Klassisk Volvo XC60 - här får du mycket bil för pengarna

Volvo XC60 har nu sålt i över två miljoner exemplar. SUV:en är Volvos största succé i modern tid och älskas av bilköparna. Allra populärast på begagnatmarknaden är den första generationen. Här får du hjälp när du ska köpa en lite äldre Volvo XC60.

Volvo XC60 passerade under juni 2022 två miljoner sålda bilar världen över. Modellen har blivit Volvos mest sålda de senaste åren och är älskad av kunder i hela världen. Bara Volvo 240 har sålt mer historiskt sett.

Det var 2008 som Volvo premiärvisade den första generationen av XC60 efter att ha visat en konceptbil 2007. Bilen blev snabbt en av Sveriges mest sålda bilmodeller och i Europa blev XC60 den bäst säljande premium-SUV:en i sin storleksklass.

Fortfarande är den första generationen av Volvo XC60 som tillverkades mellan 2008 och 2017 enormt populär på begagnatmarknaden. Det är en rymlig och trygg bil med säkra köregenskaper och hög kvalitet, så det är inte konstigt att det blivit en folkhemsfavorit.

Här får du köphjälp när du tittar på den första generationen Volvo XC60, en av Sveriges absolut populäraste begagnade bilar.

Modellen: Volvo XC60 2008-2017

Volvo XC60 lanserade som ett mindre alternativ till Volvo XC90 när de kom för snart 15 år sedan. Första generationen var ett starkt och pålitligt alternativ till Audi Q5, BMW X3 och Mercedes GLC, inte undra på att den blev en storsäljare.

Modellen är en riktig allroundbil som är bra på det mesta. Köregenskaperna är lugna och trygga utan att vara direkt sportiga. Förarmiljön känns kanske lite gammaldags idag, men allt fungerar väldigt bra och ergonomin är på hög nivå. Stolarna är minst lika sköna som de som finns i nya Volvobilar.

På långfärden åker du tyst och komfortabelt och bilen slukar mil. Visst finns det tystare bilar och bilar med ännu skönare fjädring, men Volvo XC60 räcker gott och väl. Bagageutrymmen är tillräckligt stort för tre golfbaggar eller barnvagnar och resväskor. XC60 är helt enkelt en svårslagen familjebil.

Du sitter högt upp i XC60, och har fin uppsikt över vägen. De flesta tycker att Volvo XC60 är en mycket trevlig bil att köra och åka i. Bilen har oftast femcylindriga dieselmotorer och det är en pålitlig och stark motor, men direkt snål är den inte. Det är en av få nackdelar med Volvo XC60.

XC60 fick ett ansiktslyft 2013, och de exteriöra förändringarna inkluderade grillen, strålkastarna och bakljusen, och borttagandet av en del yttre svart beklädnad. Inuti kom nya material, tillsammans med uppdaterade detaljer och en 7,0-tums display.

Motorer

I Sverige är nästan alla Volvo XC60 utrustade med femcylindriga dieselmotorer och automatlåda. I undantagsfall går det att få bilen med en sportig sexcylindrig bensinmotor, men den har stor törst på bensin, så diesel är att föredra.

Det är en grannlaga uppgift att skilja motoralternativen från varandra, då motoralternativen bytt namn en del genom åren. Men vi gör ett försök.

D3 Drive var en ekonomimotor på två liter och 163 hästkrafter som såldes som miljöbil. Den var enligt vissa i klenaste laget för bilen. Det finns även en större femcylindrig motor på 2,4 liter som också kallas D3, den är på 181 hästkrafter, men upplevs som starkare. Samma motor kallas också för D4 på vissa årsmodeller.

D5-motorn finns med 185, 205 och 215 hästkrafter beroende på årsmodell. På de tidigaste modellerna finns det motorer som heter 2.4 D och som vanligen har 163 hästkrafter. Samtliga är raka femmor. Generellt sett är det en pålitlig och stark motor, men som drar en del bränsle.

De flesta svensksålda XC60 har fyrhjulsdrift av Haldextyp, som griper in när något av framhjulen börjar spinna, eller om bilen börjar tappa greppet. Det finns också XC60 med framhjulsdrift, den brukar ha ett lägre pris på begagnatmarknaden.

Problem

Volvo XC60 av de första generationen är nu en minst fem år gammal bil, så du får räkna med att det dyker upp en del reparationer och att bilen har en del underhållsbehov. På det hela taget är det en välbyggd bilmodell. Några förekommande fel är problem med motorns fläktkontrollmodul som kan ge besvär med luftkonditionering och för hög kylvätsketemperatur. Det har också förekommit bränsleläckor på vissa modeller. Servostyrningen kan läcka och då försvinner servoverkan. Länkarmsbussningar i fram brukar behöva bytas när bilen gått en bit. OM det skramlar och klunkar i framvagnen brukar det vara dags.

Ekonomi

Mycket bil för pengarna är en sliten klyscha, men vill du ha en säker och komfortabel familjebil är en äldre Volvo XC60 ett svårslaget alternativ. För under 150 000 kronor kan du hitta en tio år gammal XC60 som har mycket kvar att ge. Går du upp till 250 000 kronor får du en välutrustad Classic-modell av sista årsmodellen.

Servicekostnaden kan bli relativt hög då bilen inte är bland de billigaste att serva. Kamremmen ska vanligen bytas efter 18 000 mil eller 10 år, kolla att det är gjort, annars väntar en kostnad på uppemot 8000 kronor.

Volvo XC60 tycker om att dricka diesel, så räkna med att bilen drar lite mer än en vanlig kombi, men det kanske det är värt för extra komfort och utrymmen och att få sitta högt.

Goda råd

I vårt tycke är det allra vettigaste köpet en lågmilad framhjulsdriven Classicbil från 2017. Summum-modellen med all utrustning går att hitta från ungefär 250 000 kronor med endast 5000 mil på mätaren. Bilen är härligt välutrustad med äkta skinnklädsel. Den kommer att ge dig många trygga mil.