Nya siffror över det första halvåret av 2022 visar att försäljningen av begagnade bilar minskade med 14 procent. Totalt såldes det 96 000 färre begagnade bilar jämfört med 2021.
– Biltillverkarna har svårt att leverera nya bilar, därför har det blivit akut bilbrist i Sverige. Det har gjort att det säljs färre begagnade bilar, trots att efterfrågan är jättestor. Förnyelsen av vagnparken har bromsats upp, säger elbilsexperten Jonny Lindén.
Försäljningen av begagnade elbilar ökar däremot kraftigt. Nya siffror som Blipp tagit fram visar att försäljningen ökade med 157% jämfört med förra året. Men det skulle kunna säljas mer, efterfrågan är så stor att en begagnad elbil ibland kostar mer än en helt ny elbil.
Fortfarande är bara 1,5% av de begagnade bilarna som säljs helt elektriska. Totalt var det 8816 begagnade elbilar som såldes under första halvåret, att jämföra med 565 000 bilar med förbränningsmotor. Under första halvåret var Tesla Model 3 Sveriges mest sålda begagnade elbil med 1326 bilar, visar ny statistik som Blipp tagit fram. Flera nya modeller har slagit sig in på topplistan, bland annat Volkswagen ID.3 och Polestar 2.
Nu slår Jonny Lindén larm om att bristen på begagnade elbilar gör att Sverige riskerar att missa klimatmålen. År 2045 ska transporterna inte ska släppa ut några växthusgaser alls. Redan till 2030 ska utsläppen ha minskat med 70 procent jämfört med 2010.
– Det är enormt hög efterfrågan på begagnade elbilar, men det saknas bilar på marknaden och vi skulle kunna öka mycket mer. Trots tillväxten kommer det att ta 10-tals år innan vi bytt ut Sveriges vagnpark till elbilar. Som takten är just nu riskerar Sverige att missa klimatmålen, säger Jonny Lindén.
Många svenskar väntar på leverans av sin nya elbil, och ofta är det väntetider på uppemot ett år. En situation som har gjort att begagnade elbilar ökat i pris och i vissa fall är dyrare än nya.
– Den trånga sektorn finns hos biltillverkarna. Efterfrågan ökar hela tiden, men tillverkningen hänger inte alls med i samma takt. Visst, det råder komponentbrist, men tillverkningen av elbilar måste få högre fart. Dessutom krävs det billigare modeller som vanligt folk har råd med. Laddinfrastrukturen behöver också byggas ut så att alla svenskar kan vara med på elektrifieringståget, säger Jonny Lindén.
Modell | Antal | Utveckling |
Tesla Model 3 | 1326 | 318,30% |
Renault Zoe | 957 | 59,50% |
Nissan Leaf | 934 | 153,12% |
Tesla Model S | 609 | 42,62% |
BMW i3 | 511 | 77,43% |
Kia e-Niro | 504 | 265,22% |
Volkswagen ID.3 | 416 | 2211,11% |
Audi E-tron | 351 | 176,38% |
Volkswagen e-Golf | 259 | 0,39% |
Polestar 2 | 221 | 1200,00% |
Tesla Model X | 213 | 18,33% |
Hyundai Kona | 204 | 172,00% |
Ford Mustang Mach-E | 199 | Ny |
Porsche Taycan | 197 | 310,42% |
Volkswagen ID.4 | 167 | Ny |
Hyundai Ioniq | 163 | 3,16% |
Kia e-Soul | 139 | 124,19% |
Mercedes-Benz EQC | 133 | 171,43% |
Peugeot 2008 | 132 | 560,00% |
Volvo XC40 | 112 | 1144,44% |
Drivmedel | Antal | Andel | Skillnad | Utveckling |
BENSIN | 328831 | 57,26% | −65259 | −16,56% |
DIESEL | 180728 | 31,47% | −37845 | −17,31% |
ETANOL | 19547 | 3,40% | −3313 | −14,49% |
ELHYBRID | 15509 | 2,70% | 1416 | 10,05% |
LADDHYBRID | 15142 | 2,64% | 5221 | 52,63% |
EL | 8816 | 1,54% | 5392 | 157,48% |
GAS | 3242 | 0,56% | −1113 | −25,56% |
ÖVRIGT | 2473 | 0,43% | −416 | −14,40% |
Summa | 574288 | −95917 | −14,31% |