Så ändras bilskatterna från 1 juli 2022

Flera förändringar som påverkar bilägare har skett den senaste tiden eller kommer snart att träda i kraft. Den första maj sänktes skatten på bensin och diesel med 1,80 kronor per liter. Den 1 juli höjs malusskatterna på nya bilar igen – och bonusreglerna för elbilar och laddhybrider tros bli skärpta.

När regeringen presenterade sin budgetproposition för 2022 aviserade man att skatterna i bonus–malus-systemet skulle skärpas och att bonusreglerna skulle ändras. Skattehöjningen är redan bestämd, men in i det sista är det oklart med bonusreglerna för elbilar och laddhybrider.

Andelen laddbara bilar i nybilsförsäljningen har ökat mycket snabbt. För att pengarna ska räcka höjs koldioxidskatterna på nya bilar. Den nedre gränsen för när det förhöjda koldioxidbeloppet tas ut sänks från 90 till 75 gram koldioxid per kilometer. Gränsen för när den högre nivån på det förhöjda koldioxidbeloppet tas ut föreslås sänkas från 130 till 125 gram per kilometer.

Köp, sälj och äg bil med blipp

Höjningen träder i kraft den 1 juli i år. En vanlig Volvo V60 som drivs av bensin kan nu ha en årsskatt på över 9000 kronor när den köps ny. En mindre bil som Audi A3 får en höjning på 40 procent och hamnar på 5800 kronor i årlig fordonsskatt. Små bensinsnåla hybrider drabbas hårt och får dubblad skatt till cirka 3000 kronor per år.

Reglerna för klimatbonus ändras också, även om det är osäkert in i det sista om det hinner träda i kraft till 1 juli, då riksdagen ännu inte fattat beslut. Elbilar som kostar över 700 000 kronor blir helt av med sin klimatbonus. Det är grundpriset på bilen som avgör. Väljer du en bil som kostar under 700 000 kronor, men köper till extrautrustning för 100 000 kronor får du ändå klimatbonus. Vid nyår 2023 sänks bonusen för en elbil till 50 000 kronor.

Laddhybrider får sin maximala bonus sänkt från 45 000 kronor till 20 000 kronor. Redan vid årsskiftet 2022/2023 sänks maxbonusen för laddhybrider ytterligare till 10 000 kronor. Dessutom får bara de snålaste laddhybriderna som släpper ut mindre än 50 gram koldioxid bonus, vid nyår sänks gränsen ytterligare, till 30 gram.

Ett lättnad för de som kör på bensin- och diesel är att kolidoxidskatten sänktes med 1,80 kronor per liter från den 1 maj. 1,30 kronor av sänkningen är temporär fram till 1 oktober då skatten avses att höjas igen. Hela sänkningen av bensinen hade i mitten av maj ätits upp av ökade marknadspriser.

Köp, sälj och äg bil med blipp

Exempel på dyra elbilar som tappar klimatbonusen Tesla Model Y


Tesla Model X


Tesla Model S


Audi e-tron


Audi e-tron GT


Porsche Taycan (bilden längst upp)

Mercedes EQS


Mercedes EQC


Jaguar I-Pace