Porsche var först ute bland sportbilstillverkarna med att lansera en SUV. Många olyckskorpar förutspådde att det skulle förstöra varumärket, men de fick fel. Ferry Porsche förutspådde det redan 1989: ”Om vi bygger en terrängmodell enligt våra kvalitetsstandarder och den har ett Porsche-vapen på framsidan, kommer folk att köpa den.” Han fick rätt, nu firar Porsche Cayenne 20-årsjubileum sedan den lanserades 2002 .
I dag är Porsche ett oerhört framgångsrikt företag, men på 1990-talet var det annorlunda. Porsche var tvungen att fatta några svåra beslut i mitten av 1990-talet för att säkra sin långsiktiga ekonomiska framgång. I början av decenniet befann sig företaget i en av de svåraste ekonomiska kriserna i Porsches historia. Företaget gick med förlust och levererade endast 23 060 bilar under räkenskapsåret 1991/92.
Med Boxster, som kom 1996, började Porsche komma upp ur sin svacka. Men det stod snabbt klart för ledningen att den legendariska 911:an och nya Boxster inte skulle kunna säkra Porsches framtid. Planerna på en "tredje Porsche" började ta form,
På rekommendation av den amerikanska försäljningsorganisationen valde Porsche att utveckla en SUV istället för en MPV som också var under övervägande. SUV:ar hade börjat bli populärare i USA. Ambitionerna var höga redan från början. Porsche nöjde sig inte bara med att bygga en sportig SUV, utan ville också bygga en kompetent terrängbil.
Projktetet startades tillsammans med Volkswagen och kallades "Colorado”. Porsche Cayenne och Volkswagen Touareg skulle dela samma plattform. Trots den identiska arkitekturen använde varje tillverkare till en början sina egna motorer och utvecklade sina egna chassiuppsättningar.
Det bestämdes att bilen skulle tillverkas i en ny fabrik i Leipzig, som öppnades officiellt i augusti 2002. Dess motsvarighet från Volkswagen, Touareg, tillverkades vid Volkswagen-fabriken i Bratislava, Slovakien. Den målade karossen till Cayenne hämtades också därifrån och slutmonterades i Leipzig.
Både den första och andra modellgenerationen av Cayenne tillverkades i Leipzig och senare även i Osnabrück. När den tredje generationen lanserades 2017 flyttade Porsche all Cayenne-produktion till Bratislava för att skapa ytterligare kapacitet i Leipzig för Panamera och Macan.
Porsche Macan blev en stor succé direkt och finns med ett bred utbud av olika motorer. Cayenne är en familjevänlig långfärdsbil lika mycket som en robust terrängbil och en dynamisk sportbil med Porsche-prestanda. Den första generationen hade två V8-motorer att välja på. I Cayenne S gav den nyutvecklade 4,5-litersmotorn hk, medan Cayenne Turbo hade hela 450 hästkrafter. Den snabbaste versionen toppade 266 km/h och var en mycket kompetent terrängbil med luftfjädring och lågväxel. .
När den andra generationen kom introducerade Porsche hybrid- och plug-in-hybriddrivlinor, dessa varianter hade en Torsen centerdifferential. Alla befintliga motorer fick ytterligare effekt, med upp till 23 procent lägre bränsleförbrukning.
Den tredje generationen kom 2017 och var ytterligare ett steg framåt. Framförallt genom förarstöd och nya assistanssystem. Efter dieselgate tog Porsche farväl av dieselmotorn med den tredje generationen av Cayenne 2017 och fokuserade istället på laddhybridteknik. 2019 kom den ännu sportigare Cayenne Coupé, med en kraftigt sluttande taklinje som på 911.
Den kraftfullaste Cayenne-modellen idag är Turbo S E-Hybrid, som har varit tillgänglig sedan 2019 och har en systemeffekt på 680 hästkrafter. Den klarar 40 km på enbart el, men framförallt accelererar den stora SUV:en upp till 100 km/h på bara 3,8 sekunder.
Idag finns det nästan 4000 registrerade Porsche Cayenne i Sverige, vilket gör det till märkets överlägset vanligaste modell. Globalt sett så har det tillverkats över en miljon Porsche Cayenne. Ofta dyker det upp fina exemplar via Blipp med ett pris som, nästan i alla fall, ligger inom räckhåll för oss vanliga döda. Numera går det faktiskt att förvekliga drömmen om att åka en snabb och sportig till vardags med hela familjen.