V40 var en av de allra populäraste Volvomodellerna i Europa, men ändå valde Volvo att lägga ner modellen i juli 2019. Anledningen var att Volvo ville satsa på större bilar som gav större vinster. Den tänkta efterträdaren till V40 gjordes om och blev i stället elbilen Polestar 2. Den andra generationen av Volvo V40 dök upp första gången 2012 och tog faktiskt en pallplats i den prestigefyllda tävlingen Årets Bil 2013. Vann gjorde Volkswagen Golf, och det är just den modellen som Volvo V40 utmanar.
Köp din Volvo V40 med blipp - klicka här
Volvo V40 har ungefär lika stora utrymmen som Golf, men många uppskattar modellen för dess storbilslika egenskaper. Den är krocksäker som få i klassen, och den har lika sköna stolar som de större Volvomodellerna. En annan stor fördel i Sverige är att utbudet av begagnade bilar är stort och att modellen finns i ett stort prisspann. Du kan hitta en nästan ny V40 Cross Country för 250 000 kronor, och eller lite äldre bil med mindre motor för under 100 000 kronor.
När Volvo V40 lanserades 2012 var det Volvos minsta bil sedan C30-serien. V40 bygger på samma plattform som Ford Fokus, men känns som en riktig Volvo trots det nätta formatet. Bilen byggdes i Volvos fabrik i Gent i Belgien fram till juli 2019. Komforten i framstolarna är väldigt bra med storbilskänsla, men baksätet är aningen trångt på långresan. Dessutom är insteget ganska snävt i bak, så en V40 är ingen rymlig familjebil. Även bagageutrymmet är en smula begränsat. Volvo V40 fick en ansiktslyftning 2017 och från det året har bilen samma Tors Hammar-lyktor som de större Volvomodellerna. Bilen har trygga och säkra vägegenskaper, men är kanske inte den mest inspirerande bilen att köra. Det finns en lätt förhöjd Cross Country-version. Trots namnet är de flesta bilar inte fyrhjulsdrivna. Hitta en Volvo V40 hos blipp
Det finns en bred palett av motorer att välja på till V40, både när det gäller bensin och diesel, bilen gick också att få med fyrhjulsdrift. När det gäller dieslarna är snåldieseln D2 på 120 hästkrafter vanlig. Den räcker bra, men bilen är inte direkt någon raket. Då är D3 med 150 hästkrafter ett trevligare val och med D4-motorn på 190 hästkrafter är bilen riktigt pigg. När det gäller bensinarna är T2 med 120 hästkrafter vanlig och den går snålt och bra. T3 på 152 hästkrafter är betydligt piggare och med T4 på 190 hästkrafter blir det ganska roligt. Vill du vara sportig på riktigt finns T5 med en femcylindrig turbomotor på 245 hästkrafter och fyrhjulsdrift, det är en väldigt trevlig bil med sportig körkänsla. Samtliga motorer har visat sig ganska driftsäkra. Den som ska köra långt väljer med fördel diesel, då de större bensinarna kan upplevas som lite törstiga för biltypen. Köparna kunde välja på sexväxlad manuell eller åttastegad Geartronic automatlåda till samtliga motoralternativ.
Kvaliteten har visat sig vara god på Volvo V40, men det finns några saker att se upp med. Passformen på dörrarna var lite dålig på de första årsmodellerna, så lyssna gärna så det inte viner för mycket när du provkör en V40. Vissa ägare med bilar som gått långt rapporterar om att det förekommer lacksläpp och rostangrepp i nederkanten på skärmar där det sprutat upp grus från hjulen. Det allvarligaste problemet du ska se upp med är fel på låskistorna. Dörrarna kan plötsligt gå i baklås, speciellt när det är kall väderlek. Ofta kan du varken öppna dörren utifrån eller inifrån, för det mesta är det bakdörrarna som drabbas. Många ägare har fått låsen bytta på garanti av Volvo, men undersök att dörrarna fungerar som de ska på den bil du tänker köpa. Om du inte får låsen bytta på goodwill kan det kosta många tusenlappar.
Priserna börjar strax under 100 000 kronor och du kan köpa ett vettigt exemplar av Volvo V40 för under 1000 kronor i månaden med Blipps billån. Satsar du dryga 2000 kronor i månaden får du en lågmilad Cross Country som bara är ett par år gammal. Det är mycket bil för pengarna och ägarkostnaderna är inte så höga, även om Volvos originalservice ofta är dyr. Bilen är ganska bränslesnål för att vara en Volvo, särskilt om du väljer dieseln Andrahandsvärdet har varit stabilt genom åren.
Om ni söker en familjebil finns det rymligare alternativ i klassen, men om ni mestadels ska använda framstolarna så är Volvo V40 ett utmärkt alternativ. Väljer du T5-versionen kan du få en fullutrustad Volvo med en härlig turbofemma för ganska lite pengar, svårslaget. Dubbelkolla helst att låsen är bytta på garanti, det är ett typfel för modellen.