Nästan alla svenskar har en relation till Volvo V70, kanske äger du en eller har ägt den storsäljande Volvon, förmodligen har du åkt i den som taxi. Förhoppningsvis har du sluppit sitta i baksätet på den som polisbil. Få bilar är en så stor del av den svenska folksjälen som Volvo V70. Följdriktigt så är modellen också Sveriges mest sålda begagnade bilmodell.
Den första generationen av V70 gjorde sin debut 1998 och var i grund och botten en Volvo 850 som hade bytt namn. Sedan kom det en ny modell 2001, som sedan avlöstes av den så kallade Volvo V70 II som kom 2007. Det är den modellen vi går igenom i detta begagnattest. Med Blipp kan du köpa bilar som är nyare än tolv år och har gått mindre än 18 000 mil.
Den senaste modellen av Volvo V70 innehåller måhända inte den allra senaste tekniken och finesserna som nya bilmodeller har, men egentligen fyller den alla behov och bekvämligheter du kan önska från en bil. Du får en rymlig och pålitlig bil som kommer att hålla i många år för relativt lite pengar.
Den sista modellen av Volvo V70 introducerades 2007, och fick en relativt stor ansiktslyftning 2012 med nytt utseende och nya motorer. Volvo V70 är en både bekväm och rymlig bilmodell, även om det märks att bilen inte har den allra senaste tekniken. Volvos tidigare stolar är dock bekvämare än på många nya bilar, och vissa tycker att de är bättre än på nya Volvobilar. Även baksätet är bekvämt och rymligt på långresan. Instrumenteringen är inte av senaste snitt, men väldigt lättjobbad med logiska placeringar av knappar och reglage. Säkerhetsmässigt ligger modellen också i topp. Många V70-bilar hade dieselmotorer, och gången kan kännas lite rå och bullrig, men motorn gör sitt jobb bra. Styrningen är inte alltför inspirerad, men komforten är nästan i klass med helt nya bilar. Den robusta Cross Countrymodellen med fyrhjulsdrift är väldigt eftertraktad och ligger lite högre i pris.
Till en början hade Volvo V70 i första hand femcylindriga motorer och det var vanligare att köparna valde bensin framför diesel. Men i början av 2010-talet var diesel på modet och hade låg skatt. 2014 kom Volvo med en ny fyrcylindrig motor, den så kallade VEA-motorn i kombination med en ny åttastegad automatlåda. Den är både stark och snål, men kan kännas lite rå och knottrig i Volvo V70, gångkulturen är inte lika skön hos de femcylindriga motorerna. Det går också att hitta bensindrivna bilar med femcylindrig turbomotor, det är en väldigt fin och trevlig motor med härligt ljud. Förbrukningen är lite högre, men med dagens höga dieselpris blir det inte mycket dyrare. Det finns också en sexcylindrig motor med turbo på 285 hästkrafter, med den får Volvo V70 rena sportbilsprestanda. Om du väljer den fyrcylindriga VEA-dieseln, tänk på att kamremmen ska bytas var 15000:e mil, ett byte är relativt dyrt.
Volvo V70 II från 2012 och framåt har en del fel och brister som du ska se upp med. Det har hänt att generatorremmar har kuggat över och orsakat motorskador, men felet är ovanligt. På ett fåtal bilar med D5 har kamremmen kuggat av och vållat motorskador, men Volvo uppger att problemet är sällsynt. Vissa bilar med fyrcylindrig VEA-motor har haft problem med bränslepumpen som orsakat ryckig gång. Att elektroniken spöka är vanliga fel, se upp med fel på klimatanläggningen och navigationen. Även fönsterhissar och parkeringssensorer kan strula, så kontrollera dem innan köp. En mjukvaruuppdatering brukar lösa många av problemen, men det har hänt att styrboxar har fått bytas. Om den elektriska handbromsen inte används tillräckligt ofta kan den hänga sig i bromsat läge, men bärgning som följd. Ett litet men irriterande fel är att bakluckan kan gnissla under färd, löses genom en smörjning. På det hela taget är modellen ganska pålitlig, och de flesta verkstäder kan laga Volvo V70.
Volvo V70 II är eftertraktad på begagnatmarknaden och trots att modellen har några år på nacken är priserna ganska höga. Det beror på att du får mycket familjebil för pengarna och att det är få nya bilar som slår V70 i användarvärde. Det finns dock gott om bilar till salu, så försök hitta det perfekta exemplaret för dig till rätt pris. De totala ägarkostnaderna med skatt, försäkring, service och värdeminskning blir ganska låga, så du kör betydligt billigare än i en ny bil. Det går att hitta en toppfin Classicmodell från 2016 med under 10 000 mil på mätaren för cirka 170 000 kronor. Då har du bil i många år framåt och månadskostnaden hos Blipp landar på låga 1629 kronor.
Om du söker en fyrhjulsdriven Volvo V70 kan du komma billigare undan genom att väja bort Cross Country-modellen och ta en vanlig V70 med AWD som ligger lägre i pris. Parkeringsvärmare som kan styras med app är ett väldigt trevligt tillval om du parkerar utomhus. Med T5-modellen på 245 hästkrafter och AWD får du en av de trevligaste V70 du kan hitta. Har du halvstora barn som åker bak kan det vara värt att leta efter ett exemplar med inbyggda barnstolar.