Fast modellen fortfarande känns toppmodern så har det hunnit gå drygt fem år sedan Tesla och Elon Musk för första gången visade upp bilen. Den fick snabbt över 400 000 förbeställningar, men det kom att dröja till mars 2019 innan de första bilarna levererades till svenska kunder.
Tesla Model 3 blev snabbt en succé och den mest sålda elbilen på många marknader runt om i världen, bland annat i Sverige. Nu börjar det komma ut relativt många fina begagnade bilar på marknaden i Sverige, och det går att köpa en av världens mest eftertraktade elbilar till ett mer rimligt pris. Den senaste statistiken visar att Model 3 är den näst mest sålda begagnade elbilen efter Renault Zoe. Här kan du välja bland ett 20-tal begagnade Model 3 som kan köpas med blipp. I detta begtest får du tips och köpguide till Tesla Model 3.
Modellen har hållit sitt värde bra, men priserna har på senare tid sjunkit något från de extremt höga nivåer som rådde tidigare, och du får en bättre totalekonomi genom att välja en begagnad bil. Det finns dock en hel del du bör tänka på som begagnatköpare och i den här guiden går vi på blipp steg för steg igenom de bästa tipsen för att du ska göra ett lyckat köp.
Redan från start planerade Tesla att göra en billigare elbil under Model S. År 2008 bekräftades planerna av Elon Musk. 2012 lanserade Tesla sin första elbil, Model S, medan utvecklingsarbetet av Model 3 pågick i bakgrunden. Efter att Tesla presenterat suven Model Y 2015 så premiärvisades Model 3 den 31 mars 2016. De första exemplaren levererades till kunder sommaren 2017, men det dröjde till 2018 innan Tesla fick upp farten i produktionen. I mars 2019 fick de första svenska kunderna sina bilar.
Modellen är ungefär 20 procent mindre än Model S, men har fortfarande betydligt större utrymmen än en bensinbil av motsvarande storlek. Vid lanseringen fanns det först ett 75 kWh-batteri som fanns i ett Long Range-utförande och ett Performance-utförande. Båda bilarna har fyrhjulsdrift och en räckvidd på omkring 50 mil. Lite senare kom en bakhjulsdriven Standard Range-version med en WLTP-räckvidd på 41 mil. Under kort tid har det också sålts en bakhjulsdriven modell med det stora batteriet.
Interiören på Model 3 är mycket futuristisk och avskalad och har bildat skola för många andra elbilar från andra tillverkare. Det finns bara en centralt placerad skärm på instrumentbrädan, ingen hastighetsmätare framför föraren. Men när du vant dig känns vanliga bilar ganska omoderna, det går till och med bra att sköta vindrutetorkarna från skärmen.
Model 3 är en pigg och körglad upplevelse på vägen. Accelerationen är smått hisnande oavsett vilken modell du väljer, i Performance är den brutal. Vägegenskaperna är alerta, bilden har fjäderben med sprialfjädrar fem och en multilänkaxel med spiralfjädrar bak. Komforten är bra, men inte i toppklass. För att vara en elbil kan Model 3 upplevas som aningen bullrig på grov asfalt.
På senare år har Tesla ökat batterikapaciteten ytterligare, Long Range-modellen har nu 82 kWh och en WLTP-räckvidd på hela 61,4 mil. Standard Range-modellen kommer 44 mil på en laddning. Den som ofta åker långt väljer med fördel Long Range-modellen, kör du mest kort sträckor fungerar det fint med Standard Range. För den som köpt en Tesla Model 3 ny i Sverige är det endast onlineförsäljning som har gällt, något andra biltillverkare nu försöker kopiera.
När Tesla lanserade Model 3 så skalades produktionen upp från ingenting till 100 000-tals bilar på kort tid. Även om modellen på det stora hela fungerar fint så kan det finnas kvalitetsbrister att se upp med hos en begagnad Tesla Model 3. Om inte felet täcks av Teslas garantier kan det dessutom bli ganska dyrt.
Relativt många köpare har klagat på att lackeringen inte håller samma tjocklek, standard och finish som på andra bilar. Vill det sig illa kan färgen skavas av och lossna på till exempel trösklar som är utsatta för grussprut. Det har lösts genom att Tesla monterat stänkskydd. Vissa ägare har också drabbats av att bakluckan fylls med vatten, men förhoppningsvis är det åtgärdat på garantin nu. Det har också förekommit att vatten kommit in i baklyktorna. Se till att bilen är nytvättad när du ska köpa den så är det enklare att upptäcka eventuella fel på lacken. Många har varnat för att Tesla Model 3 kan drabbas av rostproblem, men det är för tidigt att veta ännu.
De första årsmodellerna hade en del problem med passningen och injusteringen av karosspanelerna. En del kan vara justerat på garanti, men du får leva med att finishen inte är riktigt lika bra som på de bästa europeiska bilarna. Ett allvarligare problem är att den bakre stötfångaren har lossat på vissa bilar på grund av ett konstruktionsfel, men vi känner inte till några fall i Sverige.
Ojämnt däckslitage kan vara ett problem på Model 3. En knep är att använda en spegel för att kontrollera däckets inre kant. Alla fyra däcken ska vara plant slitna. Slits däcken snett kan det bero på felaktig hjulinställning och ett dyrbart däckbyte är nära förestående.
Om du hör ett mycket högt ljud när bilen startar kan det vara ett tecken på att bromsförstärkarpumpen inte fungerar som den ska. Om det skrapar från bromsskivorna kan det vara rost som orsakats av att bromsarna används för lite.
Provkör bilen noggrant och se till så att det inte finns konstiga missljud eller något annat som inte fungerar. Om bilen passerat 8000 mil kan felen bli dyra att åtgärda.
Hittills har det inte rapporterats om några stora problem när det gäller batteriet hos Tesla Model 3 och hållbarheten verkar vara mycket bra. Men du kan förvänta dig att bilen tappar någon procent av sin kapacitet på 8000 mil, vissa bilar kan tappa mer beroende på hur de laddats och körts. Ett batteri som endast snabbladdas upp till 100 procent slits sannolikt mer än ett batteri som laddas långsammare upp till 80 procent. Fråga gärna ägaren om deras laddningsvanor, så får du kanske en uppfattning om hur bilen skötts.
Att titta på räckviddsmätaren när bilen är laddad till 100 procent ger i alla fall en liten hint om batteriets aktuella status och bilens nuvarande räckvidd. Du kan också växla mellan bilens räckvidd och batteriets laddningsprocent och göra en kalkyl. Om du delar bilens angivna räckvidd (t ex 350 km) med batteriets laddningsprocent (t ex 0,80) får du en uppfattning om kapaciteten. Tänk på att räckvidden allti är mindre i kall väderlek.
Till en början var begagnatpriserna på Tesla Model 3 så höga att det inte lönade sig att köpa en begagnad bil. Nu börjar priserna kommer ner till mer normala nivåer och du kan göra en betydande besparing på att köpa en begagnad bil. Men tänk på att räkna in miljöbonusen på 70 000 kronor i nybilsköpet när du gör jämförelsen med en begagnad Tesla.
De billigaste Model 3-bilarna börjar i dag på strax över 400 000 kronor, vilket kan jämföras med en ny Standard Range-bil som kostar från 480 000 kronor. Tänk dock på att den begagnade bilen ofta har dyr extra utrustning som full självkörningsförmåga och vinterdäck. Självkörningen fungerar dock inte ännu i Sverige. Med blipps finansiering går det i dag att få en Tesla för drygt 3000 kronor i månaden med billån med restvärde.
Du sparar dessutom betydande belopp både på bilskatten och drivmedlet, och för många bilägare kommer Tesla Model 3 att bli mer ekonomisk jämfört med en bensindriven bil i samma klass, såsom BMW 3-serie, Mercedes C-klass eller Volvo S60. En fördel är att du får tillgång till Teslas superchargernätverk, där du laddar el till förmånligt pris på långresorna.
Det finns inga krav på att du ska serva din Model 3, men bromsarna brukar behöva regelbunden översyn, då de inte används så mycket på elbil som har regenerering. Bilen förbrukar också en hel del däck jämfört med en bensinbil.
Om du aldrig tidigare har ägt en elbil kan det kännas som att det är mycket att tänka på innan du byter till en Tesla Model 3, men det mesta brukar gå smidigt och enkelt. Det viktigaste är att planera för hur du ska ladda bilen till vardags. Det absolut enklaste är om du kan skaffa en laddstation vid din bostad. Det går att åka och ladda bilen, men det kommer att ta tid i vardagen.
Fundera också på vilken variant av Model 3 som passar dig bäst. Standard Range med bakhjulsdrift och kortare räckvidd ska vara betydligt billigare än bilar med fyrhjulsdrift och det större batteriet. Performance är den dyraste versionen och visst är det häftigt att kunna köra upp till 100 km/h snabbare än en Lamborghini, men du tröttnar ganska snabbt på att leka.
Tesla har en nybilsgaranti på fyra år eller 8000 mil, det som kommer först. Köper du en bil som gått längre kan välja till en garanti hos oss på blipp. Batteriet och motorerna har en garanti på åtta år eller 19200 mil, på Standard Range-modellen upphör garantin redan vid 16 000 mil.
Kontrollera att bilen du köper har fina däck, att karossen är i fint skick utan bucklor och lacksläpp och att bilen är välvårdad i övrigt. Provkör bilen innan du köper och se till att allting fungerar som det ska.
Fundera på vilken utrustning du vill ha, utökad autopilot kostar knappt 40 000 kronor extra på en nya Model 3, men ger en bekvämare körning. Total självkörningsförmåga kostar 77 700 kronor, men går inte att använda ännu i Europa.
Ta hjälp av oss på blipp vid köpet eller försäljningen. Då är vi med som oberoende experter vid affären, och löser allt krångel. Vi ombesörjer avtal, finansiering, betalning, ägarbyte och du kan välja till garanti och försäkring.