Utsläppen från vägtrafiken måste sänkas kraftigt då de står för en tredjedel av Sveriges totala koldioxidutsläpp. Införandet av elbilar är ett viktigt steg, men bara för att du köper en ny elbil är det inte säkert att du är klimathjälte. Det går nämligen åt betydligt mer energi för att tillverka en elbil än motsvarande bensin- eller dieseldrivna bil. Det viktiga är att titta på hela livscykeln.
En klimatstudie som genomförts av elbilstillverkaren Polestar visar att en nytillverkad Polestar 2 har släppt ut 24 ton koldioxid när den lämnar fabriken. Motsvarande för en Volvo XC40 med bensinmotor är 14 ton. Först när elbilen körts 4900 mil i Sverige är den mer klimatsmart än den bensindrivna bilen.
Köp begagnad elbil tryggt med blipp - klicka här
Under bilens livsfas släpper en bensindriven Volvo XC40 ut 41 ton CO2. Beroende på vilken elmix en Polestar 2 laddas med blir utsläppen mellan 23 och 0,4 ton CO2. Den höga siffran är den globala elmixen, den lägsta siffran är vindkraft. Den genomsnittliga europeiska elmixen innebär utsläpp på 15 ton, vi i Sverige ligger betydligt lägre än så med en stor andel vattenkraft och även vindkraft.
Laddar du en elbil med energi från förnybara källor är CO2-utsläppen under brukandet nära noll. Om elbilen laddas enbart med grön energi blir den mer klimatsmart än en bensinbil från och med 4900 mil och framåt. Efter 4900 mil är elbilen närmast CO2-neutral om den körs på förnybar el. Kör du däremot bilen på europeisk elmix måste du köra 7600 mil innan elbilen blir en klimatvinnare. Räknar vi på den globala elmixen måste körsträckan upp i 11000 mil.
Slutsatsen är därmed att det mest klimatsmarta du kan göra är att köpa en begagnad elbil där bilens klimatskuld jämfört med en fossildriven bil är avbetald. Det är förmodligen det mest klimatsmarta bilvalet du kan göra idag, även om kollektivtrafik, cykel eller promenad skapar de allra lägsta klimatavtrycken.
Det går åt mer energi under tillverkningen, men under användningsfasen är elbilen betydligt mer klimatsmart än motsvarande fossil bil. Kör du bilen på vattenkraft eller vindkraft uppgår koldixoxidutsläppen till 0,4 ton, medan en motsvarande fossil bil släpper ut 41 ton koldioxid under sin livscykel.
Sverige ligger tack vara sin stora andel förnybara energi bra till när det gäller elbilar, men i övriga världen återstår mycket arbete för att skapa större andel klimatsmart elproduktion. Den som laddar elbilen i länder med mindre klimatsmart el kan generera koldioxidutsläpp under 20 000 mil på 23 ton när elbilen laddas med ”fulel” som producerats med fossila energikällor. Det är till och med så att det i slutändan inte skiljer mer än åtta ton koldioxid jämfört med en bensinbil när båda bilarna körts klart och skrotats ut. För svenska förhållanden skiljer det närmare 33 ton, vilket gör elbilen dubbelt så klimatsmart.
Ett relativt klimatsmart alternativ är att köra en bränslesnål begagnad bensindriven bil och hålla liv i den under lång tid. Under brukandefasen släpper bilen ut cirka 30 ton koldioxid, medan en helt ny bil, enligt Polestars studie, släpper ut 16 ton koldioxid redan innan du börjat köra den. Ett alternativ som inte är kommersiellt utvecklat idag är elektrisk konvertering av begagnade bilar, det skulle kunna bli en av de mest klimatsmarta produkterna.