig bil, även om mittplatsen förstörs lite av den stora kardantunneln. Två vuxna åker bekvämt i bak även på långresan. Summa summarum så är alltihopa lite elegantare än Audi och BMW, men också lite mindre sportigt.
Den näst senaste generationen av Mercedes C-klass fick ett mycket gott mottagande både av kunder och press när den lanserades 2014. I Sverige sålde modellen bra både till privatpersoner och som tjänstebil. Numera är C-klassen lika rymlig som en E-klass var förr i tiden, så den som inte behöver ett jättelikt baksäte klarar sig bra med C-klass. De flesta i Sverige har valt kombimodellen, och den har ett rejält lastutrymme, trots den något sluttande bakrutan. Bilen är behaglig att åka, och få eller ingen bil i klassen är en skönare kamrat på långresan. Förutom kombin så finns sedan, kupé och en cabriolet att välja mellan.
Den absolut vanligaste motorn är C220d med en diesel motor på 170 hästkrafter. Det är en motor som gör sitt jobb bra i bilen utan att glänsa eller vara direkt underhållande. Det finns även en mindre diesel, C200d, som går betydligt snålare, men kan upplevas lite knottrig. För den som vill köra delvis på el finns laddhybriden C300e som såldes mycket under modellens sista år. Bensinmotorerna är något mindre vanliga, C200 med 150 hästkrafter är vanligast, det finns också rena prestandaversioner från AMG som erbjuder sportbilsprestanda. Vilken motor du väljer är en smaksak, men de flesta klarar sig bra med 220-dieseln. Kör du mycket är den fortfarande mer ekonomisk än bensinmodellen. De flesta bilar har niostegad automatlåda, den är oftast att föredra jämfört med den manuella, då bilen blir mer komfortabel och lättkörd.
För 10-15 år sedan var det problem med att begagnade Mercedesbilar rostade, men de problemen har Mercedes kommit tillrätta med, tack och lov. Många ägare rapporterar dock att de drabbats av irriterande småfel på C-klassen. Det handlar ofta elektroniska fel, till exempel med säkerhetsbältena. På vissa exemplar har ägarna fått byta komponenter till hjulupphängningar, se upp för slammer. Om du köper en långivare är det väldigt viktigt att den är servad enligt plan.
Inköpspriserna ligger relativt högt hos C-klassen och du får räkna med att betala från 160 000 kronor på de billigaste bilarna som har rullat en bit, med Blipps billån kostar det ungefär 1600 kronor i månaden. Lägger du runt 300 000 kronor får du en bil som är 2-3 år gammal och bara har rullat 3000 mil, du kan räkna med många sköna mil framöver, månadskostnaden hos Blipp ligger på cirka 3000 kronor före ränteavdrag.
Om du inte absolut behöver en kombi så ligger sedanmodellen betydligt lägre i pris hos C-klassen. Den är elegant och bjuder på en härlig Mercedeskänsla. De är lite trögsålda, så det kan vara prutläge. Laddhybriden finns både som diesel- och bensinmodell, för dig som kör långt är dieseln fortfarande mer ekonomisk.