Svenska folket tycks ha ett kärleksförhållande till sina Folkvagnar. Redan 1948 introducerades den klassiska Bubblan i Sverige och sedan dess har det sålts över en miljon Volkswagen i Sverige. Men faktum är att den allra populäraste modellen är Golf, som introducerades i Sverige 1974. Inte ens ”dieselgate” för sex år sedan lyckades knäcka svenskarnas faiblesse till märket.
I dag är Volkswagen Golf den allra populäraste begagnade bilen i Sverige. Varje månad säljs det tusentals begagnade Golfar. Bilen tycks passa de flesta. Den lilla familjen ryms perfekt, och många par och ensamstående har i Golf funnit en perfekt kamrat.
Sedan 1974 har vi hunnit fram till den åttonde modellgenerationen av Golf. Den senaste modellen introducerades i Sverige 2020, så den har knappt hunnit ut på begagnatmarknaden. I den här köpguiden och begtestet har vi gått igenom den sjunde generationen av Volkswagen Golf som introducerades 2013 och såldes fram till 2020 i Sverige.
Köp din VW Golf med blipp - klicka här
Hitta fina begagnade Golfar - klicka här
Golf är på det stora hela en ganska trygg och pålitlig modell, men det finns en del du behöver se upp med. Det finns också ett stort utbud av olika motorer och drivlinor, så det gäller att välja rätt för just dina behov.
Volkswagen hade tidigare stora problem med DSG-växellådor och kamkedjor, men sedan några år tillbaka har kvaliteten varit bättre, men det betyder inte att bilarna är felfria. Den som vill känna sig extra trygg kan välja till ett års garanti via blipp.
En vettig begagnad Golf får du i dag från 150 000 kronor, vilket gör att blipp kan finansiera din bil med ett billån till en månadskostnad från strax under 1500 kronor om du tar ett äkta billån med säkerhet och restvärde.
Modellen 2013-2020 Golfen efterträdde den legendariska ”Bubblans” när modellen introducerades 1974, och blev på kort tid en lika stor succé som sin föregångare. Förra året kom den åttonde generationen av Golf. Frågan är om inte den sjunde generationen, som vi ska gå igenom här, var minst lika bra. Bilen bygger på precis samma MQB-bottenplatta och har samma trygga vägenskaper. När det gäller teknik som hjulupphängningar, växellådor och motorer är bilarna nästan identiska. Däremot har bilen mer beprövad elektronik som inte krånglar så ofta.
Golf räcker bra för den mindre familjen, den som vill lasta mycket kan välja sportscombin. Helt enkelt en bil som är lagom bra på det mesta och som vinner i längden om du ser upp med de initiala fallgroparna.
Motorer Det finns en uppsjö av olika drivlinor att välja mellan. Bensin, diesel, laddhybrid och el – valet är ditt. Från 110 hästkrafter upp till 300 hästkrafter i den brutala R-versionen. Det vanligaste motorvalet är den trecylindriga TSI-motorn på 110 hästkrafter. Enlitersturbon räcker förvånansvärt bra i vardagskörning, dessutom är den bensinsnål. För den som vill ha en lite piggare bil rekommenderar vi på blipp TSI 140 och TSI 150.
Laddhybriden GTE har över 200 hästkrafter, men räckvidden är skral, endast 35 kilometer. Efter dieselgate var det många som inte vågade köpa en Volkswagen TDI, men det finns fina motorer på 105, 110, 150 och 184 hästkrafter till Golf. I Alltrack-utförande har Golf 184 hk, fyrhjulsdrift och är en perfekt dragbil då bilen i sig själv är väldigt lätt.
När det gäller dieselgate så är det bara de första årsmodellerna som berörs. Åtgärden är frivillig för ägaren, men över 85 procent av bilarna har byggts om.
Felen Det finns fallgropar, främst på äldre bilar från 2012-2014. Varning för tidiga exemplar som kan ha den gamla motorvarianten 1.2 TSI och 1.4 TSI med kamkedja, kedjan kan kugga över med totalt motorras som följd och då blir det vansinnigt dyrt. Vi på Blipp råder dig att köpa en nyare bil.
Det händer att motorlampan tänds på Golf utan att det är något fel. Det kan ändå kosta en bra slant att få lampan släckt hos en auktoriserad verkstad. Det är inte helt ovanligt att parkeringssensorer, handbromsen och pekskärmen kan strula. Undersök bilen du ska köpa noga, alla fel är dyra att åtgärda. Tidigare var DSG-lådorna en stor felkälla hos Volkswagen, men efter 2012 är lådorna bättre. Undersök ändå så att bilen du ska köpa växlar mjukt och fint.
Ekonomi Med blipp kan du finansiera en fin Volkswagen Golf för mindre än 1500 kronor i månaden. Oftast ligger en Volkswagen Golf lite högre i pris än konkurrerande kompaktbilar, men i slutändan brukar ägarkostnaderna inte bli högre, då du får bra betalt för bilen när det är dags att sälja. För en bit över 100 000 kronor kan du hitta en några år gammal Golf som gått drygt 6 000 mil. Välj en välskött bil som är servad enligt serviceprogrammet så kan du se fram emot låga ägarkostnader. Om du kör extremt mycket vill vi tipsa om dieseln TDI 105 som är extremt snål på bränsle.
Goda råd inför köpet Utbudet av begagnade Golfar är enormt, och det brukar vara lätt att hitta en bil med precis den motor och utrustning du behöver. Lägg gärna ner lite möda på att hitta ett riktigt fint exemplar som tagits väl om hand av den tidigare ägaren. Det är absolut en fördel om bilen bara har haft en tidigare ägare. Laddhybriden GTE känns för dyr i förhållande till den korta räckvidden. Busmodellerna GTI och Golf R är dyra i försäkring, men riktigt roliga att köra. Den allra mest prisvärda motorn är TSI 150, hittar du en lågmäldare med mycket utrustning kan det vara ett riktigt begklipp.