Första generationen av Volvo XC60 lanserades 2008 och blev snabbt en succé bland bilköparna. SUV:en var precis lagom stor och erbjöd en fin kompromiss av komfort och körglädje i kombination med Volvos säkerhet. Den andra generationen 2017 hade höga förväntningar på sig, men blev en ännu större succé.
I dag är XC60 världens mest sålda Volvomodell. Efter fyra år på marknaden börjar det finnas rejält med bilar ute på begagnatmarknaden. Blipp testar och går igenom en av marknadens bästa begagnade suv:ar.
Den nya modellen av Volvo XC60 lanserades 2017 och blev snabbt en riktigt fullträff hos bilköparna. Journalisterna har också varit med på noterna och har delat ut höga betyg till nya XC60. Att bilen är både hyllad och populär är ingen slump, det handlar om en riktigt bra bilmodell utan några större svagheter. Nu börjar det komma in många fina begagnade exemplar av nya XC60 och Blipp hjälper dig att välja rätt exemplar.
Senaste generationen av XC60 har många starka egenskaper. Modellen har stora innerutrymmen, härlig långfärdskomfort och en trevlig körkänsla. Volvo valde en försiktig och diskret design, men det verkar gå hem hos köparna. Men det finns några saker du ska se upp med som köpare av en begagnad Volvo XC60.
Modellen är fortfarande ganska dyr som begagnad, särskilt på tre år gamla bilar där skatten precis har sänkts. Genom att köpa en begagnad bil i stället för en ny kan du spara över 10 000 kronor i fordonsskatt per år, något som verkar tilltala många köpare.
De populäraste motorerna i början var de dieseldrivna alternativen D4 och D5. Nu väljer de flesta de bensindrivna mildhybriderna B4, B5 eller laddhybriderna T6 eller T8 Recharge. Laddhybriden går några mil på el och då kan du få fin bränsleekonomi, men de andra modellerna är ganska törstiga på bränsle. Många tycker att D4 med 190 hk är en bra kompromiss med gott om styrka, men stigande dieselpris har gjort att dieseln knappt lönar sig jämfört med bensin. Motorerna har så här långt varit pålitliga och vållat få bekymmer.
Den större modellen XC90 hade en hel del barnsjukdomar, men de tycks ha varit lösta när XC60 lanserades, modellen har varit betydligt mer felfri. Det finns en konstruktionsmiss på XC60 vid bakdörren som gör att skärmkanten samlar smuts och fukt. Du måste tvätta ofta för att minska risken för rost. Se till att tidigare ägare skött bilen med tvättar, så att inte rosten börjat smyga sig på. Bromsskivorna kan slå sig på vissa exemplar, men det kan ha bytts på garanti. Bilen har återkallats för uppdatering av autobromsen, kontrollera att det är gjort.
Nya Volvo XC60 börjar komma ner till överkomliga priser och det går att hitta fina begagnade exemplar för under 300 000 kr, men då har bilen en hel del mil på mätaren. Andrahandsvärdet kommer fortsätta att vara högt. Därför behöver den totala ägarkostnaden bli attraktiv. Servicekostnaderna för XC60 är en dyr post och en årsservice med tändstiftsbyte går på omkring 8000 kr. Kamremmen ska bytas vid 15000 mil, det kostar 9000 kr. Laddhybriden är än så länge väldigt dyr som begagnad och det är svårt att få räkna hem den jämfört med en bensin- eller dieseldriven begbil. Med Blipps billån kan du köpa en begagnad XC60 för omkring 2700 kronor i månaden.
Kolla så att bilen har den mest åtråvärda extrautrustningen. Bränslevärmare som kan startas med Volvo On Call är nästan ett krav i svenskt klimat, men saknas på en del bilar. Teknikpaketet innehåller flera åtråvärda förarstödssystem. Vinterhjulen är dyra till XC60, se till att de är med och att däcken är i bra skick. Bilar med R-design brukar vara mer lättsålda. Det finns versioner med endast framhjulsdrift, de ska ligga en bra bit lägre i pris som begagnade. Som alltid gäller det att en begagnad bil ska ha full servicebok och en bra historik. Börja gärna köpet med att göra en kontroll via Blipp.