Köpguide: Toyota C-HR

Toyota C-HR har blivit en av de mer eftertraktade begagnade bilarna. Det är på goda grunder, för modellen är ett av marknadens tryggaste begagnatköp – och bilen är riktigt rolig. Här är Blipps köpguide och begtest för dig som söker en Toyota C-HR.

Den som letar efter en begagnad bil med hög teknisk kvalitet och driftsäkerhet kan med fördel välja en Toyota C-HR. Dessutom har bilarna ofta hybriddrivlina som sänker bensinförbrukningen.

Vi på Blipp har pratat med flera bilverkstäder som berättar att Toyota är det bilmärke som kräver minst antal reparationer. Bilarna klarar sig oftast med service och byte av slitdelar. Mekanikerna kallar den för ”evighetsmaskin”.

Men ibland beskylls Toyota för att sakna körglädje och vara för slätstrukna. Kanske ligger det något i kritiken, men den som vill ha en roligare Toyota borde titta närmare på den kompakta SUV:en C-HR. Bilen har en design som verkligen sticker och känns mer alert på vägen än de flesta andra Toyota-modeller. Köp en Toyota med blipp

Toyota C-HR 2016-

Toyota C-HR har en design som berör och delar publiken. Vissa älskar den, medan andra har svårt att fördra den. Men bilen lämnar inte någon oberörd. Den kompakta SUV:en har fem dörrar, men det är lätt att tro att det bara är två, då dörrhandtagen till bakdörrarna sitter bakom fönstren. C-HR är en av Toyotas mer körglada modeller och bilen känns ganska pigg och alert på vägen. Utrymmena är fullt tillräckliga utan att vara slösande stora. För den mindre familjen räcker det gott.  

Motorer

Många av bilarna kommer med Toyotas fina hybriddrivlina. Det är en 1,8-liters bensinmotor som i kombination med en liten elmotor lämnar 122 hästkrafter. Det är en så kallad elhybrid som laddas när du kör. Hybriden sänker bensinförbrukningen främst i stadstrafik, på motorväg drar den knappast mindre än en vanlig bil. Den som klarar sig utan hybrid kan välja bensinaren på 116 hästkrafter, men det motoralternativet är ganska sällsynt. Vissa bilar har också fyrhjulsdrift och för ett par år sedan kom en starkare hybridversion på 184 hästkrafter. Toyota C-HR hybrid har en automatlåda med CVT-teknik som kan upplevas som lite surrig när du gasar hårt. Det är ytterst sällan några problem med motorerna som har kamkedja, så något rembyte erfordras inte.

Problem

Vadå, problem? Det är sällsynt med krånglande Toyota C-HR, men en sak att ha i åtanke är att vindrutan spricker lätt om du får stenskott. Det påstås också att parkeringsskador är vanligare på C-HR då bakåtsikten är mycket begränsad. Köp en Toyota med blipp

Ekonomi

Det går att hitta en några år gammal C-HR med hybriddrivlina och mindre än 3000 mil på mätaren för under 200 000 kronor. Med Blipps billån blir månadskostnaden under 2000 kronor. Det är inte så stor prisskillnad mellan hybridversionen och den vanliga C-HR, och kör du mycket i stadstrafik är merkostnaden motiverad, du får även en automatlåda på köpet. Toyota C-HR kan tyckas dyr i inköp, men totalkostnaden blir låg då bilen för det mesta är väldigt problemfri.

Goda råd

Toyota C-HR är ganska välutrustad från start och prispåslaget för de lyxigare versionerna känns inte helt motiverat, ens för de begagnade bilarna. Kan du leva utan skinnklädsel och större stereo kan du gott välja basversionen. Begagnatpriserna på Toyota C-HR ligger ganska högt och kör du bara 1000 mil per år blir det inte mycket dyrare att privatleasa en helt ny bil. Men du kommer inte bli ruinerad av en begagnad Toyota C-HR, det är ett av marknadens tryggaste begagnatköp.