Nissan Leaf var till och med före Tesla Model S ut på marknaden 2011. Idag finns det över 10 000 Leaf i Sverige och modellen är den tredje mest sålda begagnade elbilen. Det finns två olika modellgenerationer. Den första tillverkades fram till 2017 och den andra görs fortfarande. Nissan hade ett stort försprång framför många andra bilmärken med elbilar, men tappade fart och idag har andra bilmärken kommit ikapp försprånget Nissan hade när Leaf lanserades. Den större efterföljaren till Leaf, Nissan Ariya, har blivit försenad. Innerutrymmena är generösa och i nivå med en mellanklassbil, det räcker till bra när hela familjen ska åka och handla. Bagageutrymmen är dock något begränsat, ska du köra stora föremål kan sätet behöva fällas ned.
Nissan var väldigt tidigt ute när de lanserade en elbil redan 2011 och det handlade om första generationens elbil med mindre batteri än vad vi är vana vid idag. Men för den som ska stadspendla räcker bilen gott ändå. Modellen har fått fina betyg i olika ägarundersökningar, och många säger att de tänker köpa om modellen. Det är en enkel och ganska krångelfri elbil. Nissan Leaf är väldigt mjuk och enkel att köra, men den hör inte till de allra körgladaste. Modellen kan vara en prisvärd inträdesbiljett till elbilsägande, men det är inget för den som tänker resa långt, då blir det för många laddstopp. Nissan Leaf är ganska välutrustad och Visia-versionen har till exempel rattvärme och nyckelfri start. Toppmodellen Tekna kommer med bland annat Bosestereo och skinnklädsel.
De tidigare årgångarna har ett batteri på 24 kWh och en räckvidd på 12-20 mil beroende på årstid och körstil. 2016 kom ett lite större batteri på 30 kWh och då tar du dig i vissa fall längre än 20 mil på en full laddning. Ska du inte använda bilen till långresor brukar det räcka gott. Som med alla elbilar är räckvidden beroende av flera faktorer. Bland annat hur bilen används och vädret. Bilen har måttliga 109 hästkrafter, men upplevs ändå som ganska pigg tack vare det höga vridmomentet. Välj helst en bil från 2013 och framåt som har värmepump, det gör bilen mer energieffektiv.
Leaf har varit ganska pålititlig och klarat sig bättre än medelbilen i olika undersökningar. Kolla att batteriet inte laddas ur för snabbt när du provkör och kolla gärna om bilen kan laddas fullt. När bilen var ny hade batteriet fem års garanti, men det verkar hålla många fler år. Det kostar över 60 000 kronor att byta batteri. Det har förekommit återkallelser av Leaf, bland annat på grund av motorstartknappen och styrningen, kolla gärna att det är utfört.
En begagnad Nissan Leaf är en av de billigaste bilarna du kan äga idag. Du får en Leaf av de tidigare årgångarna för drygt 100 000 kronor, med Blipps billån blir månadskostnaden drygt 1000 kronor. Med tanke på att du sparar mycket på bensin och diesel så blir det oerhört billiga mil. Genom olika tjänster med laddning kan du undvika att ladda när elen är som dyrast. Trots att det är en elbil är det krav på att du ska serva din Leaf, och det kostar omkring 2000 kronor för en mindre service. Nissan Leaf är billig att försäkra.
De allra nyaste modellerna står högt i pris, och inte sällan blir det billigare att privatleasa en Nissan Leaf än att köpa en nästan ny bil som ligger högt i pris. Kolla ditt körmönster noga innan du köper en äldre elbil. Du får räkna med att ladda bilen var och varannan dag och att bilen inte fungerar särskilt bra till långresor. Men som pendlingsbil i tätorter är den mycket svårslagen ekonomiskt.