När elbilarna började komma ut på marknaden för omkring tio år sedan hade många modeller runt 15 mils räckvidd. Köparna nöjde sig med det och såg elbilen i första hand som en stadsbil och för kortare pendlingsträckor. I verkligheten innebar det att vissa modeller hade en räckvidd på omkring 10 mil i svensk vinterkyla.
Köp din elbil tryggt med blipp - klicka här
I dag är läget ett helt annat. Räckvidd har blivit ett av tillverkarnas viktigaste konkurrensmedel och de senaste elbilsmodelleraa överträffar varandra i att ha lång räckvidd. Många köpare frågar sig också: Vilken elbil har längst räckvidd? Allra längst på en laddning går Mercedes nya lyxmodell EQS, hela 743 km på en laddning enligt WLTP. Men så kostar bilen också drygt 1,2 miljoner kronor.
I andra änden av tabellen hittar vi Mini Cooper som går 234 km med fullt batteri, där för köparna räkna med under 200 km i verklig körning innan bilen måste laddas upp igen. Räckviddssiffrorna baserar sig på WLTP-normen som är en uppdaterad norm jämfört med NEDC som gällde tidigare. Den som köper en elbil kan dock inte räkna med att nå så långt som normen uppger, annat än under idealförhållanden. Ofta kan bilarna gå 10-20 procent kortare i verklig trafik än vad WLTP uppger. I svensk vinterkyla kan det vara ännu större skillnad. Exakt hur stor skillnaden är i verkligheten beror på många faktorer: Körstil, hastighet, last, väder och vägtyp är de faktorer som påverkar mest.
Egentligen behöver du inte köpa en elbil med längre räckvidd än du behöver. Ska du bara pendla i stan räcker det gott med en bil som har 200-300 km räckvidd så länge du har möjlighet att ladda ofta. Åker du ofta på fjällresor eller bilsemester är det bättre att köpa en bil med så lång räckvidd som möjligt, annars kan resan bli onödigt tidskrävande och jobbig med många laddstopp.
Köp din elbil tryggt med blipp - klicka här
Elbilsexpert: Elbilarna knappar in
Bilmärke | Bilmodell | Räckvidd, km | Biltyp |
Mercedes | EQS | 743 | Sedan |
Tesla | Model S Long Range | 652 | Sedan |
BMW | iX 100 kWh | 630 | SUV |
Tesla | Model S Plaid | 628 | Sedan |
BMW | i7 | 625 | Sedan |
Ford Mustang | Mach-E RWD LR | 610 | SUV |
Tesla | Model 3 LR AWD | 602 | Sedan |
Mercedes | EQE 350+ | 600 | Sedan |
BMW | i4 | 590 | Sedan |
Tesla | Model X Long Range | 580 | SUV |
Tesla | Model 3 Performance | 547 | Sedan |
Tesla | Model X Plaid | 547 | SUV |
Cupra | Born e-Boost 77 | 545 | Kompakt |
Polestar | 2 LR Single | 542 | Sedan |
Ford Mustang | Mach-E AWD LR | 540 | SUV |
Mercedes AMG | EQE 43 4MATIC | 533 | Sedan |
Tesla | Model Y LR 4WD | 533 | SUV |
Audi | Q4 Sportback 40 e-tron | 528 | SUV |
Kia | EV6 | 528 | SUV |
Skoda | Enyaq iV 80 | 528 | SUV |
Volkswagen | ID.3 77 kWh | 527 | Kompakt |
Volkswagen | ID.5 Pro | 522 | SUV |
Audi | Q4 40 e-tron | 520 | SUV |
Nissan | Ariya 87 kWh | 520 | SUV |
Volkswagen | ID.4 Life 77 kWh | 518 | SUV |
Tesla | Model Y Performance | 514 | SUV |
Ford Mustang | Mach-E GT | 500 | SUV |
Audi | Q4 Sportback 50 e-tron | 493 | SUV |
Nissan | Ariya 87 kWh 4WD | 493 | SUV |
Tesla | Model 3 RWD Stand. | 491 | Sedan |
Audi | Q4 50 e-tron | 488 | SUV |
Volkswagen | ID.5 GTX | 488 | SUV |
Audi | e-tron GT | 487 | Sedan |
Hyundai | Kona Electric 64 kWh | 484 | SUV |
Polestar | 2 LR Dual | 482 | Sedan |
Hyundai | IONIQ 5 73kWh RWD | 481 | SUV |
Jaguar | I-Pace | 480 | SUV |
Volkswagen | ID.4 GTX | 480 | SUV |
Polestar | 2 SR Single | 474 | Sedan |
Xpeng | P5 | 465 | Sedan |
Kia | Niro EV | 463 | SUV |
Hyundai | IONIQ 5 73kWh AWD | 460 | SUV |
BMW | iX3 | 459 | SUV |
Kia | e-Soul | 452 | SUV |
Porsche | Taycan Turbo | 450 | Sedan |
Audi | e-tron Sportback 55 | 446 | Sedan |
Ford Mustang | Mach-E RWD SR | 440 | SUV |
MG | ZS EV 2022 | 440 | SUV |
Porsche | Taycan (RWD) | 431 | Sedan |
Volkswagen | ID.3 58 kWh | 427 | Komapkt |
BMW | iX 70 kWh | 426 | SUV |
Mercedes | EQB | 421 | SUV |
Mercedes | EQA | 420 | SUV |
Volvo | C40 Recharge | 420 | SUV |
Cupra | Born e-Boost 58 | 417 | Kompakt |
Mercedes | EQC 4MATIC | 417 | SUV |
Cupra | Born 58 | 416 | Kompakt |
Volvo | XC40 Recharge Twin Motor | 416 | SUV |
Porsche | Taycan Turbo S | 412 | Sedan |
Audi | e-tron 55 | 411 | SUV |
Aiways | U5 | 410 | SUV |
Porsche | Taycan 4S | 407 | Sedan |
Nissan | Ariya 63 kWh | 403 | SUV |
MG | Marvel R | 402 | SUV |
Ford Mustang | Mach-E AWD SR | 400 | SUV |
Subaru | Solterra | 400 | SUV |
Volvo | XC40 Recharge Single Motor | 400 | SUV |
Skoda | Enyaq iV 60 | 390 | SUV |
Nissan | Leaf+ 62 kWh | 385 | Kompakt |
Renault | Zoe 52 kWh R110 | 385 | Småbil |
Renault | Zoe Go! 52 kWh R110 | 385 | Småbil |
Hyundai | IONIQ 5 58kWh RWD | 384 | SUV |
Renault | Zoe 52 kWh R135 | 383 | Småbil |
Citroen | e-C4 | 350 | SUV |
BMW | i3 120Ah | 348 | Småbil |
Audi | e-tron Sportback 50 | 347 | Sedan |
Maxus | Euniq 5 | 345 | Minibuss |
Volkswagen | ID.4 City 58 kWh | 343 | SUV |
Maxus | E-Deliver 3 | 342 | Skåpbil |
Peugeot | e-208 | 340 | Småbil |
Audi | Q4 35 e-tron | 338 | SUV |
Audi | Q4 Sportback 35 e-tron | 338 | SUV |
Opel | Mokka-e | 337 | Crossover |
Opel | Corsa-e | 330 | Småbil |
Opel | e-Zafira | 330 | Minibuss |
Volkswagen | ID.3 45 kWh | 330 | Komapakt |
Fiat | 500e | 320 | Småbil |
DS | 3 Crossback | 317 | Småbil |
Hyundai | IONIQ 38 kWh | 311 | Småbil |
BMW | i3s 120Ah | 310 | Småbil |
Peugeot | e-2008 | 310 | SUV |
Hyundai | Kona Electric 39 kWh | 305 | SUV |
Lexus | UX 300e | 305 | Crossover |
DFSK | Seres 3 | 301 | SUV |
Audi | e-tron 50 | 300 | SUV |
Maxus | E-Deliver 9 | 296 | Skåpbil |
Citroen | Berlingo | 280 | Minibuss |
Nissan | Leaf 40kWh | 270 | Kompakt |
MG | ZS EV 2021 | 263 | SUV |
Mini | Cooper Electric | 234 | Småbil |