Tidigare räckte det med att bestämma vilket bilmärke och vilken bilmodell du skulle köpa. I dag har det blivit betydligt mer komplext att vara bilköpare.
Den tekniska utvecklingen har gjort att det oftast finns minst fyra olika drivlinor att välja mellan när det är dags för bilbyte. Nu måste du också bestämma vad som passar bäst för dig av bensin, diesel, laddhybrid eller elbil. Såvida du inte ska ha en elhybrid eller mildhybrid, då är vi uppe i sex olika motorer du kan välja mellan.
Oftast handlar det vilket körmönster, livsstil och vilka behov du har. För vissa kanske en elbil fortfarande inte är praktiskt möjlig. Vi på Blipp går igenom de olika drivmedlen med fördelar och nackdelar för att du enklare ska kunna hitta det som passar för just dina behov. Köp bilen säkrare med blipp
Bensinbilen drivs av en förbränningsmotor som går på bensin. Ibland kan den ha hjälp av en mildhybridmotor, det är en mycket liten elmotor som hjälper motorn högst marginellt. Bensinbilar är i dag de klart vanligaste på begagnatmarknaden med över 50 procent av utbudet på begagnatmarknaden.
Överlägset största utbudet. Det finns flera miljoner bensinbilar att välja mellan, och det går att hitta bilar i alla storlekar som passar många behov. Möjligt hitta bilar till överkomliga priser. För den som inte har en förmögenhet att satsa är det enkelt att hitta en överkomlig bensinbil som fyller vardagens behov. Passar dig som har svårt att ladda bilen. Mer än halva svenska folket bor i lägenhet och har svårt att ladda en eldriven bil vid sin bostad. Beprövad teknik. Bensinbilen har funnits i decennier och även om den kan kränga är tekniken beprövad.
Inte det bästa för miljön. Bensinbilar släpper ut bland annat koldioxid och är inte långsiktigt hållbara för miljön. Bensinen dyrare för varje år. Bensinpriserna höjs för varje år i takt med att vi blandar in allt mer biobränslen och höjer beskattningen. Högre servicekostnad än el. Bilen kräver regelbundna byten av olja och till exempel kamrem. Servicen är lite dyrare än hos en elbil.
Dieselbilen drivs av en förbränningsmotor som går på diesel. En dieselmotor brukar gå snålare än en bensinmotor och sågs tidigare som mer ekonomisk, men i dag har dieselbränslet ökat kraftigt i pris, och ekvationen jämnats ut. För stora tunga bilar är den fortfarande det mest ekonomiska. I dag har ungefär 35 procent av Sveriges personbilar dieseldrift.
Stort utbud av bilar. Det finns nästan tre miljoner dieselbilar i Sverige och det är lätt att hitta en modell som passar dig. Finns bilar till överkomliga priser. Även om du inte har så mycket pengar att satsa på bilen går det att hitta en pålitlig och fungerande vardagsbil. Passar dig som kör långa sträckor. Den som kör långa sträckor kan fortfarande få relativt låga driftskostnader trots att dieselpriset ökat snabbt. Passar dig som har svårt att ladda bilen. Mer än halva svenska folket bor i lägenhet och har svårt att ladda en eldriven bil vid sin bostad. Beprövad teknik. Dieselmotorer hör till de mest robusta, och så länge motorn sköts krånglar den sällan. Miljövänlig om du kör på HVO100. Många dieselbilar kan köras på biobränslet HVO100, det blir visserligen dyrare, men koldioxidutsläppen sänks avsevärt. Passar bra som dragbil. Ska du ofta dra husvagn, hästsläp eller andra tyngre släpvagnar passar en dieselbil bra.
Inte det bästa för miljön. Dieselmotorn släpper ut koldioxid, partiklar och kväveoxider och är långt ifrån det bästa för miljön. Dieselbränsle ökar snabbt i pris. Det senaste året har dieselbränslet ökat med flera kronor per liter och fler höjningar kommer då allt mer biobränslen ska blandas i dieseln enligt reduktionsplikten. Högre servicekostnad än el. Bilen kräver regelbundna byten av bland annat olja och filter.
Elhybriden drivs av en bensinmotor, men har ett litet batteri som laddas när du bromsar eller saktar ner. Batteriet driver en elmotor som hjälper bilen att sänka bensinförbrukningen. Lösningen fungerar bäst i stadstrafik, på motorväg sänker den sällan förbrukningen.
Går snålare än en vanlig bensinbil i stan. Inne i stan kan du få en avsevärd sänkning av driftskostnaden, så kör du mycket stadstrafik kan du snart spara in den högre inköpskostnaden. Finns ett relativt stort utbud till överkomliga priser. Det finns över 150 000 elhybrider i Sverige, så det är inte svårt att hitta en bil. Beprövad teknik. Tekniken har funnits i över 20 år och krånglar sällan.
Sänker bara förbrukningen marginellt på långkörning. Kör du mest långkörning är det svårt att räkna hem merkostnaden. Bensinen dyrare för varje år. Bilen drivs av bensin, och blir allt dyrare att köra för varje år. Högre servicekostnad än elbil. Bilen kräver regelbundna byten av bland annat olja och filter.
Laddhybriden har samma fördelar som en elbil så länge du kör kortare sträckor. Bilen har ett batteri som gör att du kan köra på enbart el, vanligen 4-6 mil. När du ska köra långt eller inte har möjlighet att ladda går bilen på bensin eller diesel som en vanlig förbrännningsmotorbil.
Det näst bästa för miljön. Kan köras enbart på el i vardagskörningen. För den som har möjlighet att ladda varje dag och kör korta sträckor kan en stor del av vardagskörningen göras på el. Vid långkörning behöver du inte ladda bilen. Laddinfrastrukturen är än så länge dåligt utbyggd på många håll och då kan bilen köras på bensin.
Dyr i inköp. En laddhybrid är betydligt dyrare än en vanlig bensinbil och kan vara svår att räkna hem ekonomiskt. Inte så miljövänlig om den inte laddas. Om du struntar i att ladda bilen är den inte mer miljövänlig än en vanlig bensinbil. Högre servicekostnader. Många laddhybrider ha högre servicekostnader än en vanlig bensinbil. Oprövad teknik. Laddhybriden är en ny teknologi och har inte prövats i så många år. Långsiktigt vet vi inte hur bilarna kommer hålla, till exempel när bensinmotorn körs väldigt sällan.
Elbilar ses i dag som det bästa för miljön, även om tillverkningen av bilen släpper ut mer koldioxid än en traditionell bil. Men långsiktigt är den betydligt mer klimatsmart än en fossil bil. Det finns i dag 122 000 elbilar i Sverige.
Det mest miljövänliga alternativet. Om bilen laddas med fossilfri el är koldioxidutsläppen låga och under livscykeln är elbilen det mest klimatsmarta i dag. Låg driftskostnad om du kan ladda billigt. När elpriserna är normala kan du ladda bilen hemma för 2-3 kronor per mil. Framtidens teknik. Enligt bilindustrin är elbilen framtidens lösning och att köpa en elbil ses av många som det mest framtidssäkra.
Mindre utbud. Än så länge utgör elbilar bara en procent av utbudet på begagnatmarknaden, så det kan vara svårt att hitta en elbil som passar.
Dyr i inköp. Elbilen är än så länge betydligt dyrare än en traditionell bil, du bör räkna så att bilen inte blir dyrare för dig.
Kräver laddmöjlighet. Har du inte möjlighet att ladda vid din bostad kan det vara svårt att äga en elbil, även om det går att ladda på stationer.
Begränsad som dragbil. Många elbilar får inte dra släpvagn, eller har en låg viktgräns.
Oprövad teknik. Tekniken är ganska oprövad, men har hittills varit relativt krångelfri. När något väl händer kan det bli dyrt och det återstår att se hur lönsamt det är att underhålla äldre elbilar.
Sätt dig ner och summera vilken motorvariant som ger mest fördelar utifrån ditt körmönster och din livsstil. Lista eventuella nackdelar så att bilen inte blir omöjlig i din situation. Kör du många långa resor med husvagn och saknar laddmöjligheter är förmodligen inte en elbil det rätta för dig. Men kör du mestadels kortare resor och kan ladda på dina långresor är en elektrisk bil sannolikt det mest framtidssäkra och klimatsmarta. Försök också att göra en kalkyl där du räknar ut bilens totala ägarkostnad.