Tänk på det här när du köper VW ID.3

Den skulle bli den nya Golfen eller Bubblan för elbilsköpare. Volkswagen ID.3 blev inte riktigt så populär som tillverkaren hoppades. Nu börjar bilen bli vanlig på begagnatmarknaden. Blipp har testat ID.3 och kommer med råd om vad du ska tänka på.

Mer än ett år försenad gjorde Volkswagen ID.3 sin entré på den svenska marknaden under 2020. Bilen hade sinkats av svåra mjukvaruproblem och modellen som skulle bli Golfen eller Bubblans elektriska motsvarighet var långt ifrån buggfri när de första kunderna fick sina bilar.

I grund och botten var det dock en både rymlig och trevlig elbil som Volkswagen kom med. Utvändigt är den lika kompakt som en Volkswagen Golf, men invändigt är den lika stor som Volkswagen Passat, en stor familjebil.

Delvis på grund av mjukvaruproblemen blev ID.3 kanske inte den succé Volkswagen hade tänkt sig. Istället är det SUV:en ID.4 som har blivit den verkliga storsäljaren, i alla fall i Sverige. Men ID.3 kan ända vare ett vettigt köp som begagnad – men det finns saker att se upp med när den tvååriga garantin har gått ut.

Modellen: Volkswagen ID.3 2020-

Bilen är tystare än Volkswagen Golf och går väldigt tyst ända upp i hög fart. En Tesla Model 3 är betydligt bullrigare. Den låga tyngdpunkten i kombination med bakhjulsdrift gör bilen väldigt rolig att köra, samtidigt som den känns trygg och säker i de flesta situationer trots bakhjulsdrift. De 204 hästkrafterna ger hyfsade fartresurser, även om bilen är ganska tung. Efter 60 km/h mattas accelerationen en hel del. Men i det långa loppet behöver ingen köra fortare än 0-100 km/h på 7,3 sekunder. Interiören har fått en del kritik för att vara billig och plastig, men det är ändå fullt godkänt, även om en Golf känns mer påkostad.

ID.3 har varit drabbad av mjukvaruproblem under utvecklingen och visst märks det att Volkswagen är långt efter Tesla när det gäller infotainment och mjukvara.

På det hela taget är det en trevlig elbil som är lätt att leva med i vardagen, så länge du inte drabbas av alltför stor elektroniska buggar. Kör du mycket i halka kanske du bör tänka om och välja en fyrhjulsdriven elbil, ID.3 kan upplevas som lite sladdrig när det är riktigt halt, men den låga tyngdpunkten gör att de för det mesta går bra.

Motor och batteri

Volkswagen ID.3 finns med två olika storlekar på batterier i Sverige, 58 och 77 kWh. Med det större batteriet får du en elbil som på papperet har 54 mils räckvidd, i verkligheten kommer du 40 mil på långkörning. Det finns också en version med mindre batteri som kommer 42 mil på papperet, men i verkligheten får du räkna med dryga 30 mil. Båda varianterna är bakhjulsdrivna och har 204 hästkrafter. Det är en effekt som är fullt tillräckligt. Vilket batteri du väljer har förstås med ditt körmönster att göra. Åker du på många långresor rekommenderar vi det större batteriet. Det går att snabbladda ID.3 med 120 kW, så laddpauserna blir relativt korta.

Problem

Vi ska inte sticka under stol med att det varit en hel del problem med Volkswagen ID.3. Till stor del handlar det om buggar i det elektroniska systemet och bilens dator, men det kan vara nog så jobbigt. Ägare rapporteras om att diverse funktioner plötsligt slutar fungera. Ibland startar bilen inte alls och måste bärgas. Vissa exemplar har väldigt mycket problem, medan andra varit ganska strulfria. Vi rekommenderar att du köper till garanti för att vara på den säkra sidan med ID.3. När det gäller det mekaniska har bilen fungerat ganska bra, men det händer att krängningshämmare i framvagnen dukar under av bilens tyngd. ID.3 äter också däck, särskilt de originalmonterade Bridgestonedäcken.

Ekonomi

Nypriset för en basutrustad ID.3 med minsta batteriet börjar idag på 469900 kronor innan klimatbonusen på 70 000 kronor. Lustigt nog börjar priserna för begagnade ID.3 på omkring 419 000 kronor och då utgår ingen klimatbonus och garantin på bilen går ut inom ett par månader. Väntetiden på en ny ID.3 kan vara flera månader lång, men ofta ger det mer trygghet och lönar det sig att vänta in en ny bil istället för att köpa en begagnad bil.

Goda råd

De begärda begagnatpriserna på ID.3 ligger idag oftast högre än nypriset efter att du fått klimatbonus på 70 000 kronor. Undersök om det inte lönar sig bättre att köpa en ny ID.3 innan du slår till på en begagnad som kostar mer än en ny när klimatbonus på 70 000 kronor är inräknad.