Mitsubishi Outlander lanserades redan 2013, men har sålts som ny ändå tills nu. För något år sedan bestämde sig Mitsubishi att lägga ned försäljningen av nya bilar i Sverige, trots att Outlander-modellen varit mycket populär. Bilköparnas efterfrågan på Outlander har inte tagit slut, i år rapporteras det om att lätt begagnade exemplar av Outlander PHEV sålts för högre priser än vad ägarna betalade när de togs ut som nya.
Visst är Mitsubishi Outlander lite åderdomlig, 2020 om en facelift och bilen fick ett större batteri på 13,8 kWh. Med det nya batteriet klarar bilen omkring fyra mil på en laddning. Kör du mycket korta sträckor innebär det att bilen kan köras nästan helt på el om du har laddmöjligheter mellan turerna.
Trots att modellen är lite ålderstigen har konkurrenterna inte hunnit så mycket längre än Mitsubishi. Det börjar komma laddhybrider som går 8-10 mil, men de flesta klarar fortfarande inte mer än 4-5 mil.
Som vardagsbil fungerar gamla Outlander fint. Det märks att interiören är lite gammal och att en del saker satts dit i efterhand. Gränssnittet på pekskärmen är inte så flashigt och modernt. Men det är en mjuk och skön bil att köra, som sväljer håligheter på dåliga svenska vägar på ett fint sätt. Den är komfortabel på långresan och den stora SUV:en har gott om plats; fram, bak och i bagaget. Outlander driver med alla fyra hela tiden, tack vare att den har elmotorer på både fram- och bakaxeln. Det gör att drivningen och övergången mellan el och fossil motor blir mjukare än på många av de nyare konkurrenterna. Särskilt sportig eller körglad är inte Outlander, men den är desto mer lättkörd och mjuk. En lite irriterande sak är att bilen ger ifrån sig många pipande varningsljud i olika situationer.
Outlander PHEV har en fyrcylindrig motor i kombination med en elmotor på bakaxeln som tar sin kraft från ett laddbart batteri. Det finns också varianter som går endast på bensin eller diesel, men de är relativt ovanliga i Sverige. De äldre drivlinorna klarar ungefär tre mil verklig körning på el, sedan tar bensinmotorn över. Efter faceliften 2019 är batteriet större och då räcker strömmen i ungefär fyra mil. Många av vardagsturerna med Outlander klaras på enbart el, men när batteriet är tomt är bensinmotorn inte så värst snål. Bilen är tung och det är lätt hänt att komma i närheten av en bensinförbrukning på en liter.
Trots att Mitsubishi dragit sig ur Sverige lovar de att tillhandahålla reservdelar i minst tio år, och den femåriga garantin på bilarna gäller. Men det har inte varit särskilt mycket problem med Outlander, mer än vanligt underhåll. Provkör noga och försök studera hur långt bilen anger att du ska ta dig på batteriet, kör gärna någon mil och se om det verkar stämma. Ibland kan räckvidden gå ner i displayen utan anledning, det beror ofta på att den anpassar sig efter ditt körmönster. Det har gjorts en del återkallelser genom åren, så kontrollera gärna med återförsäljare om de är gjorda.
Outlander är ett av de mest prisvärda alternativen för att komma igång och köra elektriskt. Priset börjar på ungefär 160 000 kronor för de första årsmodellerna av modellen, för det får du en 8-9 år gammal bil som gått cirka 15 000 mil. En nyare bil med facelift och det större batteriet kan du få från drygt 300 000 kronor, och då har den bara gått ett par tusen mil. Med Blipps fordonslån blir månadskostnaden omkring 2900 kronor för en nästan ny laddhybrid. Kan du göra din mesta körning på el blir det billiga mil. Kör du mycket långkörningar får du räkna med att Outlander drar mycket bensin.
De första årsmodellerna av Outlander har ganska kort räckvidd, så är du i första hand ute efter att kunna köra elektriskt är det bäst att satsa på en bil med det större batteriet som kom 2019. De sista årsmodellerna av Outlander är dessutom ofta väldigt välutrustade.