Om du inte kör mer än fem mil om dagen och kan ladda bilen ofta kan laddhybrid vara en perfekt lösning. Många som äger en laddhybrid kör i flera månader utan att behöva tanka bilen. Något som sparar mycket pengar nu när bränslet är dyrt.
När det är dags för långresa slipper du dessutom tänka på att planera in laddstopp längs med vägen. Fortfarande är infrastrukturen för laddning ganska dålig och du kommer att vara framme i fjällen före de som kör elbil.
För den som kör 1000 mil om året enbart på el kan laddhybriden spara över 1000 kronor i månaden på bensin. Kör du dubbelt så mycket sparar du det dubbla, 2000 kronor. Om du tänker behålla bilen i tre år kan du ha sparat 72 000 kronor om du kör mycket på el. Besparingen gör att laddhybridens högre inköpspris för det mesta lönar sig, för oftast får du mer betalt för den när de är dags att sälja den.
Ibland sägs det att laddhybrider drar lika mycket som bensinbilar på lite längre körningar. Men det är inte sant. Om du ställer bilen i hybridläge drar den väldigt lite bensin även på körningar upp till 20 mil.
Det finns många laddhybrider att välja på nu på begagnatmarknaden, men de är populära och säljs snabbt. Köp laddhybrid med blipp
Laddhybriden blir inte billigare för alla. Det högre inköpspriset gör att ägarkostnaderna ökar. Räkna igenom så att du kör tillräckligt mycket för att din besparing av drivmedel ska kompensera för det högre inköpspriset. Även servicekostnaderna kan vara högre för laddhybriden. Glöm inte att räkna med att strömmen kostar 2-4 kronor per mil.
Om du inte kan ladda bilen dagligen är laddhybrid knappast rätt lösning. Det är inget alternativ att ladda den på laddstation, det blir dyrare än att tanka och kommer att ta enormt mycket tid. Om du bor
Många nästan nya laddhybrider ligger högt i pris. Jämför med en ny bil där du dessutom får en miljöbonus på cirka 20 000 kronor. Ibland kan det faktiskt vara billigare att privatleasa en ny laddhybrid än att köpa en begagnad. Men att äga bilen kan ha andra fördelar, som att du får köra så långt du vill eller kan byta när du vill.
Om du kör korta sträckor till vardags och kan ladda ofta brukar laddhybriden vara ett ekonomiskt alternativ. Kan du ladda på jobbet är det extra bra.
Det är extra viktigt att en laddhybrid är servad enligt serviceboken. När bilen körs sällan så slits motorn mer vid kallstarter. Det är inte säkert att vatten från förbränningen hinner förångas från oljan och då krävs täta oljebyten.
Provkör helst bilen med fulladdat batteri och kolla hur lång räckvidd som anges, det är i alla fall en indikation på kapaciteten. Det bästa är om du kan köra bilen tills batteriet är tomt och motorn startar, då vet du hur lång räckvidden är i verkligheten.
Laddhybrider är en mer komplicerad konstruktion än både elbilar och bensinbilar. De äldsta laddhybriderna är inte mer än sex-sju år gamla och ingen vet vad som händer när de blir lite äldre. Att byta batteri eller elmotor kan bli mycket dyrt. Om du har möjlighet så välj till Blipps begagnatgaranti. Köp laddhybrid med blipp
Passat GTE har funnits som laddhybrid ända sedan 2016. 2019 kom bilen i en uppdaterad version. Den första versionen går strax under 40 km på el, medan den faceliftade versionen klarar nästan 50 km. Modellen har visat sig pålitlig, men kolla elektroniken innan du köper.
De senaste åren har Volvo XC60 varit Sveriges mest sålda nya laddhybrid och det börjar märkas även på begagnatmarknaden. Det är en väldigt trevlig bilmodell med fin inredning och hög kvalitetskänsla. Den svagaste punkten är räckvidden som bara är knappa fyra mil, trots bilens höga prislapp.
Kia Ceed är en bil i Golfklass, och har blivit mycket populär som laddhybrid. Bilen klarar nästan fem mil på en laddning, men nackdelen är att värmen och luftkonditioneringen körs på bensin, så helt utsläppsfritt går inte bilen. Kia har hög kvalitet, och det har inte varit mycket krångel med laddhybriderna.
Volvo var bland de första med en laddhybrid när de kom med V60 D6 Twin Engine redan 2013. Den modellen har dieselmotor och elmotor i bak. Hittar du ett fint exemplar kan det vara ett fynd, räckvidden är bra med tanke på åldern, över fyra mil. Tänk på att batteriet kan ha tappat kapacitet när det åldrats. Den senaste generationen av V60 finns också som laddhybrid, men är ganska dyr som begagnad. Den går drygt fyra mil på el.
Niro är en mindre SUV som även finns som laddhybrid. Liksom hos andra Kia-modeller är det sju års nybilsgaranti upp till 15 000 mil, vilket är en extra trygghet på en laddhybrid. Räckvidden är omkring fem mil på en laddning. Bilen är inte den allra piggaste, men räcker bra i vardagskörning. Köp laddhybrid med blipp