Få saker i livet är roligare än att äga en riktigt exklusiv sportbil om du är bilintresserad. De vackra linjerna gör att det är en upplevelse bara att gå ut i garaget och titta på bilen. Och den läckra inredningen gör att det är roligt bara att gå ut och sätta sig i bilen en stund. För att inte tala om när du vrider om nyckeln, hör den stora motorn sjunga och beger dig ut på vägen.
Ja, någon gång i livet bör du förverkliga din superbilsdröm. För oftast ångrar vi i slutändan bara de saker vi inte gjort. De saker vi faktiskt gjort är ofta upplevelser som vi inte ångrar.
Men drömmen kommer förstås med en kostnad. En bil som både är en hobby och en dröm kan inte jämföras med din bruksbil när det kommer till kostnader.
För lite drygt två miljoner kronor kan du köpa en riktigt fin Lamborghini som har några få år på nacken. Då blir du en av lite drygt 500 svenskar som har den italienska superbilen hemma i garaget. Kanske gillar du en Huracán bäst, eller så faller du mer för den större och ännu snabbare Aventador?
Jo, det går faktiskt bra att låna även till en så dyr bil som en Lamborghini. Men du behöver kunna lägga 400 000 kronor till kontantinsatsen på 20 procent. Räkna med att billånet kostar närmare 20 000 kronor i månaden om du tar det på tre år. Men troligen får du tillbaka lite mer av de pengarna när du säljer bilen, superbilar har inte lika snabb värdeminskning som vardagsbilar, åtminstone inte räknat i procent. Så kanske blir det lite återbäring på billånet den dagen du säljer bilen.
Köper du en några år äldre bil slipper du bonus-malusskatten som kan vara på över 30 000 kronor för en superbil, räkna med någonstans mellan 4000 och 6000 kronor för ett helt år, men många kör superbilen endast på sommaren, och då blir kostnaden lägre.
Försäkringen är en tung post för den som vill köra en superbil som Lamborghini. Den varierar beroende på var du bor och hur gammal du är. Är du ung och bor i storstad kan det kosta 10 000 kronor i månaden, är du lite äldre och bor i villa med eget låst garage kan det gå att komma ner till 2000 - 3000 kronor i månaden. När bilen står avställd under vintern räcker det med en bra avställningsförsäkring som är betydligt billigare.
En annan tung post som kan gräva djupa hål i din plånbok är service och reparationer. En sportbil med V10 eller V12-motor har betydligt högre servicekostnad än din vardagsbil, räkna med närmare 25 000 kronor per år. Och skulle något gå sönder kan det bli riktigt dyrt. Många reparationer kan gå loss på över 100 000 kronor. En ny uppsättning däck landar på cirka 20 000 kronor.
Ja, redan innan du har tankat bilen är notan ganska omfattande. Räkna med närmare två liter milen om du gillar att köra lite mer inspirerat. Men många kör inte mer än 500 mil på en säsong och då stannar bensinnotan på 17 000 kronor för en säsong.
Fortfarande inte avskräckt? Då ska vi summera notan för bilen under högsäsongen när du kör som mest. Räkna med en månadskostnad på över 30 000 kronor under högsäsongen när du kör bilen. När den är avställd klarar du dig på dryga 20 000 kronor. Inte så farligt trots allt va, för en livsdröm? Någon gång i livet bör du förverkliga din dröm och äger du bilen ett par år är det inte så farligt trots allt.
Så mycket kostar det att äga en nyare Lamborghini
Billån: 20 000 kr/ mån Skatt: 500 kr / mån Bensin: 2800 kr / mån Försäkring: 5000 kr / mån Tvätt, Service och reparationer: 4500 kr / mån Summa: 32800 kronor