Under de senaste pandemiåren har det blivit allt populärare att turista i vårt vackra avlånga land med egen bil. Sverige har otroligt vackra vägar och vyer att bjuda på. I år är det också fullt möjligt att ge sig ut på längre strövtåg utanför rikets gränser, några restriktioner existerar inte längre.
Enda lilla smolket i glädjebägaren är att bränslepriserna skjutit i höjden, det det därför vara klokt att praktisera ecodriving, både för miljön och plånbokens skull. Vissa risker finns också när du ligger ute mycket längs vägarna. Med hjälp av Bilistorganistionen M Sverige och Trafikverket listar vi sakerna som gör att du blir en säkrare och effektivare bilist i sommar.
På semestern rör vi oss ofta på vägar vi annars inte trafikerar. Sommarstugor, campingar och badorter lockar till landsbygden. Detta kommer i många fall innebära att bilisten kör på sämre vägar än vanligt. Kör extra försiktigt på småvägar och tänk på risken för vattenplaning, grushalka och potthål.
Trötthet är en bidragande orsak i omkring var femte trafikolycka. Under semestern kör vi ofta längre sträckor än vanligt. Långa resor och enformiga trafikmiljöer försämrar koncentrations- och reaktionsförmågan. Var utvilad innan du beger du ut på längre resor. Ta rejäla pauser och dela på körningen om ni är flera i bilen.
Många svenskar har fortsatt att rattsurfa trots att det förbjöds 2018. Risken att råka ut för en olycka ökar med 23 gånger för den som sms:ar och samtidigt framför ett fordon. Det räcker med att titta bort i två sekunder i 40 km/h för att hinna köra 22 meter utan kontroll. Lägg bort mobilen när du kör bilen. Stanna på en rastplats om du behöver kolla något.
Under senare år har antalet viltolyckor ökat kraftigt. Under förra året inrapporterades över 65 000 viltolyckor, det högsta antalet någonsin. På sommaren rör sig många ungdjur i jakt på nya revir. Störst är risken för kollision med rådjur, medan älgolyckor är farligast. Risken för personskador vid en viltolycka med en älg ökar under sommaren. Kör försiktigt i gryning och skymning då vilda djur är som mest aktiva.
Under 2021 skedde 34 allvarliga olyckor vid järnvägsövergångar och hela 10 personer omkom. Särskilt stor är faran vid de 3 400 obevakade järnvägsövergångarna som saknar bommar, ljus- eller ljudsignaler. Titta åt alla håll även om korsningen har bommar och varningssignaler! Stanna aldrig på spåret.
Om du tar bilen under storhelger så är det bra att påminna sig om att Sverige är ett avlångt land där väder och väglag kan skifta från söder till norr. Ta därför god tid på dig och ta gärna flera pauser.
Även om det kan innebära något längre resväg kan det vara klokt att välja vägar med mitträcken eller trafiksäkerhetskameror eftersom de är säkrare. Det kan även vara klokt att undvika vägar som är väldigt trafikintensiva. Trafikverket har tagit fram kartor som visar vilka vägar som har mitträcken, trafiksäkerhetskameror och vilka vägar som har tät trafik. Använd gärna Trafikinformation väg när du planerar din resa.
Att ha bråttom är en vanlig anledning till att man kör för fort. Hastigheten är den faktor som har störst betydelse för hur allvarliga följder en trafikolycka får. Ungefär hälften av bilisterna håller högre hastigheter än gällande hastighetsgränser. Håller alla hastighetsgränserna kan vi tillsammans rädda upp till 50 liv varje år. Restiden påverkas oftast endast marginellt vid sänkt hastighet. Om du kör i 80 km/timmen istället för 90 förlorar du maximalt 50 sekunder per mil. Andra vinster blir minskade bränslekostnader och lägre utsläpp av koldioxid.
Om du bockar av den här checklistan kommer du bli en säkrare bilist i sommar. Se till att alla i bilen är bältade. Håll avstånd. Låt bli mobilen när du sitter vid ratten. Ta regelbundna raster. Låt bilen stå i fall du druckit alkohol. Vid stopp; sätt på varningsblinkers, sätt ut varningstriangel, gå bort från vägen, larma.
Idag är de flesta av våra i fem miljoner personbilar bensin- och dieseldrivna. Det finns omkring två procent elektriska bilar, även om de blir fler för varje dag. Genom att köra snålt och miljövänligt med ecodrivinpg kan du spara dyrbara bränsledroppar och minska ditt klimatavtryck. Vi har tagit M Sverige och Geotab till hjälp för att lista de allra senaste Ecodriving-tipsen.
Var noga med skötsel och underhåll. Följ serviceintervallen. Byt olja, filter och tändstift enligt din biltillverkares rekommendationer. Kontrollera att du har rekommenderat lufttryck i däcken. Med lite högre tryck än normalt rullar bilen ännu lättare. Ta bort takboxen när den inte ska användas. Töm last- och bagageutrymmet på alla onödiga och tunga prylar. Använd motorvärmare en och en halv timme före körning vid en temperatur under -15 grader, en timme upp till 0 grader och 20 minuter upp till +10 grader.
Aggressiv körning leder till ökad bränsleförbrukning, vilket inkluderar fortkörning, acceleration, hårda inbromsningar och till och med skarpa kurvtagningar. Det är viktigt att ändra förarvanor för att förbättra fordonets ekonomi. Enligt studien “Eco-Driving: Strategic, Tactical, and Operational Decisions of the Driver that Improve Vehicle Fuel Economy” (2011), från University of Michigan Transportation Research Institute(UMTRI), kan aggressiv körning påverka bränsleekonomin negativt med så mycket som 20-30 procent.
Ju längre rutt desto mer bränsle använder ett fordon. Men även ojämna och dåligt underhållna vägar kan ha en negativ inverkan på bränslekonsumtionen och öka slitaget på fordonet. Tar inte bara den snabbaste rutten utan i stället den med bäst vägunderhåll och minst trafikstockningar. Detta minskar körtiden och därmed även bränslekonsumtionen, enligt Geotabs studier. En studie som publicerades av University of Michigan Transportation Research Institute (UMTRI) visade att trafikstockningar har en negativ inverkan på ett fordons bränsleekonomi med 20–40 procent beroende på hur mycket trafikstockning som råder.
Enligt Natural Resources Canada riskerar du att öka bränsleförbrukningen med hela 20 procent om du ändrar hastigheten från 75 km/h till 85 km/h var 18:e sekund. Försök i stället att hålla en jämn hastighet och använd farthållaren.
Kör med ett jämnt tryck på gaspedalen. Så få inbromsningar med fotbroms och gaspådrag som möjligt. Gasa inte för mycket och varva inte motorn i onödan. Har du en manuellt växlad bil gäller det att du växlar upp tidigt och kör så mjukt som möjligt. Motorbromsa (släpp gaspedalen och växla ner) istället för att fotbromsa. Med motorbromsning stängs ofta bränsletillförseln ner till 1 500 varv. Växla ner strax före 1 500 varv och behåll bränsleavstängningen. Låt bilen rulla utan gaspådrag i kraftigt medlut (vid mycket kraftigt medlut kan det löna sig att lägga växeln i friläge) och använd medlutskraften för att komma uppför i motlut. Undvik att accelerera i motlut.
Använd aldrig AC (luftkonditioneringen) annat än när det är absolut nödvändigt.
Enligt studien ” Evaluation of the Effectiveness Of TPMS in Proper Tire Pressure Maintenance ”(2012) som publicerats av National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) kan bränsleeffektiviteten förbättras med i genomsnitt 0,6 procent och upp till tre procent med korrekt pumpade däck.
Att ha en lättare last kan hjälpa spara bränsle. Ju lättare ett fordon är desto effektivare med bränslet kommer det att vara. Enligt USA:s motsvarighet till Naturvårdsverket, EPA, kan ett fordon spara uppemot 1 procent bränsle per 45 kilo last som man kan bli av med.
Visste du att om du låter bilen gå på tomgång i mer än 10 sekunder går det åt mer bränsle än om du hade stängt av bilen och sedan satt på den igen? Många bilar har start-stoppfunktion, men om din bil inte har det kan det var att slå av tändningen vid rödljusen.
Trevlig resa önskar vi på Blipp! Och glöm inte: My Ride. My rules.