Nya elbilarna finns redan som begagnade

Flera helt nya spännande elektriska modeller har nu kommit ut och kan köpas som lätt begagnade. Den som väljer en nästan ny Volkswagen ID.4 eller Hyundai Ioniq 5 slipper ett års leveranstid. Oavsett om du köper bilen av en privatperson eller bilhandlare kan vi på Blipp hjälpa dig.


Sällan har så många nya spännande bilmodeller debuterat på den svenska bilmarknaden som de senaste åren. Och ofta dröjer det inte länge innan bilarna kommer ut som nästan nya på andrahandsmarknaden. Den senaste tiden har bilar som Hyundai Ioniq5, Skoda Enyaq och Volkswagen ID.4 sålts via Blipp. Oavsett om du hittar bilen i Blipps eget utbud, hos en annan privat säljare eller hos en bilhandlare kan du använda Blipps smidiga tjänster och billån när du köper bilen.

En av de allra populäraste elbilarna just nu är Volkswagen ID.4, under 2021 var det Sveriges mest sålda nya elbil. Beställer du bilen som ny är det just nu väntetid på cirka ett år, men det går att hitta lätt begagnade exemplar dom du får direkt.

ID.4 finns både med bakhjulsdrift och fyrhjulsdrift, kallad ID.4 GTX. Båda modellerna har fått fina omdömen i olika tester, men ID.4 GTX framhålls som säkrare i halka. GTX driver med två elmotorer, en på varje hjulaxel. Den bakre motorn är som tidigare på 204 hk, på framaxeln finns ytterligare en elmotor på 109 hk.

Volkswagen ID.4 har fin komfort, låg ljudnivå och fjädringen är fint avstämd för att bilen ska gå mjukt över ojämnheter. Baksätet hör till marknadens största, trots att bilen bara är 4,5 meter lång. Det är riktigt generöst med benutrymme, större än i en Volkswagen Passat som är bland de bästa i klassen. Även mittplatsen fungerar bra, då det inte finns någon kardantunnel. Du sitter högt på alla platser i kupén, då batteriet höjer golvet ytterligare. Bagageutrymmet som är på 543 liter har ett plant lastgolv och sväljer såväl golfbaggar som packningen för en hel familj.

Räckvidden är omkring 50 mil under optimala förhållanden. Efterfrågan på begagnade elbilar är mycket stor, och priset ligger nästan lika högt på ett lätt begagnat exemplar som på en helt ny bil, men du får bilen här och nu, och slipper osäkerheten med att vänta in klimatbonusen på 70 000 kronor. Vilken ID.4 ska jag då välja? Prispåslaget för fyrhjulsdriften är inte mer än cirka 60 000 kronor, men även andrahandsvärdet blir högre i motsvarande grad, så den fyrhjulsdrivna är ett vettigt val för de flesta.

En annan väldigt uppmärksammad elbil som nu börjar komma ut på begagnatmarkanden är Hyundai Ioniq 5. Bilen har en mycket djärv design som får den att sticka ut från mängden. Dessutom är modellen fullspäckad med modern teknik. Framsätena går att fälla 90 grader och förvandla till en vilosäng medan bilen laddas. Instrumenteringen i Hyundai Ioniq 5 består av två stora 12-tumsskärmar. Golvet är platt och det är massor med svängrum för alla i bilen, mittkonsolen kan skjutas fram och tillbaka. Baksätet bjuder på ett riktigt stort benutrymme och kan lutas bakåt.

Hyundai Ioniq 5 är byggd på en ny elbilsplattform som de kallar E-GMP. Det är en så kallad skateboard som placerar batteripaketet under golvet och största motorn baktill. Dessutom har Ioniq 5 fått 800 voltsteknik, något som hittills bara funnits på lyxbilarna Porsche Taycan och Audi E-tron GT. Det gör att du kan ladda bilen med -350 kW laddning och få  80 procent påfyllning av batteriet på 18 minuter. Enligt Hyundai ska räckvidden vara 460 km. Bilen är stadig och direkt att köra, men samtidigt komfortabel. Ett väldigt trevligt och modernt bilköp för den som gillar att sticka ut ur mängden. Just nu säljs en Hyundai Ioniq 5 via Blipp, och ytterligare nästan nya bilar har börjat komma ut via handlare.

Den som ansöker om ett lånelöfte kan jämföra Blipps förmånliga billån med det som erbjuds på annat håll i samband med köpet och välja det som är mest förmånligt. Just nu har Blipp samma ränta för alla, 3,95 procent. Det är kostnadsfritt att ansöka och det tas endast en kreditupplysning.