Porsche var först ut av världens sportbilstillverkare med att lansera en SUV när Cayenne gjorde sin debut i början av 2000-talet. Då fick Porsche kritik för att varumärket som sportbilstillverkare skulle skadas av den stora SUV-modellen. Men farhågorna kom på skam och Porsche Cayenne blev en stor succé, trots att den första modellen var lite klumpig och ganska tung. 2013 valde Porsche därför att lansera ytterligare en SUV-modell, den mindre Macan.
Den här gången lyckades de ta fram en SUV som både var lyxig och jätterolig att köra. Porsche Macan är betydligt mindre än Cayenne, utan att för den sakens skull vara alltför trång. Den mindre och lättare Macan är nära nog en perfekt kompromiss mellan sportiga prestanda och praktiska SUV-egenskaper. Visst var Macan dyr, men den gjorde att fler fick råd med en Porsche och succén var given. Idag är var fjärde såld Porsche i världen en Macan och förra året såldes hela 88 000 bilar runt om i världen. Även i Sverige är modellen populär och det finns gott om bilar på begagnatmarknaden.
Porsche Macan är en mellanstor SUV i ungefär samma storleksklass om Audi Q5 och Volvo XC60. Bilen utmärker sig för sina fina kör- och vägegenskaper och trots att det är en SUV så är Porschekänslan närvarande. Den är rena drömmen att köra såväl på kurviga landsvägar som på längre motorvägsturer. Även om fjädringen är fast och sportig blir det aldrig stötigt och hårt. Även interiören håller Porscheklass, och materialvalen är av hög kvalitet. Det är fint läder, metallister och knappar med hög precisionskänsla. Stolarna och körställningen är riktigt bra och instrumenteringen fungerar fint, även om den känns en smula omodern numera. Den största bristen hos bilen är att baksätet är relativt trångt, framförallt gäller det benutrymmet. Om föraren eller framsätespassageraren är lång blir det inte mycket plats kvar bakom. 2019 fick Macan en rejäl ansiktslyftning med uppdaterat utseendet och nya bakljus över hela bilens bredd. Även stötfångare och färger var nya och infotainmentsystemet fick en större skärm.
Även de minsta motorerna ger bilen riktigt sportiga köregenskaper och programmet börjar med en tvåliters fyrcylindrig bensinmotor på 252 hästkrafter. Macan S kommer med 340 hästkrafter från en V6-motor. Den snabbaste versionen är Macan Turbo S med 440 hästkrafter, det är en riktigt körglad historia som gör 0-100 km/h långt under fem sekunder. Det finns också en dieselmotor på 258 hästkrafter som gör sig utmärkt som dragbil och är förvånansvärt bränslesnål. Instegsmotorn räcker gott för de flesta, men turboversionerna eller GTS-versionerna erbjuder sportbilsegenskaper i SUV-förpackning. Vilken du väljer är en smaksak.
Kolla noga så att karossen är fin, många Macan har gått inne i städer och med familjer till stormarknader, det är inte ovanligt med många repor och dörruppslag på karossen. Kolla också så att fälgarna inte har för mycket skrap och skador, välj ett så fint exemplar som möjligt.
När det gäller mekaniken så finns det några saker du ska se upp med. En del bilar har haft vibrationer vid acceleration, då kan ett byte av fördelningslådan till fyrhjulsdriften bli aktuellt, vilket är kostsamt. Vissa tidiga bilar med V6-motorer har läckt olja från olika packboxar, det kan också bli ett dyrt fel. Om bilen vibrerar eller klunkar från drivlinan kan det vara dags att byta kardanaxeln, ett problem Macan delar med tidiga Cayenne-bilar. Ju senare modell du väljer av Macan, ju färre fel är det sannolikt att du råkar ut för. Det lönar sig ofta att välja en nyare lågmäldare framför en billigare äldre bil.
Trots att underhållet kan bli dyrt så ligger begagnade Porsche Macan högt i pris. De billigaste exemplaren av årsmodell 2014 startar på drygt 300 000 kronor för en bil som gått ganska långt. Lägger du till 100 000 kronor får du en 3-4 år nyare bil som inte gått mer än 10 000 mil, som oftast har lägre underhållskostnader. Den årliga servicen hos Porsche är ganska kostsam och även försäkringskostnaden är högre än för mer vardagliga kostnader. Visst kostar det mer att köra Porsche än andra bilar, men det är alldeles speciell känsla. Och en begagnad Macan behöver inte bli mycket dyrare än en helt ny bil från ett dussinmärke.
Välj gärna instegsmodellen med fyrcylindrig bensinmotor på 252 hästkrafter med få mil på mätaren, det brukar ge minsta möjliga krångel. Och motorn räcker gott för bilen om du inte är ute efter racingprestanda, för då är det lika bra att gå all in och köpa en Macan Turbo för cirka en halv miljon.