Polestar började som racingstall och en prestandauppgradering till Volvo. Under 2015 köpte Volvo upp hela företaget och började utveckla egna bilmodeller. Volvos tidigare chefsdesigner Thomas Ingenlath blev vd för det ny bilmärket. Den första bilmodellen som rullades ut år 2017 var laddhybriden Polestar 1, en snabb coupé med 600 hästkrafter.
Två år senare visade företaget upp Polestar 2, som var en renodlad elbil. Bilen hade en design som var mycket lik en tidigare konceptbil från Volvo. Under sommaren 2020 började de första leveranserna av Polestar 2 som tillverkas i Kina. Bilen blev snabbt populär i Sverige och har legat högt på elbilstoppen. Nu börjar den på allvar komma ut på begagnatmarknaden och vi på Blipp går igenom vad du ska tänka på innan du köper en Polestar 2. Vid midsommar 2022 tog Polestar nästa steg och börsnoterades på Nasdaqbörsen i New York efter en så kallad Spacaffär, så nu kan du både köpa bilar och aktier från Polestar.
Polestar 2 är en elbil i ungefär samma storlek som Tesla Model 3. Bilen har halvkombikaross och är en femsitsig bil i mellanklassen. Många uppskattar den minimalistiska designen och tycker att bilen är snygg. Det är Polestars vd Thomas Ingenlath som har ritat bilen. Polestar 2 finns numera både med tvåhjuls- och fyrhjulsdrift.
Köregenskaperna är sportiga och många uppskattar körglädjen och det fina chassit hos bilen. Den kan dock upplevas som lite stötig på ojämna vägar, särskilt för den som valt Performance-versionen som har ett hårdare chassi. Framsäten påminner om Volvo och erbjuder en hög komfort, baksätet kan dock kännas trångt för långa personer. Mittplatsen har en hög kardantunnel där det sitter batterier och är trång.
Även i framsätet stjäl mittkonsolen en del plats och de höga rutorna gör att vissa känner sig lite instängda i bilen. Polestar 2 var en av de första bilarna med ett Googlesystem i skärmarna. Systemet har ett användarvänligt och tydligt gränssnitt, men bilen har inte lika många smarta funktioner som Tesla.
Räckvidden ligger enligt WLTP på 47 mil för versionen med fyrhjulsdrift som är vanligast. I verklig körning kommer du dock sällan så långt med en Polestar 2, runt 40 mil ligger närmare sanningen, på vintern betydligt kortare än så.
Bilens starka sidor är väghållning och de sportiga köregenskaperna, utrymmena är något begränsade och bilen kan upplevas som trång för fyra fullvuxna personer. Men en körglad, snygg och härlig elbil är det. Polestar 2 har dock brottats med kvalitetsproblem och det finns saker att se upp med.
Polestar 2 finns både med dubbla motorer och fyrhjulsdrift och en enkel motor och framhjulsdrift. Den fyrhjulsdrivna versionen ger rena sportbilsprestanda och en acceleration upp till 100 km/h på 4,7 sekunder. Om det inte räcker går det att uppgradera bilen genom att köpa en optimering över nätet.
Single motor-versionen har en elmotor på framhjulen på 231 hästkrafter och det räcker gott för bilen egentligen. Med det största batteriet har den versionen hela 54 mils teoretisk räckvidd, med mindre batteri är räckvidden 47 mil.
De flesta bilar som hunnit ut på begagnatmarknaden har fyrhjulsdrift och 408 hästkrafter. Om du är ute efter prestanda och körglädje är den versionen bäst och roligast. Tänker du mer på räckvidd och ekonomi är single motor att föredra.
Samtliga versioner av Polestar 2 har en bra snabbladdare och kan ta emot upp till 150 kW som mest. Det gör att det går snabbt att tanka batteriet när du är på långtripp.
Polestar är ett nytt bilmärke och Polestar 2 en ny bilmodell. Vi ska inte sticka under stol att det finns och funnits en hel del barnsjukdomar och problem. I en kvalitetsmätning som nyligen presenterades i USA hamnade Polestar på allra sista plats. Främst är det infotainmentsystemet som har krånglat, men bilen har också återkallats för problem med drivsystemet. Under sommaren och hösten 2020 var det många som fick bärga sina Polestarbilar, och modellen återkallades för att bygga om bilarna och byta inverter. Dessutom har bilen återkallats för mjukvarufel. Fortfarande är det inte helt ovanligt att bilar får bärgas för olika drivproblem. Även 12 voltsbatteriet har trasslat när det varit för dåligt laddat och givit för lite ström. Däremot är finishen på kaross och andra delar hos bilen bättre än hos till exempel Tesla. Det är helt enkelt svårt att skydda sig mot felen, och du får räkna med en viss mängd problem. Ett års begagnatgaranti kan ge dig en extra trygghet.
Många som har köpt och ägt Polestar 2 har haft ett fantastiskt billigt bilägande de senaste åren. Andrahandsvärdet på modellen är oerhört högt och ägarna sparar stora pengar på att köra på el jämfört med bensin och diesel. Det är till och med så att många fått se en värdeökning på sina bilar och kunnat köra mer eller mindre gratis, eller till och med tjänat på att äga bilen. En stor anledning till det är de långa leveranstiderna på nya elbilar och inflationen. Om denna situation kommer bestå är svårt att säga, men helt klart är att Polestar 2 i de flesta fall erbjuder ett mycket billigt bilägande jämfört med en bensin- eller dieseldriven bil i samma prisklass. Ofta får du gå ner till en begagnad bil som kostar cirka 300 000 kronor för att få lika låga ägarkostnader. De billigaste begagnade bilarna med fyrhjulsdrift kostar idag från cirka 650 000 kronor. Med Blipps billån ger det en månadskostnad på cirka 6000 kronor, men hittills har det verkliga restvärdet på bilen varit högre än beräknat och ägare har fått tillbaka pengar när det varit dags att sälja.
Det är inte säkert att det blir billigare att köpa en begagnad Polestar 2 än att välja en helt ny, däremot kan du slippa den långa leveranstiden. När du köper en ny elbil får du 2023 klimatbonus på 50 000 kronor och kan välja den prisvärda Single Motor-versionen som kostar från 509 000 kronor och har leverans i januari, 459 000 kronor efter bonus. Köpet går att finansiera med Blipps billån och då blir din månadskostnad innan bonus omkring 5000 kronor, och 4500 kronor efter bonusen.